Det skulle vara intressant att veta i vilket skick oljan egentligen är vid byte i en modern motor?
Vi analyserar oljan i elbranschen i dom stora transformatorerna, för att se hur den mår.
Konceptet kommer egentligen från större entreprenadmaskiner, typ gruvindustri och motsvarande.
Har en avlägsen kompis som jobbar med det, och där är varje maskin en individ, som inte har något bytesintervall för oljan, utan den analyseras, och byts när det behövs.
Han verkar rätt passionerad, så på sin egen bil har han flyttat ut filterhållaren, och satt en annan typ av filter (som han tycker var bättre), och kör med oljeanalys på den.
Det är klart, har man resurserna så....
Men det intressanta är att när jag pratade med honom så hade han kört 8000mil och inte bytt olja ännu, men däremot filter några gånger.
Det var en ny volvo XC70, och Volvo ville inte vara med på experimentet, så han sa att garantin är nog borta.
Men helt klart ett intressant koncept, och han har ganska bra körningar, pendlar längre sträckor, så i annat fall kan det bli åt andra hållet, tätare oljebyten.
Förlåt för OT, men jag fick en tidslucka i mitt hemmakontor
Om man räknar Peters plåtburksolja i samma kategori som fritösolja så har jag fått alla rätt.Åh en oljetråd!
Du kommer att bli rekommenderad biltema racing 10w-40 och q8 sbk racing 10w-50. Någon galning kommer säkert nämna någon dyr motul olja och någon annan kör på begagnad fritösolja.
Jag brukar köra på biltemas. Lycka till!
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Om man räknar Peters plåtburksolja i samma kategori som fritösolja så har jag fått alla rätt.
BINGO!
Vad vinner jag?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Sweet!Pommesen som fritösoljan lagat?
Annars kan du få ett plus!
Jag ska berätta vad som är bäst efter nästa säsong.
Min ena Ducati har en liten antydan till klickande ibland när jag växlar.
Den körs på OKQ8 SBK15W-50.
Nästa oljebyte skall jag krossa spargrisen och hälla i Motul 300V.
Så framåt september 2021 ska jag berätta om det blev någon skillnad.
Enligt Motultillbedjarna skall min nästa sommar på den hojen bli som att inträda i paradiset, fan vet.
Banhojen får fortsätta på OKQ8.
Det som är viktigt är att inte köpa bilolja. Den innehåller friktionssänkande tillsatser som sabbar kopplingen.
Jag tror att många som säger att Biltemaolja sabbade hojen helt enkelt köpte fel flaska.
OBS Motuls 300v olja är en kortlivad racingolja. De innebär att den har stenbra men kortlivade friktionssänkande tillsatser. Efter mycket forskande på den oljan hittade jag ett svar från Motul att den klarar max halva livslängden mot Motul 7100. Jag körde bara 350 mil med den och de rek av många insatta tävligssnubbar världen över. Efter 350 mil gatåka kan den va bet sämre än en 7100 olja.
De är samma sak med andra racingoljer de är svinbra kortare stund vs gatolja.
Sweet!
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
"vet du vad jag tycker om din schiiitolja?!"
Hahaha! Jag dörMed "plus" menas alltså att Sverker kommer hem och slänger dig i en soptunna och säger "Vet du vad jag tycker om din schiiitolja?!"
Swedie, för böveln - jag skulle köra enligt INTERNATIONELL CAPS-LOCK-DAGEN men jämra forumet "auto-misspelled" hela konkarongen vid postning. Argh!
https://www.ducati.ms/cdn-cgi/image...ati.ms/attachments/1603243153583-jpeg.995338/Pommesen som fritösoljan lagat?
Annars kan du få ett plus!
API är väl en organisation som jobbar med olja ? Och man skriver väl inte ner sina egna produkter.
Tillverkarna av motorer kan ha en annan uppfattning.
Det här är en BMW servicebulletin från 1998 när den gamla API SG oljan med mera antislitage medel (tex ZDDP #) för att skydda svårsmorda delar som kamaxelnockar och kamsläpor började ersättas med den mer miljövänliga API SJ oljan (med mindre ZDDP o.s.v. för att öka livslängden på katalysatorn, livlängdsmålet för katalysatorn är 150000 miles, ~25000mil).
http://faq.f650.com/GSFAQs/Photos/MiscPhotos/285598-SJ-Engine-Oil-Not-Approved.pdf
När BMW S1000RR fick kamaxelras efter ca 2500 mil i Motorrads 5000mila test
kom jag direkt att tänka på moderna miljöanpassade oljor.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |