Olja till gammal hoj

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Beror på om du kan vara snäll mot den innan den fått upp värmen, men har haft någon moppe som verkligen frossa i olja. Rak 50, dvs 50w50, brukar säljas som anpassad för "äldre" motorcyklar, tror biltema nämner något om anpassat för v twins. Minskade min oljeförbrukning markant.
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Beror på om du kan vara snäll mot den innan den fått upp värmen, men har haft någon moppe som verkligen frossa i olja. Rak 50, dvs 50w50, brukar säljas som anpassad för "äldre" motorcyklar, tror biltema nämner något om anpassat för v twins. Minskade min oljeförbrukning markant.

Det dom har där nu är "15W–40 Semisyntetisk multigradeolja" med en v-twinmotor på etiketten. Har du provat den?
Motorn brukar nog få bli varm innan jag gasar på.

Läste på annat forum om någon som nämnde att gamla hojjar kunde dra massa mer olja när de kördes på just syntetolja, och visst syntetolja fanns inte -81, så det är kanske en hint... samtidigt så var motorn ny då och gammal och "inkörd" nu :rolleyes: och behövde kanske en tvätt med syntetolja, men funkar det bra att hoppa till biltemas "semisyntetiska multigrade" bara sådär då? Blir väl att blanda första tiden förståss.
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
En teori är att den helsyntetiska oljan har "tvättat" rent alldeles för bra på en hoj som egentligen är van att få en olja med väsentligt mycket mer mineral i. Det fanns ju som sagt inga helsyntetiska oljor på den tiden.
Nu har ev avlagringar släppt och då drar den mer olja, förutom att den börjar bli lite sliten kanske. Jag tror nog att du skall återgå till en olja med mer mineral i som den semisyntetiska/delsyntetiska från Biltema tex.
Nu skall jag inte göra reklam, men en verkstad som jag lämnar min hoj till emellanåt har oftast kunder med äldre hojar och för att inte ha flera oljor i lager, så använder de en och samma till alla hojar de får in. Sedan kan man ju välja själv att hälla i en helsyntetisk istället i sin moderna hoj och speciellt då en sporthoj som ev också går på bana ofta.
Oljan som verkstaden använder är Motul 5100 15W-50 Tecnosyntese och det är en del-/semisyntetisk olja i varje fall.
Vanligtvis rekommenderar ju tillverkarna idag 10W-40 alt 10W-50 generellt, men 15W-50 är ju då en lite tjockare olja med kortare temperaturspann. Var då noga med att inte köra hojen i alltför kallt väder, fortsätt låta den bli varm innan du gasar på, om du väljer en 15W- olja.
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Jag är ingen expert, men jag kan inte tänka mig att det skulle behövas ett "överlapp". Jag hade en R1-00 som drack en massa olja och jag har för mig att den drack lite mindre när jag gick över till del-/semisyntet. Fast å andra sidan hade jag en helsyntet på 10W-40 i innan och en del-/semisyntet (Motul 5100) på 15W-50 efter, så viskositeten kanske spelade en roll också.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Snillen spekulerar!:rolleyes:.........sliten motor är sliten......oavsett olja
 

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Lapplands Sydport
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog
När jag hade min Bol d'Or så blev jag rekommenderad av Bol d'Or -klubben att köra på en olja som heter GOLDEN SPECTRO 4. Denna olja är en delsyntet och hjälpte oljetörsten på min hoj. Detta är nu ett antal år sedan och det finns säkert bättre alternativ nu.
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Snillen spekulerar!:rolleyes:.........sliten motor är sliten......oavsett olja

Kanske skulle komma med något nytt än något som vi redan konstaterat? Nu är vi ute efter mindre oljeförbrukning och går det med en "tjockare" olja att få ner den ivf lite (utan att behöva byta kolvringar etc), så är väl det bra, eller? Kanske hittar vi en olja som tex den LCF nämner?
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Hittade den här texten.

http://www.tvingmcservice.se/mctips7.html

Läs under "extra tillsatser till motoroljan, behövs det?"


Det här alternativet kanske, låter ju ännu bättre? :)
http://www.rvs.se/diagnostic/page124.html

"Har man exempelvis förbrukat 100 liter bränsle, så bör det ungefär 0,2-0,4 liter olja för en bensinmotor" Låter inte det ganska mycket? Nu är det visserligen mycket mer olja i en bilmotor, men ändå.
Helt klart intressant ändå, har konstaterat att helsyntet inte är svaret på min maskin iaf!
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag hade testat kört på okq8 sbk racing och stått ut med oljeåtgången.
Sälja? Klart du kan göra det men hänger inte riktigt med på varför.

Kopplingen. Ta lös, gör rent. Blästra av stålringarna, lägg bricka/distans vid fjädrar. Billigt o enkelt. Går att ta annat än bläster men nog om det.

4dl a 150 mil är inget ovanligt och måste inte tyda på en motor med problem. Dock brukar det vara lite modellspecifikt så att säga. Se vissa audi 6or, triumph modellx, honda cbr1000rr 08.

