Olja till Yamaha R6

Marux

MC-Bike is not a hobby, it's a lifestyle
Gick med
13 Aug 2010
Ort
Ludvika
Hoj
BMW S1000RR
Hejhej
Ser att jag behöver fylla på olja i hojjen:)
Har ni några bra tips på olja som jag kan köpa till min Yamaha R6?
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Nån aning om vilken som ligger i nu?

Köp likadan isåfall.
 

R5+1

Guest
Om du behöver fylla kanske det ändå är dags att byta...?

Btw: Jag är en såndär idiot som handlar olja på Yamaha. Brukar tycka mina fordon är värda riktiga grejer och tycker faktiskt inte det är tokdyrt. Semi-syntet Yamalube finns i min R6 i alla fall.
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Ser att du har första alt andra generationens R6. Då förstår jag att du kan behöva fylla på olja då och då. Jag vet inte om det är synonymt med just vissa R6:eek:r. Jag vet dock en vars R6:a drack olja också. Dock kan det vara så med vissa R1:eek:r, bl a min gamla R1 00.
Om du inte vet vad du har för olja i hojen nu, så råder jag dig att byta oljan och filtret. Därefter köpa en helsyntet alt delsyntet i viskositet 10W-40 alt 15W-50 med minst API SH och JASO MA. Ett tips är Biltema Racing 10W-40 som är både billig och har den högsta klassningen för närvarande.
Se därefter till att bara använda den oljan som du har hällt i eller annan MC-olja med samma viskositet så du vet hur temperaturstabil den är.

Själv har jag använt den och nu har jag OKQ8 SBK Racing 15W-50, bara för att jag hittade billigare i lösvikt:)

Ett tillägg..
Följ klassningen så är du i hamn och slipper dölja din okunnighet genom att bara hänvisa till märke och olja som används av ev märkesverkstad som en del andra händer att de gör.
 

Marux

MC-Bike is not a hobby, it's a lifestyle
Gick med
13 Aug 2010
Ort
Ludvika
Hoj
BMW S1000RR
Nån aning om vilken som ligger i nu?

Köp likadan isåfall.

Vet tyvärr inte vad det är för olja i nu

Om du behöver fylla kanske det ändå är dags att byta...?

Btw: Jag är en såndär idiot som handlar olja på Yamaha. Brukar tycka mina fordon är värda riktiga grejer och tycker faktiskt inte det är tokdyrt. Semi-syntet Yamalube finns i min R6 i alla fall.

Blir nog som du säger, byte av filter och olja. Var köper du den oljan?

Ser att du har första alt andra generationens R6. Då förstår jag att du kan behöva fylla på olja då och då. Jag vet inte om det är synonymt med just vissa R6:eek:r. Jag vet dock en vars R6:a drack olja också. Dock kan det vara så med vissa R1:eek:r, bl a min gamla R1 00.
Om du inte vet vad du har för olja i hojen nu, så råder jag dig att byta oljan och filtret. Därefter köpa en helsyntet alt delsyntet i viskositet 10W-40 alt 15W-50 med minst API SH och JASO MA. Ett tips är Biltema Racing 10W-40 som är både billig och har den högsta klassningen för närvarande.
Se därefter till att bara använda den oljan som du har hällt i eller annan MC-olja med samma viskositet så du vet hur temperaturstabil den är.

Själv har jag använt den och nu har jag OKQ8 SBK Racing 15W-50, bara för att jag hittade billigare i lösvikt:)

Ett tillägg..
Följ klassningen så är du i hamn och slipper dölja din okunnighet genom att bara hänvisa till märke och olja som används av ev märkesverkstad som en del andra händer att de gör.

Blir att byta filter och olja som du säger:)
Är biltemas olja bra för hojjen tror du?
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Yamalube köper du hos Yamaha som kanske namnet avslöjar :)

Men vilken annan motorolja för MC med rätt klassning och viskositet duger. (Precis som tidigare skribenter i tråden har påtalat tidigare).

Det jag vill tillägga tråden är att du även ska köpa en ny bricka till oljepluggen och kassera den gamla då du lossar oljepluggen.

Brickan (Art.nr 214-11198-01-00) kostar några fåtal kronor och den kan du beställa hos din lokale Yamaha återförsäljare samtidigt som du köper olja & filter.

Ett orginalfilter (Art.nr 3FV-13440-00-00) kostar Ca 120kr och ett eftermarknadsfilter typ Hiflo-Filtro (HF 303) ca 100kr.

Byter du både olja & filter så ska du hälla i 2.7L olja.

Sedan tar jag för givet att du vet att du ska varmköra hojen ordentligt innan du tappar ur oljan? Samt att du ska dra moment på både oljepluggen (43Nm) & oljefiltret (17Nm). Oljefiltret är inte av yttersta vikt att du drar moment, men dra så hårt du kan för hand eller använd en filtertång.

Däremot vill jag påstå att det är väldigt viktigt att du drar moment på oljepluggen. Många hävdar att det räcker att dra "lagom", men jag har hört allt för många som har drabbats av sönderdragna gängor i tråget.

Dessutom vill du inte att den skall vara för löst dragen så att all olja riskerar att rinna ut & ge dig en fin överraskning då du är ute & kör.

Lycka Till!
 

Marux

MC-Bike is not a hobby, it's a lifestyle
Gick med
13 Aug 2010
Ort
Ludvika
Hoj
BMW S1000RR
Vad kostar den oljan då?:)
Tack så mycket för svaret!
Yamalube köper du hos Yamaha som kanske namnet avslöjar :)

Men vilken annan motorolja för MC med rätt klassning och viskositet duger. (Precis som tidigare skribenter i tråden har påtalat tidigare).

Det jag vill tillägga tråden är att du även ska köpa en ny bricka till oljepluggen och kassera den gamla då du lossar oljepluggen.

Brickan (Art.nr 214-11198-01-00) kostar några fåtal kronor och den kan du beställa hos din lokale Yamaha återförsäljare samtidigt som du köper olja & filter.

Ett orginalfilter (Art.nr 3FV-13440-00-00) kostar Ca 120kr och ett eftermarknadsfilter typ Hiflo-Filtro (HF 303) ca 100kr.

Byter du både olja & filter så ska du hälla i 2.7L olja.

Sedan tar jag för givet att du vet att du ska varmköra hojen ordentligt innan du tappar ur oljan? Samt att du ska dra moment på både oljepluggen (43Nm) & oljefiltret (17Nm). Oljefiltret är inte av yttersta vikt att du drar moment, men dra så hårt du kan för hand eller använd en filtertång.

Däremot vill jag påstå att det är väldigt viktigt att du drar moment på oljepluggen. Många hävdar att det räcker att dra "lagom", men jag har hört allt för många som har drabbats av sönderdragna gängor i tråget.

Dessutom vill du inte att den skall vara för löst dragen så att all olja riskerar att rinna ut & ge dig en fin överraskning då du är ute & kör.

Lycka Till!
 
Last edited:

Marux

MC-Bike is not a hobby, it's a lifestyle
Gick med
13 Aug 2010
Ort
Ludvika
Hoj
BMW S1000RR
Blev att köpa Castrol Power 1 Racing 4T i alla fall, fick lite bättre pris än det som var utsatt från början, men ändå gick det på 620kr!:näsblod
köpte även brickan till oljepluggen och ett nytt oljefiltet:tummenupp
Tack så mycket för svaret!:)

Yamalube köper du hos Yamaha som kanske namnet avslöjar :)

Men vilken annan motorolja för MC med rätt klassning och viskositet duger. (Precis som tidigare skribenter i tråden har påtalat tidigare).

Det jag vill tillägga tråden är att du även ska köpa en ny bricka till oljepluggen och kassera den gamla då du lossar oljepluggen.

Brickan (Art.nr 214-11198-01-00) kostar några fåtal kronor och den kan du beställa hos din lokale Yamaha återförsäljare samtidigt som du köper olja & filter.

Ett orginalfilter (Art.nr 3FV-13440-00-00) kostar Ca 120kr och ett eftermarknadsfilter typ Hiflo-Filtro (HF 303) ca 100kr.

Byter du både olja & filter så ska du hälla i 2.7L olja.

Sedan tar jag för givet att du vet att du ska varmköra hojen ordentligt innan du tappar ur oljan? Samt att du ska dra moment på både oljepluggen (43Nm) & oljefiltret (17Nm). Oljefiltret är inte av yttersta vikt att du drar moment, men dra så hårt du kan för hand eller använd en filtertång.

Däremot vill jag påstå att det är väldigt viktigt att du drar moment på oljepluggen. Många hävdar att det räcker att dra "lagom", men jag har hört allt för många som har drabbats av sönderdragna gängor i tråget.

Dessutom vill du inte att den skall vara för löst dragen så att all olja riskerar att rinna ut & ge dig en fin överraskning då du är ute & kör.

Lycka Till!
 

Nicko1

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
örebro
Hoj
R6
När jag häller i motor olja i min r6a .Ska den då stå på stödet eller ska den stå upprätt ???
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
När jag häller i motor olja i min r6a .Ska den då stå på stödet eller ska den stå upprätt ???

Det där spelar ingen som helst roll när du väl häller i den. Det är viktigare att kolla rätt nivå i nivåglaset och det gör du genom att hålla hojen upprätt.

[/QUOTE]Blir att byta filter och olja som du säger:)
Är biltemas olja bra för hojjen tror du?[/QUOTE]

Jadå, precis som jag skrev, så handlar det ju om att kunna läsa specifikationerna på oljan och Biltema Racing är riktigt bra olja.
 
