Olja till barnens atv viarelli ten 7 90cc

Gick med
14 May 2011
Last edited:
Byt kinesoljan direkt. Jäkligt vanligt med ren transportolja i dom motorerna och främst tänkt som rostskydd för transporten över havet.

Den oljan du länkade till kommer att funka kanon men jag hade nog hellre slått i den helsyntetiska racing oljan för någon tia extra.

Vid nästa oljebyte så glöm inte bort att ta ut oljefiltret o rengör. Kan bli rätt mycket spån där efter första inkörningen. Eller förresten rengör vid detta oljebytet också. Väck med kopplingskåpan o silen sitter strax framför kopplingen.:tummenupp

API SE: Not suitable for use in most gasoline-powered automotive engines built after 1979.

API SE; SF; SG är olja med omkring 1,5% ZDDP för att försöka klara svårsmorda delar som kamnockar.
På den tiden när härdning och finish inte alltid var den bästa. Och man inte tog någon hänsyn till livslängden på katalysatorn. Nu för tiden är livslängd på motor nerprioriterad.
En väns Volvo Diesel DrivE hade utslitna ramlager vid bara 20000 mil. Och modern olja från Volvo service.
Min Volvo 142a bensin hade inget fel på motorn vid 35000mil.
Körd med just sådan "skitolja" som SE,SF,SG med ca 1,5% ZDDP.
https://www.sporthoj.com/forum/show...var-iaf-roligt-så-länge-det-varade&highlight=

Last edited:
Byt kinesoljan direkt. Jäkligt vanligt med ren transportolja i dom motorerna och främst tänkt som rostskydd för transporten över havet.

Den oljan du länkade till kommer att funka kanon men jag hade nog hellre slått i den helsyntetiska racing oljan för någon tia extra.

Vid nästa oljebyte så glöm inte bort att ta ut oljefiltret o rengör. Kan bli rätt mycket spån där efter första inkörningen. Eller förresten rengör vid detta oljebytet också. Väck med kopplingskåpan o silen sitter strax framför kopplingen.:tummenupp

Allt byta tillverkarens olja före inkörning är sällan en bra rekommendation.
Tillverkare har ofta en särskild olja just för inkörning när motorer levereras, den ska helt enkelt inte vara för bra olja vid inkörning så att delarna nöter in sig bra. Sedan ska den ju bytas efter en väldigt kort tid.

Allt byta tillverkarens olja före inkörning är sällan en bra rekommendation.
Tillverkare har ofta en särskild olja just för inkörning när motorer levereras, den ska helt enkelt inte vara för bra olja vid inkörning så att delarna nöter in sig bra. Sedan ska den ju bytas efter en väldigt kort tid.

Stämmer säkert på allt utom kinesmotorer. Jag har haft allt från saltvatten till frityrolja i några.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick