Jag körde med Motul 300V 15-50 i motorn.
låter bra.någon åf sa att man skulle använda belray gearsawer i lådan för tydligen kör vm teamet på den.
men vad vet jag...
10w-60 är tjockare vid drifttemp än 10w-40."Blaskig 10w-40" ? Det är väl endå 10w-60 som borde vara den blaskigaste isåfall?
10w-60 är tjockare vid drifttemp än 10w-40.
Om det är kallstarter du oroar dig för så är ju inte en 10W-40 bättre än 10w-60 heller.Du får hälla i 5w-40 eller nåt isåfall.På sommaren ja, på vintern är i regel drifttempen lite lägre i motorn. Om man bortser från tokvarvning och bankörning så är det ju kallstarter som sliter mest på motorn och framför allt på vintern. Jag hade iallafall inte fyllt på med en 60' olja på vintern trots att dagens oljor "kan allt". =)
låter bra.någon åf sa att man skulle använda belray gearsawer i lådan för tydligen kör vm teamet på den.
men vad vet jag...
"Blaskig 10w-40" ? Det är väl endå 10w-60 som borde vara den blaskigaste isåfall? Jag anser att ju vidare viskositets-spann en olja har ju sämre är den. En olja kan inte fungera lika bra vid -15 grader som vid +30, så byt olja enligt rådande årstid istället. En lågviskositetare på sommaren och en hög viskositetare på vintern. Jag kör själv på Motul 300V och den är tunn som Jokk Bärdryck och luktar nästan likadant så egentligen talar mitt resonmang mot mej själv
Ju tjockare olja du kan köra i växellådan dessto bättre... det är kopplingen som sätter gränsen och viss effektförlust men annars är det bäst med 80-90 bakaxelolja om det vore möjligt för kopplingen Så jag gissar att den bellrayen är minst 30+? någe eller rak..
Jag tror din bakaxelolja räknas som transmissionsolja och en sån mäter man viskositet på en annan skala för att det ska vara lättare att skilja den från motoroljan, i själva verket motsvarar en 75W-90 transmissionsolja ungefär en 10W-40 motorolja viskositetsmässigt så det kan hända att den inte är fullt så tjock som du trodde.
Till SXV iaf tror jag huvudsaken är att växellådsoljan är Jaso MA för kopplingens skull, sen kvittar det om den heter 10W-40, 10W-60 eller 75W-90(Aprilia har rekommenderat alla sorter beroende på årsmodell och vilka de är sponsrade av för tillfället).
Jag tror din bakaxelolja räknas som transmissionsolja och en sån mäter man viskositet på en annan skala för att det ska vara lättare att skilja den från motoroljan, i själva verket motsvarar en 75W-90 transmissionsolja ungefär en 10W-40 motorolja viskositetsmässigt så det kan hända att den inte är fullt så tjock som du trodde.
Till SXV iaf tror jag huvudsaken är att växellådsoljan är Jaso MA för kopplingens skull, sen kvittar det om den heter 10W-40, 10W-60 eller 75W-90(Aprilia har rekommenderat alla sorter beroende på årsmodell och vilka de är sponsrade av för tillfället).
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |