Olja till tzr-125

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
Tjena, oljelampan började lysa på min tzr-125 91a när jag var ute och åkte senast! Är det någon som vet var man kan hitta nån billig olja till den? Bör det vara märkesolja? Bör jag inte köra en meter till eller kan man köra en liten bit ändå utan att motorn pajar? :gnissla :confused:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Mr Magsnus skrev:
2266663 Tjena, oljelampan började lysa på min tzr-125 91a när jag var ute och åkte senast! Är det någon som vet var man kan hitta nån billig olja till den? Bör det vara märkesolja? Bör jag inte köra en meter till eller kan man köra en liten bit ändå utan att motorn pajar? :gnissla :confused:
Lyste den hela tiden så ska du nog inte köra mer är min rekomendation. Häll på en 2t olja bara. Det som händer är att du förlorar lite efekt ifall du kör på en sämre smat at den kan gå en aning varmt. Så håll koll på det, men du behöver ju inte köpa motul olja bara för det eller agip. Men försök köpa något som kostar lite mer än 49kr, brukar sällan vara speciell kvalitet:död

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
Lundgren skrev:
2266722 Lyste den hela tiden så ska du nog inte köra mer är min rekomendation. Häll på en 2t olja bara. Det som händer är att du förlorar lite efekt ifall du kör på en sämre smat at den kan gå en aning varmt. Så håll koll på det, men du behöver ju inte köpa motul olja bara för det eller agip. Men försök köpa något som kostar lite mer än 49kr, brukar sällan vara speciell kvalitet:död

Jepp den lös hela tiden, finns väl olja på MC-varuhuset, men de är väl ganska dyra där va?
En till fråga: Var fyller man på med oljan :rodnar , fast det kanske framgår när man väl står bredvid hojen och ja, jag har tummen mitt i handen :hjälm

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Mr Magsnus skrev:
2266796 Jepp den lös hela tiden, finns väl olja på MC-varuhuset, men de är väl ganska dyra där va?
En till fråga: Var fyller man på med oljan :rodnar , fast det kanske framgår när man väl står bredvid hojen och ja, jag har tummen mitt i handen :hjälm
Nyligen köpt den där hojen va? Vet inte exakt vart den sitter på tzr:en men troligtvis under sadeln någonstans. Borde gå ganska lätt att hitta för den ska ju inte vara allt för svår att komma åt.

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
Lundgren skrev:
2266810 Nyligen köpt den där hojen va? Vet inte exakt vart den sitter på tzr:en men troligtvis under sadeln någonstans. Borde gå ganska lätt att hitta för den ska ju inte vara allt för svår att komma åt.

Jupp köpte den i slutet på förra sommaren, blev inte så mycket åka av på den då! Nu när du säger det så kommer jag ihåg att det var under sadeln man fyller på! Tackar för hjälpen då!

Får väl se om jag lyckas med konststycket att fylla på olja, grymmt avancerat ju! Nä nu bränner jag ner till seven och köper glass, ha det gött! :fyllisar

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Mr Magsnus skrev:
2266823 Jupp köpte den i slutet på förra sommaren, blev inte så mycket åka av på den då! Nu när du säger det så kommer jag ihåg att det var under sadeln man fyller på! Tackar för hjälpen då!

Får väl se om jag lyckas med konststycket att fylla på olja, grymmt avancerat ju! Nä nu bränner jag ner till seven och köper glass, ha det gött! :fyllisar
Köp Castrol tts eller liknande fungerar perfekt. Ha det så kul :tummenupp

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
hur länge har du kört mc om du inte har handlat olja förr? på mina 80mil så har jag lätt gjort av med 7-10L

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Sålänge en olja är klassad håller den kvalitén, även om den kommer från Biltema.
Men det kan vara värt att lägga ett par kronor extra för en bättre olja.

Jag lånar tråden en sekund.
På tal om TZR och oljor, vad ska man ha i växellådan?
Vanlig GL-5, eller duger motorolja 10-40? Eller behöver man offra sig på tvättäkta svindyr MC-olja?

