Olja Till Sxv550-07

rillerc

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Husaberg Fs-570 2010
VAD ANVÄNDER NI FÖR OLJA TILL MOTOR OCH VÄXELLÅDA,
VERKAR FINNAS MÅNGA ALTERNATIV OM MAN FRÅGAR OLIKA HANDLARE:huvet
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Jag körde med Motul 300V 15-50 i motorn.
300v_4t_fl_15w_50.jpg
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
De har rätt, det finns många alternativ. :) Huvudsaken är väl man har Jaso MA-klassad olja i växellådan och sen tror jag inte man ska ha nån blaskig 10W40 i motorn eftersom de rekommenderar 10W60. Använd den helsyntet du får bäst pris på.

Jag körde med Motul 300V 15-50 i motorn.

Jag kör den i växellådan också. :tummenupp
 
Last edited:

rillerc

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Husaberg Fs-570 2010
låter bra.någon åf sa att man skulle använda belray gearsawer i lådan för tydligen kör vm teamet på den.
men vad vet jag...
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
"Blaskig 10w-40" ? Det är väl endå 10w-60 som borde vara den blaskigaste isåfall? Jag anser att ju vidare viskositets-spann en olja har ju sämre är den. En olja kan inte fungera lika bra vid -15 grader som vid +30, så byt olja enligt rådande årstid istället. En lågviskositetare på sommaren och en hög viskositetare på vintern. Jag kör själv på Motul 300V och den är tunn som Jokk Bärdryck och luktar nästan likadant så egentligen talar mitt resonmang mot mej själv :va :gnissla
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
10w-60 är tjockare vid drifttemp än 10w-40.

På sommaren ja, på vintern är i regel drifttempen lite lägre i motorn. Om man bortser från tokvarvning och bankörning så är det ju kallstarter som sliter mest på motorn och framför allt på vintern. Jag hade iallafall inte fyllt på med en 60' olja på vintern trots att dagens oljor "kan allt". =)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
På sommaren ja, på vintern är i regel drifttempen lite lägre i motorn. Om man bortser från tokvarvning och bankörning så är det ju kallstarter som sliter mest på motorn och framför allt på vintern. Jag hade iallafall inte fyllt på med en 60' olja på vintern trots att dagens oljor "kan allt". =)
Om det är kallstarter du oroar dig för så är ju inte en 10W-40 bättre än 10w-60 heller.Du får hälla i 5w-40 eller nåt isåfall.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
låter bra.någon åf sa att man skulle använda belray gearsawer i lådan för tydligen kör vm teamet på den.
men vad vet jag...

Ju tjockare olja du kan köra i växellådan dessto bättre... det är kopplingen som sätter gränsen och viss effektförlust men annars är det bäst med 80-90 bakaxelolja om det vore möjligt för kopplingen:D Så jag gissar att den bellrayen är minst 30+? någe eller rak.. Hur som hellst jag har kört endast Bellray sedan 1989 Klart bästa oljan jag har forskat mig till. Så Lita på dom gubbarna du.. Det skulle jag gjort:tummenupp

"Blaskig 10w-40" ? Det är väl endå 10w-60 som borde vara den blaskigaste isåfall? Jag anser att ju vidare viskositets-spann en olja har ju sämre är den. En olja kan inte fungera lika bra vid -15 grader som vid +30, så byt olja enligt rådande årstid istället. En lågviskositetare på sommaren och en hög viskositetare på vintern. Jag kör själv på Motul 300V och den är tunn som Jokk Bärdryck och luktar nästan likadant så egentligen talar mitt resonmang mot mej själv :va :gnissla

så byt olja enligt rådande årstid istället

Så ska man göra helt rätt:tummenupp Jag kör alltid 20-50 bellray vinter som sommar MEEEEN Jag starar den alltid från 20+ grader och låter den inte bli kall, Måste du starta den kall på vintern så häll i 5-40 5-50
 
Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Ju tjockare olja du kan köra i växellådan dessto bättre... det är kopplingen som sätter gränsen och viss effektförlust men annars är det bäst med 80-90 bakaxelolja om det vore möjligt för kopplingen:D Så jag gissar att den bellrayen är minst 30+? någe eller rak..

Jag tror din bakaxelolja räknas som transmissionsolja och en sån mäter man viskositet på en annan skala för att det ska vara lättare att skilja den från motoroljan, i själva verket motsvarar en 75W-90 transmissionsolja ungefär en 10W-40 motorolja viskositetsmässigt så det kan hända att den inte är fullt så tjock som du trodde. :)

Till SXV iaf tror jag huvudsaken är att växellådsoljan är Jaso MA för kopplingens skull, sen kvittar det om den heter 10W-40, 10W-60 eller 75W-90(Aprilia har rekommenderat alla sorter beroende på årsmodell och vilka de är sponsrade av för tillfället).
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tror din bakaxelolja räknas som transmissionsolja och en sån mäter man viskositet på en annan skala för att det ska vara lättare att skilja den från motoroljan, i själva verket motsvarar en 75W-90 transmissionsolja ungefär en 10W-40 motorolja viskositetsmässigt så det kan hända att den inte är fullt så tjock som du trodde. :)

Till SXV iaf tror jag huvudsaken är att växellådsoljan är Jaso MA för kopplingens skull, sen kvittar det om den heter 10W-40, 10W-60 eller 75W-90(Aprilia har rekommenderat alla sorter beroende på årsmodell och vilka de är sponsrade av för tillfället).

Ok... Men fett utblandat med lite disel funkar nog:D Skämt o sido tjockare olja skyddar dreven mer så om inte kopplingen hugger minst 20w-40
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Jag tror din bakaxelolja räknas som transmissionsolja och en sån mäter man viskositet på en annan skala för att det ska vara lättare att skilja den från motoroljan, i själva verket motsvarar en 75W-90 transmissionsolja ungefär en 10W-40 motorolja viskositetsmässigt så det kan hända att den inte är fullt så tjock som du trodde. :)

Till SXV iaf tror jag huvudsaken är att växellådsoljan är Jaso MA för kopplingens skull, sen kvittar det om den heter 10W-40, 10W-60 eller 75W-90(Aprilia har rekommenderat alla sorter beroende på årsmodell och vilka de är sponsrade av för tillfället).

Helt riktigt Marcus.
Många missar att det är två olika skalor på tranmissionsolja och motor olja.

Själv har jag kört på SBK-racing 15w50 motor oja. Funkar kanon.
 

rillerc

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Husaberg Fs-570 2010
Sbk-racing=okq8 ELLER HUR DEN OLJAN KÖRDE JAG I CROSSEN TIDIGARE OCH FUNKADE FINT...:yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top