Ok...hej alla!
Mitt bidrag i debatten:
(detta har jag delvis skrivit på andra platser osv varför detta är ett litet Cut´n Paste svar) Men håll tillgodo!
Syntetolja "designas".
Man tar alltså fram en exakt oljemolekyl med de önskade egenskaperna på syntetisk raffinerings väg.
Men det lustiga är att man utgår från en mineralolja som bas!
Så att tala om att oljan är syntetisk i den bemärkelsen att man skulle blanda ihop massa mysko kemikalier är EGENTLIGEN fel. Den är syntetiserad!
Jaja, hårklyveri, men iaf!
Nu är det inte vilken mineralolja som helst man får fram och använder som bas, utan den har gått igenom många, långa, och väldigt noggranna raffineringsprocesser. Detta innebär oxå att den oljan är RENARE och innehåller mindre mängd koksande och tjärbildande ämnen, vilket får till följd att syntetoljan tål högre temperaturer, vilket är bra. Framförallt för de som kör luftkylda maskiner som per definition blir hetare än vätskekylda.
Och det är bara EN av fördelarna med syntetolja, d.v.s temperaturtålighet.
More to come!
Så det man gör, och det resultat man kan se, är att ALLA molekyler i en syntetolja, är exakt likadana.
En homogen produkt.
Och det är den här homogeniteten med de långa molekylkedjorna som skapar den bäriga oljefilmen.
För: Om man tittar på en mineraloljemolekyl så är det inte alltid de ser likadana ut.
De är ju långa kolvätekedjor, och det är så, att det är LÄNGDEN på de här strukturerna i molekylerna som avgör bärigheten på filmen.
Molekylkejorna "hakar tag" i varann, och flätas samman till en hållbar matta =
oljefilmen.
Tittar vi på en mineralolja, så är det väldigt stor spridning i hur långa dessa molekyer är.
Utvik: Basoljor från olika delar av världen har väldigt stor skillnad i detta, och som exempel har olja från arabvärlden en väldigt HÖG andel korta molekyler = sämre bärighet.
ETT speciellt område, som är känt för fin råolja med HÖG andel långa molekyler, och därför rankas högt då det kommer till smörjprestanda är Pennsylvania. USA Yes Sir!
Så mineralolja är inte ALLTID dålig.
(Men per def. alltid sämre än en syntetolja! anm.)
Men, säger nu vän av ordning; hur mycket skiljer det då?
För att inte prata konstiga mått som Å (Ångström osv) på molekylstorlekar, så kan vi transformera upp molekylstorlekarna till begripliga värden.
En typisk mineralolja har då:
40% av molekylerna är 1-3 mm
40% ------------------ är 3-5 mm
20% ------------------ är > 5 mm
En syntetolja är (som vi minns från inledningen) för det första homogen = alla molekyler exakt lilka långa:
100% av molekylerna är då för en syntet mellan 2 och 3,5 CENTIMETER. (variationen beror på vem som tillverkat basoljan). Men alla är lika i en given olja.
Börjar bilden klarna varför syntetolja är så mycket bättre?
Översätter man det här till bytesintervall så betyder det i klartext att syntetoljan "håller" 5-7 ggr längre innan den är söndermald och behöver bytas. För det är just det som är gränssättande för din olja, och som talar om när den skall bytas. Molekylkedjorna mals sönder, blir kortare och kortare för att tillslut inte längre kunna haka tag i varann. I det läget brister oljefilmen och skärning är ett faktum.
Att olja är SVART är alltså inget incitament till byte.
Det är bara en indikation på att oljan gör sitt jobb genom att rena, tvätta och sen hålla skiten flytande i oljan. M.a.o alles ok kamerade!
Som motexempel kan ju nämnas olja som INTE kommer i kontakt med förbränningsrester. Det är bl.a växellådsoljor och slutväxeloljor.
Dessa utsätts för enorma kuggflanktryck som maler sönder oljan. har man då som praxis att SE på oljan hur den ser ut, ja då kan man titta till f-n avlöser en! Oljan kommer alltid se likadan ut.
Trots att den kan vara slut för länge sen.
Längden på molekylstrukturerna gör alltså oljefilmen bärigare. D.v.s en oljefilm av en given tjocklek klarar ett högre lagertryck innan filmen till slut brister = bra med syntetolja då då...
Nu talar vi förvisso ingenting om de tillsatse man har i rena transmissionsoljir, s.k EP-tillsatser (EP = Extreme Pressure) För om man börjar trolla med dem som tillsats kan man sminka vilket lik som helst till olja att utföra konster som den egentligen inte är avsedd för. Detta kan säkert FZ1 redogöra för på ett bättre sätt? Kanske Triboman?
Folk
(generalisering!) är dock stockkonservativa och byter olja alldeles för ofta i motorn!
Av någon grumlig anledning om att "jag vet minsann bäst" eller nåt.
Olja är en av de heliga kor där "ingen djävel ska tala om för mig minsann...och jag vet minsann en gubbe som sa...och sen refererar man till nåt lokalt motororakel som körde rally med Amazon på 70-talet...
Det är naturligtvis inte FEL att byta ofta, men det finns ingen fördel. Det blir bara dyrt och precis som någon sa tidigare: kör man på syntetolja och byter för ofta blir det bara (onödigt) dyrt. Och de flesta klarar sig med prestandan hos en god delsyntetolja (f-n nu svor jag i kyrkan igen...).
Det finns bara TVÅ anledningar till att byta oftare, och den ena är korta driftsintervall med mycket kallslambildning i oljan som bryter ned den, och den andra är extrema driftsförhållanden (racing).
ELLER (kom på en tredje) ett LÄNGRE driftsuppehåll, typ vinterförvaring av mc´n. Och då vill man (jag iaf) inte ha gammelolja med sura svavelföreningar kvar i motorn, frätandes på metalldelarna över vintern.
Man skall ha rent på sig till natta!
tack för ordet!