Last edited:

Nicko1

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
örebro
Hoj
R6
Det där spelar ingen som helst roll när du väl häller i den. Det är viktigare att kolla rätt nivå i nivåglaset och det gör du genom att hålla hojen upprätt.
Blir att byta filter och olja som du säger:)
Är biltemas olja bra för hojjen tror du?[/QUOTE]

Jadå, precis som jag skrev, så handlar det ju om att kunna läsa specifikationerna på oljan och Biltema Racing är riktigt bra olja.[/QUOTE]

ok.tack :)

Det där spelar ingen som helst roll när du väl häller i den. Det är viktigare att kolla rätt nivå i nivåglaset och det gör du genom att hålla hojen upprätt.
Blir att byta filter och olja som du säger:)
Är biltemas olja bra för hojjen tror du?[/QUOTE]

Jadå, precis som jag skrev, så handlar det ju om att kunna läsa specifikationerna på oljan och Biltema Racing är riktigt bra olja.[/QUOTE]

rätt nivå i nivåglaset ????hmmm men det är ju oljesticka på min r6a

Blir att byta filter och olja som du säger:)
Är biltemas olja bra för hojjen tror du?

Jadå, precis som jag skrev, så handlar det ju om att kunna läsa specifikationerna på oljan och Biltema Racing är riktigt bra olja.[/QUOTE]

ok.tack :)

Blir att byta filter och olja som du säger:)
Är biltemas olja bra för hojjen tror du?[/QUOTE]

Jadå, precis som jag skrev, så handlar det ju om att kunna läsa specifikationerna på oljan och Biltema Racing är riktigt bra olja.[/QUOTE]

rätt nivå i nivåglaset ????hmmm men det är ju oljesticka på min r6a[/QUOTE]rätt nivå i nivåglaset ????hmmm men det är ju oljesticka på min r6a

rätt nivå i nivåglaset ????hmmm men det är ju oljesticka på min r6a
 
Last edited:

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Jag vet inte hur många trådar som nämner Biltemas olja men det finns ju en sökfunktion i forumet, prova den. Men flera källor säger att Biltemas Racing och Statoil MC olja "Racing Way" är exakt samma olja från samma raffinaderi, tappade ur samma kran.

Källhänvsning:
"Får ni inte":D
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Ser att du har första alt andra generationens R6. Då förstår jag att du kan behöva fylla på olja då och då. Jag vet inte om det är synonymt med just vissa R6:eek:r. Jag vet dock en vars R6:a drack olja också. Dock kan det vara så med vissa R1:eek:r, bl a min gamla R1 00.
Om du inte vet vad du har för olja i hojen nu, så råder jag dig att byta oljan och filtret. Därefter köpa en helsyntet alt delsyntet i viskositet 10W-40 alt 15W-50 med minst API SH och JASO MA. Ett tips är Biltema Racing 10W-40 som är både billig och har den högsta klassningen för närvarande.
Se därefter till att bara använda den oljan som du har hällt i eller annan MC-olja med samma viskositet så du vet hur temperaturstabil den är.

Själv har jag använt den och nu har jag OKQ8 SBK Racing 15W-50, bara för att jag hittade billigare i lösvikt:)

Ett tillägg..
Följ klassningen så är du i hamn och slipper dölja din okunnighet genom att bara hänvisa till märke och olja som används av ev märkesverkstad som en del andra händer att de gör.

med Castrol olja dricker min R6 2001 en del, men med motul sluta den dricka, samma viskositet...
dock det intressanta... hällde i Castrol igen efter motul när det var dags å byta igen. och den dricker inte lika mycket längre.... nu är det mer "normal" förbrukning..
 

Marux

MC-Bike is not a hobby, it's a lifestyle
Gick med
13 Aug 2010
Ort
Ludvika
Hoj
BMW S1000RR
Är oljesticka på min med, det är bara hälla i olja sen när du ska titta hur mycket olja det är i (med oljestickan) så måste hojjen stå rakt:)


Blir att byta filter och olja som du säger:)
Är biltemas olja bra för hojjen tror du?

Jadå, precis som jag skrev, så handlar det ju om att kunna läsa specifikationerna på oljan och Biltema Racing är riktigt bra olja.[/QUOTE]

ok.tack :)

Blir att byta filter och olja som du säger:)
Är biltemas olja bra för hojjen tror du?[/QUOTE]

Jadå, precis som jag skrev, så handlar det ju om att kunna läsa specifikationerna på oljan och Biltema Racing är riktigt bra olja.[/QUOTE]

rätt nivå i nivåglaset ????hmmm men det är ju oljesticka på min r6a



Jadå, precis som jag skrev, så handlar det ju om att kunna läsa specifikationerna på oljan och Biltema Racing är riktigt bra olja.[/QUOTE]

ok.tack :)

Blir att byta filter och olja som du säger:)
Är biltemas olja bra för hojjen tror du?[/QUOTE]

Jadå, precis som jag skrev, så handlar det ju om att kunna läsa specifikationerna på oljan och Biltema Racing är riktigt bra olja.[/QUOTE]

rätt nivå i nivåglaset ????hmmm men det är ju oljesticka på min r6a[/QUOTE]rätt nivå i nivåglaset ????hmmm men det är ju oljesticka på min r6a

rätt nivå i nivåglaset ????hmmm men det är ju oljesticka på min r6a[/QUOTE]
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top