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
-Rosen- skrev:
2266927 hur länge har du kört mc om du inte har handlat olja förr? på mina 80mil så har jag lätt gjort av med 7-10L

Inte mycket mannen, men när jag lämnade in den hos meck senast så fyllde han på! Har ändå lyckats skaffa mig två cyklar än så länge! :rolleyes:
Det låter väl mycket i mina öron att oljeförbrukningen skulle vara på 0,1 l/mil? Fast din båge är väl en cross och de drar kanske mer för att det är en annan typ av motor eller? Rätta mig nu om jag har fel, för jag är osäker på det här!
:confused:

Mordecaien skrev:
2267073 Sålänge en olja är klassad håller den kvalitén, även om den kommer från Biltema.
Men det kan vara värt att lägga ett par kronor extra för en bättre olja.

Jag lånar tråden en sekund.
På tal om TZR och oljor, vad ska man ha i växellådan?
Vanlig GL-5, eller duger motorolja 10-40? Eller behöver man offra sig på tvättäkta svindyr MC-olja?

Vad är detta ska man fylla på olja överallt eller? :confused: :va
Det är väl inte den man måste fylla på när den röda lampan lyser va?
Ska nog inte behålla hojen så länge till, räcker med en, så jag tänkte inte fylla på med det värsta!

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Mr Magsnus skrev:
2268238 Inte mycket mannen, men när jag lämnade in den hos meck senast så fyllde han på! Har ändå lyckats skaffa mig två cyklar än så länge! :rolleyes:
Det låter väl mycket i mina öron att oljeförbrukningen skulle vara på 0,1 l/mil? Fast din båge är väl en cross och de drar kanske mer för att det är en annan typ av motor eller? Rätta mig nu om jag har fel, för jag är osäker på det här!

Ska nog inte behålla hojen så länge till, räcker med en, så jag tänkte inte fylla på med det värsta!
Motorerna skall gå på runt 2-3% crossar går ibland till och med på 4% vilket inebär att det skall vara ungefär 2-3 deciliter/ 10 liter beroende på motor.
Så Rosen du kör ungefär med 40/60 % olja och bensin :hihi

Mr Magsnus skrev:
2268238 Inte mycket mannen, men när jag lämnade in den hos meck senast så fyllde han på! Har ändå lyckats skaffa mig två cyklar än så länge! :rolleyes:

Nej växellåds olja skall hälst bytas varje år eller vart annat. Men det har du en loiten indikator på högersidan långt ned. Ett glas som det står higher/lower på :tummenupp

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
Lundgren skrev:
2268256 Motorerna skall gå på runt 2-3% crossar går ibland till och med på 4% vilket inebär att det skall vara ungefär 2-3 deciliter/ 10 liter beroende på motor.
Så Rosen du kör ungefär med 40/60 % olja och bensin :hihi

Nej växellåds olja skall hälst bytas varje år eller vart annat. Men det har du en loiten indikator på högersidan långt ned. Ett glas som det står higher/lower på :tummenupp

Mr Perfekt förmodar jag :tummenupp :Bugar
Tror växellådsoljan är bytt sen nån månad tillbaka då den stod hos mecken! Var på mittenstrecket av "shotsglaset" förra gången jag kollade!

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
-Rosen- skrev:
2266927 hur länge har du kört mc om du inte har handlat olja förr? på mina 80mil så har jag lätt gjort av med 7-10L

Wah. På den sträckan gör jag av med max 1 liter?

2T-oljan ska väl vara sådan som inte sotar så förbannat va? Jag kör på Motulolja, den är sådan, så den borde ju duga? Den är rätt billig där jag köper den, cirka 90kr/L..

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
-Rosen- skrev:

får man fråga vad du kör med för olja till din exc? :rolleyes:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
lorkan skrev:
2274325 Wah. På den sträckan gör jag av med max 1 liter?

2T-oljan ska väl vara sådan som inte sotar så förbannat va? Jag kör på Motulolja, den är sådan, så den borde ju duga? Den är rätt billig där jag köper den, cirka 90kr/L..
90 kr :näsblod Vad kör du på för Motul olja? Min kostar 200 kr/litern :näsblod

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
-Rosen- skrev:

Eeeeeee dricker din hoj typ 1l soppa per mil kör du på 10% olja :tummenupp

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Lundgren skrev:
2275563 90 kr :näsblod Vad kör du på för Motul olja? Min kostar 200 kr/litern :näsblod

Jag är bra kompis med mchandlaren som säljer oljan. :D Kan kolla upp vilken olja det är mer exakt..

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy