Olja till gammal hoj

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
När det handlar om olja kan jag inte mycket, har just skummat igenom "allt du inte trodde du behövde veta om oljor..." och räknade snabbt ut att jag är närpå dum i huvudet som konstant fyller på med 10/40 helsyntets á 185kr/liter när det behövs på min ganska snälla bol-dåre i förhållande till vad som är mainstream här på sidan.

Har svängt runt endel med hojjen, min '81 Honda CB900 på landsvägar och hållt en väl varierande hastighet så dricker den inte så farligt mycket olja (tycker jag), det blir lite accellerationer förståss, men inget direkt ihållande på högre varv (som på denna hoj väl är ~6000-8000rpm)

Men så igår la jag mig på motorvägen från stockholm till mariefred och snittade lite högre än vanligt på ca 6000rpm och efter denna tur har den slurpat i sig ca ½liter olja (kanske var det lite mer tom.)

Visst, motorn måste väl ut och det borde renoveras ordentligt i ventilsektionen, men vad jag undrar är:
Kan jag välja en bättre olja än 10/40 för min motor? (bättre anpassad/optimerad)

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Efter att snabbt skummat runt om 10/60 då, så hittade jag blandannat
McWeb helsysntet 10/60
Biltema helsyntet 10/60 (bilolja)

Nog för att man kanske som grundregel inte ska använda bilolja till mc, men vad är anledningen? Hojjen varvar högre och behöver förståss en olja anpassad för detta, men är det inte vad just "10W60" i detta fall ska skvallra om?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Efter att snabbt skummat runt om 10/60 då, så hittade jag blandannat
McWeb helsysntet 10/60
Biltema helsyntet 10/60 (bilolja)

Nog för att man kanske som grundregel inte ska använda bilolja till mc, men vad är anledningen? Hojjen varvar högre och behöver förståss en olja anpassad för detta, men är det inte vad just "10W60" i detta fall ska skvallra om?

De flesta hojar delar olja mellan motor och koppling. Då måste oljan vara lämplig så inte kopplingen får problem.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Aha! Men om jag väljer 10/60 istället för 10/40, hur påverkar det då min koppling?

Oljan ska vara speciellt för hoj med våtkoppling altså, med bilolja är det risk att kopplingen börjar slira, men står det at den är för hoj så ska det itne vara några problem...

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
Det som brukar rekommenderas i dessa trådar är biltemas 10w40 för 72-90:-/L beroende på förpackningens storlek. Eller Q8 SBK Racing 10W50 om man hittar någon som vill vara med och dela på en 20L dunk så priset hamnar strax under 72:-/L

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Jag har som det är just nu fått en hint om att kopplingen börjar slira en aning när jag varvar upp omkring 8000rpm är detta något som förvärras eller mildras om jag börjar med en trögare olja som 10w50 eller 10w60?
Biltemas har jag kört med också, men finns sällan nära när det behövs...

Kopplingen byttes förra våren btw.
Kan även nämna att hojjen rullat ca. 11000 mil.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Lev med det och köp 20-litersdunken på OKQ8 eller byt kolvringar. Högre viskositet kommer inte göra någon avgörande skillnad, bara riskera sämre oljeflöde i övriga delar av motorn.

Kopplingen påverkas öht inte, sno igenom del 2 också. ;)

Last edited:
Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Lev med det och köp 20-litersdunken på OKQ8 eller byt kolvringar. Högre viskositet kommer inte göra någon avgörande skillnad, bara riskera sämre oljeflöde i övriga delar av motorn.

Svart på vitt, är väl bäst så. Nog för att jag verkligen gillar hojjen men det blir nog att sälja istället.

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81

Nja, sämre oljeflöde kan det väl inte bli om viskositeten fortfarande börjar på 10W? Det hade ju rimligtvis varit större risk om den börjar på 15W eller 20W, eller?

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Hittade annars lite olika märken med 10W-60 på Ebay. Någon lokal säljare kan kanske annars ta in den viskositeten åt dig.
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=Motorcycle+oil+10W60&LH_PrefLoc=3&_sop=15

Tyverr är det väl så att hojjen har gått långt, den är i behov av endel jobb även om den känns som den går helt fantastiskt :)
Blir väl att köpa oljan på biltema tillsdess att jag säljer den mot något annat.
Lite jobbigt att ställa in sig på att sälja när den går så mycket bättre än när jag köpte den :crash

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
Hade också problem med slirande koppling när jag tog ut gamla zzr 600:an ur ladan och började surfa runt efter nya lameller och stålskivor. Sedan justerade jag vajern ute vid kopplingshandtaget och har inte känt något slirande sedan dess :) Den moppen har gått c:a 9700 mil. Eller 19700 ifall den nollat sig en gång redan :)

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Hade också problem med slirande koppling när jag tog ut gamla zzr 600:an ur ladan och började surfa runt efter nya lameller och stålskivor. Sedan justerade jag vajern ute vid kopplingshandtaget och har inte känt något slirande sedan dess :) Den moppen har gått c:a 9700 mil. Eller 19700 ifall den nollat sig en gång redan :)

Hehe jo min har nollat sig en gång under min ägo... Ska jag tro mätaren nu så säger den strax över 12000mil men den är inte helt hundra sedan i höstas, så nu snurrar bara hastighetsmätaren runt :lol Letat efter en "ny" mätare sedan dess..

