Olja Till Aprilia RXV

ple

Entreprenör
Gick med
17 May 2007
Hoj
Aprilia RXV 550 -07
Halooo:hej

Bytte olja för första gången idag på nya hojen,
Aprilia rekomenderar ju Agip 10W-60.
Nu tog jag Castrol´s R4 10W-50.
Och det kan väl inte ha nån större betydelse eller hur?.Jag har kört på Castrol´s R4 förut men då har jag inte tänkt på vad dom rekomenderade.

Vad kör ni på som har R/SXV.
Mvh P.:)

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Tror det är så med dem flesta märken att dem har något slags kontrakt med olje företagen om att den oljan rekomenderas för hojen

Men jag kan ha fel? Säg till då...:)

Castrol är ingen dålig olja direkt dock är inte agip heller det...

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det funkar!

Själv kör jag Shell Advance Ultra 4 (och nej jag är inte sponsrad av dem).

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Halooo:hej

Bytte olja för första gången idag på nya hojen,
Aprilia rekomenderar ju Agip 10W-60.
Nu tog jag Castrol´s R4 10W-50.
Och det kan väl inte ha nån större betydelse eller hur?.Jag har kört på Castrol´s R4 förut men då har jag inte tänkt på vad dom rekomenderade.

Vad kör ni på som har R/SXV.
Mvh P.:)

Man kör på det man kommer över, har provat Agip, Motul, Elf, Castrol mm, jag märker ingen skillnad. :) Kanske att man inte ska köra för blaskig olja, det lär väl ändå finnas en anledning till varför de rekommenderat 10W/60 nu på både IP och Agip.

Gick oljebytet bra då? Det kan ju vara lite lurigt första gången då manualen inte stämmer något vidare, men du kanske läst på lite innan? :)

ple

Entreprenör
Gick med
17 May 2007
Hoj
Aprilia RXV 550 -07
550

Man kör på det man kommer över, har provat Agip, Motul, Elf, Castrol mm, jag märker ingen skillnad. :) Kanske att man inte ska köra för blaskig olja, det lär väl ändå finnas en anledning till varför de rekommenderat 10W/60 nu på både IP och Agip.

Gick oljebytet bra då? Det kan ju vara lite lurigt första gången då manualen inte stämmer något vidare, men du kanske läst på lite innan? :)

Hej:)
Oljebytet gick bra. jag tömde även ut behållaren som sitter,- ja du vet,under styret.Det tyckte jag var lite besvärligt ärligt talat,måste skaffa en tjock slang direkt ner till "hinken".Nu fick jag torka lite olja från golvet:gnissla.
Fråga? hur går du tillväga när du fyller på nytt?
Jag fyllde på till maxnivån startade upp,och såg hur oljan sögs ner,slog av motorn,fyllde på igen.-så höll ja på tills det blev bra,oljan höll sig kvar liksom strax under max nivån.

Du nämner något om blaskig olja.
Inbillar jag mig eller.Jag tyckte jag hörde ventilerna ticka nu,mer än förut,men som sagt kan va inbillning oxå.Man är ju livrädd att nåt ska paja.Du vet det här med garantin om man servar själv.

Mvh P:tummenupp

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Hej:)
Oljebytet gick bra. jag tömde även ut behållaren som sitter,- ja du vet,under styret.Det tyckte jag var lite besvärligt ärligt talat,måste skaffa en tjock slang direkt ner till "hinken".Nu fick jag torka lite olja från golvet:gnissla.
Fråga? hur går du tillväga när du fyller på nytt?
Jag fyllde på till maxnivån startade upp,och såg hur oljan sögs ner,slog av motorn,fyllde på igen.-så höll ja på tills det blev bra,oljan höll sig kvar liksom strax under max nivån.

Du nämner något om blaskig olja.
Inbillar jag mig eller.Jag tyckte jag hörde ventilerna ticka nu,mer än förut,men som sagt kan va inbillning oxå.Man är ju livrädd att nåt ska paja.Du vet det här med garantin om man servar själv.

Mvh P:tummenupp

Tänker inte berätta hur jag gör, hojarna verkar individuella och jag är nog inget föredömme själv. :) Men jag kan fylla på allt direkt utan att starta hojen emellan. Däremot tror jag att du ev. kan ha lite mycket olja i hojen nu om du har till maxnivån, man brukar bara kunna ha så att det precis syns i nivåröret innan det hamnar i luftburken, om så är fallet kan du se det i den genomskinliga slangen på vänster sid av motorn, ryck pluggen i änden av den för att tömma.

Garantin har funkat riktigt bra tycker jag, har fått allt jag tyckt varit garantiärende trots att jag skött mekandet själv. :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...