En teori är att den helsyntetiska oljan har "tvättat" rent alldeles för bra på en hoj som egentligen är van att få en olja med väsentligt mycket mer mineral i. Det fanns ju som sagt inga helsyntetiska oljor på den tiden.
Nu har ev avlagringar släppt och då drar den mer olja, förutom att den börjar bli lite sliten kanske. Jag tror nog att du skall återgå till en olja med mer mineral i som den semisyntetiska/delsyntetiska från Biltema tex.
Nu skall jag inte göra reklam, men en verkstad som jag lämnar min hoj till emellanåt har oftast kunder med äldre hojar och för att inte ha flera oljor i lager, så använder de en och samma till alla hojar de får in. Sedan kan man ju välja själv att hälla i en helsyntetisk istället i sin moderna hoj och speciellt då en sporthoj som ev också går på bana ofta.
Oljan som verkstaden använder är Motul 5100 15W-50 Tecnosyntese och det är en del-/semisyntetisk olja i varje fall.
Vanligtvis rekommenderar ju tillverkarna idag 10W-40 alt 10W-50 generellt, men 15W-50 är ju då en lite tjockare olja med kortare temperaturspann. Var då noga med att inte köra hojen i alltför kallt väder, fortsätt låta den bli varm innan du gasar på, om du väljer en 15W- olja.