Vajern har jag kikat på och finner inget som ytterligare kan justeras där tyvärr.
Jag är åtminstonde ganska säker på att det är att kopplingen som släpper lite, vet inte vad annat det skulle vara. Har bara hänt på riktigt höga varv och alltid på samma sätt, varvet går upp en aning "extra" precis innan det är dax att växla.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Då är det väl ingen idé att göra mer än nödvändigt utan bara köra tills den ger upp. Årskostnaden för oljan du fyller på är väl inte mer än vad en ny hoj kostar i försäkring per månad.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det karakteristiska för äldre hojar (och bilar) är att de är konstruerade (konstruktion/materialval) för olja med ZDDP. ZDDP är ämne som skyddar delar som utsätts för hårda påfrestningar som kamnockar, kamsläpor, osv.
ZDDP finns inte med gamla tiders dosering i vanliga moderna oljor som
som Biltema Racing 10W-40. För Biltema Racing 10W-40 utan problem ska kunna användas i hojar med katalysator. Och för fosforn i ZDDP skadar katalysatorn.
ZDDP med gamla tiders dosering finns i Biltema Turbodiesel 15W-40 (mineral)
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Turbodiesel-15W40-36962/
som jag kört min Suzuki på 1500 mil.
Enligt Suzukis Handbok som specificerar olja av klass API SF eller API SG.
Oljespecifikationer innan man började minska på ZDDP.
ZDDP med gamla tiders dosering finns också i Biltema 5W-50 (helsyntet)
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o...isyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W50-36917/
som jag kör både Suzukin och Triumphen på numera. Och som en vän kör sin BMW R90S på.
Och hans R90S har nu rullat 47000mil. Han har själv kört den 43000mil sedan han köpte den begagnad i början på 1980-talet.
Fördelen med helsyntet är större livslängd än mineralolja. Håller viskositeten bättre.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Pga testet hos nightrider byter jag olja efter så där 200 till 300 mil. Mina normala sommarturer till Norrland.

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
Hehe jo min har nollat sig en gång under min ägo... Ska jag tro mätaren nu så säger den strax över 12000mil men den är inte helt hundra sedan i höstas, så nu snurrar bara hastighetsmätaren runt :lol Letat efter en "ny" mätare sedan dess..

Vajern har jag kikat på och finner inget som ytterligare kan justeras där tyvärr.
Jag är åtminstonde ganska säker på att det är att kopplingen som släpper lite, vet inte vad annat det skulle vara. Har bara hänt på riktigt höga varv och alltid på samma sätt, varvet går upp en aning "extra" precis innan det är dax att växla.

Lite dyrt kanske men.. :)
http://www.ebay.co.uk/itm/Honda-CB-...rcycles_Parts_Accessories&hash=item19d631fad4

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
Det karakteristiska för äldre hojar (och bilar) är att de är konstruerade (konstruktion/materialval) för olja med ZDDP. ZDDP är ämne som skyddar delar som utsätts för hårda påfrestningar som kamnockar, kamsläpor, osv.
ZDDP finns inte med gamla tiders dosering i vanliga moderna oljor som
som Biltema Racing 10W-40. För Biltema Racing 10W-40 utan problem ska kunna användas i hojar med katalysator. Och för fosforn i ZDDP skadar katalysatorn.
ZDDP med gamla tiders dosering finns i Biltema Turbodiesel 15W-40 (mineral)
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Turbodiesel-15W40-36962/
som jag kört min Suzuki på 1500 mil.
Enligt Suzukis Handbok som specificerar olja av klass API SF eller API SG.
Oljespecifikationer innan man började minska på ZDDP.
ZDDP med gamla tiders dosering finns också i Biltema 5W-50 (helsyntet)
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o...isyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W50-36917/
som jag kör både Suzukin och Triumphen på numera. Och som en vän kör sin BMW R90S på.
Och hans R90S har nu rullat 47000mil. Han har själv kört den 43000mil sedan han köpte den begagnad i början på 1980-talet.
Fördelen med helsyntet är större livslängd än mineralolja. Håller viskositeten bättre.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Pga testet hos nightrider byter jag olja efter så där 200 till 300 mil. Mina normala sommarturer till Norrland.

Nu verkar det ha kommit en ny semisyntetisk MC-olja på Biltema, med lite zink i den med ;)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/MC-olja-15W40-36957/

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Då är det väl ingen idé att göra mer än nödvändigt utan bara köra tills den ger upp. Årskostnaden för oljan du fyller på är väl inte mer än vad en ny hoj kostar i försäkring per månad.
Tror den hinner bli dyr i drift innan den skulle ge upp, men har även funderat över en renovering men det blir lite väl saftigt med tanke på vad jag redan bekostat hojen med. Den drar bara så att säga "mängder" med olja när man varvar ordentligt.

Det karakteristiska för äldre hojar (och bilar) är att de är konstruerade (konstruktion/materialval) för olja med ZDDP.
5w50 säger du, ja det kanske vore bättre då..

Haha jänkarna gjorde den verkligen inte snyggare :D trevligt dock att ha trippmätaren extern utifall man vill modifiera lite...

Hade jag fixat att gräva i motorn själv så hade det nog vart ett trevligt projekt.. men ventiler, kamkedjor och sådant som ska synkas gör mig lite rädd :rodnar för :4skrika

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år