johan.lindgren
Medlem
När det handlar om olja kan jag inte mycket, har just skummat igenom "allt du inte trodde du behövde veta om oljor..." och räknade snabbt ut att jag är närpå dum i huvudet som konstant fyller på med 10/40 helsyntets á 185kr/liter när det behövs på min ganska snälla bol-dåre i förhållande till vad som är mainstream här på sidan.
Har svängt runt endel med hojjen, min '81 Honda CB900 på landsvägar och hållt en väl varierande hastighet så dricker den inte så farligt mycket olja (tycker jag), det blir lite accellerationer förståss, men inget direkt ihållande på högre varv (som på denna hoj väl är ~6000-8000rpm)
Men så igår la jag mig på motorvägen från stockholm till mariefred och snittade lite högre än vanligt på ca 6000rpm och efter denna tur har den slurpat i sig ca ½liter olja (kanske var det lite mer tom.)
Visst, motorn måste väl ut och det borde renoveras ordentligt i ventilsektionen, men vad jag undrar är:
Kan jag välja en bättre olja än 10/40 för min motor? (bättre anpassad/optimerad)
Har svängt runt endel med hojjen, min '81 Honda CB900 på landsvägar och hållt en väl varierande hastighet så dricker den inte så farligt mycket olja (tycker jag), det blir lite accellerationer förståss, men inget direkt ihållande på högre varv (som på denna hoj väl är ~6000-8000rpm)
Men så igår la jag mig på motorvägen från stockholm till mariefred och snittade lite högre än vanligt på ca 6000rpm och efter denna tur har den slurpat i sig ca ½liter olja (kanske var det lite mer tom.)
Visst, motorn måste väl ut och det borde renoveras ordentligt i ventilsektionen, men vad jag undrar är:
Kan jag välja en bättre olja än 10/40 för min motor? (bättre anpassad/optimerad)