Så hur mkt olja fyller du på per 100 mil?
 
Last edited:
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Jag hade testat kört på okq8 sbk racing och stått ut med oljeåtgången.
Sälja? Klart du kan göra det men hänger inte riktigt med på varför.

Kopplingen. Ta lös, gör rent. Blästra av stålringarna, lägg bricka/distans vid fjädrar. Billigt o enkelt. Går att ta annat än bläster men nog om det.

4dl a 150 mil är inget ovanligt och måste inte tyda på en motor med problem. Dock brukar det vara lite modellspecifikt så att säga. Se vissa audi 6or, triumph modellx, honda cbr1000rr 08.

Så hur mkt olja fyller du på per 100 mil?

När du lägger det så, så låter ju inte 4dl så mycket, milen rullar ju på utan att man tänker på det..

Någon koll på hur mycket olja det gått åt efter 100mil vet jag inte och jag ligger inte ofta på E4 eller liknande och håller särskillt hög fart där heller, men när jag nu noterade detta efter en sväng hållandes ~6000rpm i snitt och den hade slurpat i sig en halvliter efter ynka 7 mil så tyckte jag det var endel. Jag fyllde på på hemvägen förståss och höll 5000rpm i snitt hem - jag skulle ha kollat oljeåtgången när jag var tillbax men glömde av det tyverr, tror inte det är så farligt mycket, men visst - på en säsong blir det några liter.

Angående kopplingen har den väl vart så sedan både innan och efter bytet av kopplingen förra våren, även om det var värre innan.

Säljtanken var väl snarare för att själv slippa meca och lägga ännu mer pengar på den samt medans den går så bra som den gör. Jag har dessutom haft hojjen sedan -09 och tänkte att det kanske var dax att byta ändå.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu verkar det ha kommit en ny semisyntetisk MC-olja på Biltema, med lite zink i den med ;)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/MC-olja-15W40-36957/

Liiiiite var ordet. Biltema lovar att det är mindre än 0,5% ZDDP i den oljan. Det kan alltså vara 0,0 % ZDDP, ingen alls.
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36957_SDB.pdf
Dvs Biltema MC-olja 15W-40 är en politiskt korrekt olja lämplig till hojar med katalysator.
Normal dosering var förr 1% < ZDDP<2,5%
Nu när jag går in och tittar på de "nya" säkerhetsdatabladen från Biltema (för de har ju varit borta nått år)
så har man ändrat i både Biltema Turbodiesel 15W-40
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36962_SDB.pdf
och Biltema 5W-50
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36917_SDB.pdf
så numera är det mindre än 1 % ZDDP. Och kan alltså vara 0,0 % ingen ZDDP alls.
Förut vara det mer än 1% och mindre än 2,5%.
Jaha då blir det för mig att sluta handla olja hos Biltema, SLUTA rekommendera Biltemas oljor och börja köra på Q8 Moto SBK Racing 10W-50 som många andra på SH.
Fortfarande 1-2,5 % ZDDP.
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
Finns hos din lokala SWEDOL butik. Eller kan tas hem.
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Kanske skulle komma med något nytt än något som vi redan konstaterat? Nu är vi ute efter mindre oljeförbrukning och går det med en "tjockare" olja att få ner den ivf lite (utan att behöva byta kolvringar etc), så är väl det bra, eller? Kanske hittar vi en olja som tex den LCF nämner?

OK! Häll i en burk STP då............oljan blir tjockare:rolleyes:
 

Bifogat

  • hero_st.jpg
    hero_st.jpg
    14.2 KB · Visningar: 101
Last edited:
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Det fick bli biltemas 15w40 som nämnts tidigare i tråden, om än håller den prismässigt mot min gamla hoj. Jag kan bara konstatera såhär ett tag senare att hojjen dricker väldigt mycket mindre olja nu! Jag bli förvånad varje gång jag kollar och ser att jag ej behöver fylla på iaf. :)

Nu vet jag inte vad Q8 SBK Racing SAE 10W-50 kostar iofs...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Så länge det räcker att fylla på olja när man fyller på bensin, så tycker jag att det är OK.
BTW: CB900 motorerna tål att varvas till rödstrecket och lite till.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Som en parentes i ämnet kan jag tillägga att jag drog runt med Hondas egen 10/30 olja (var nu den kommer ifrån) i Kråkan under ca 700 mil utan att den drog en droppe olja.Bytte därefter till Motul 10/40 efter bra erfarenhet från den i Sevenfiftyn och Blackbirdens motor blev nu ännu tystare under gång samt fortfarande befriad från oljeförbrukning.Inte illa presterat av både dagens mc motorer och oljan. :crash

Biltemas mc olja i form av mineraloljan har jag tyvärr dålig erfarenhet från med varmgång i motorn på Sevenfiftyn samt trög växellåda och slabbig olja redan efter 300 mil.Inget som jag kommer att utsätta mina mc motorer mer för. :(
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top