Olja under in R6a

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
Olja under min R6a

Ångest... verkar som om det droppar olja från min R6´99.

Omständigheterna är dessa:
Nyligen vurpad, se länk i min sign. Dock inte så hårt, o det enda som gått i backen i motorväg är som vanligt generatorkåpan.
Har undersökt den efter bästa förmåga,o den är rätt så repad men inte så pass att det har gått i närheten av igenom, o kan inte heller se nån spricka i den.

Ett annat fenomen är att det inte verkar droppa när den bara står, utan det verkar mest vara efter att motorn gått sig lite varm, körde precis hem den från en verkstad där den stått över natten, en tur på typ 1km i max 30(vilket passar sig då jag bara har bakbroms...) iaf, ställer upp den o upptäcker cirkus 10 min senare en liten pöl under grenröret..

Osäker på om detta skett i samband med klotningen eller inte. Oljefläckar runt generatorkåpatrakten på mitt kapell antyder att det är något som varit med en stund, bara att jag inte upptäckt något tidigare.

Nån som har någon idé om vad som kan vara orsaken? Är det vanligt? är inte helt erfaren inom motormek ännu, o har minst sagt begränsade utrymmen att hålla till på så plocka isär allt i molekyler funkar inte riktigt tyvärr...
 

Bifogat

  • oljeläck.jpg
    oljeläck.jpg
    87.9 KB · Visningar: 73
Last edited:

Wander

Medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Allt sålt
Om du tar av underkåpan så underlättar det i din felsökning.
Men om det är hål i generatorkåpan så är det inte konstigt om det bara läcker efter en åktur. För lindningen badar inte i olja normalt när den står på stödet utan kyls bara lite lätt under färd med olja. Så den oljan som ligger kvar kan säkert läcka efter färd.
 

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
Wander skrev:
2379221 Om du tar av underkåpan så underlättar det i din felsökning.
Men om det är hål i generatorkåpan så är det inte konstigt om det bara läcker efter en åktur. För lindningen badar inte i olja normalt när den står på stödet utan kyls bara lite lätt under färd med olja. Så den oljan som ligger kvar kan säkert läcka efter färd.

Självfallet plockade jag bort underkåpan... bilden är tagen innan jag upptäckte oljan, o är bara ett urklipp från hela.

Hmm, hur krångligt är det att byta generatorkåpan då? tappa ur oljan, skruva bort o ploppa dit ny eller är det mer avancerat än så? kan det vara nån packning? som sagt ser jag ingen spricka i kåpan, utan den ser så gott som hel ut
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Köp Biltemas stargas och spreja motrn undertill så all skit lossnar,kör en sväng och kolla var det läcker.


Biltemas stargas löser olja o skit supereffektivt och har bra tryck i sig så skiten lossnar,deesutom hyfsat billig och betydligt smidigare än att skrubba motorn med avfettning undertill dessutom blir det snustorrt av startgasen vilket underlättar läckagesökningen.
 

Bhult

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
Borås
Hoj
mmmm
ha en polare som håller hojen lutad åt andra hållet ordentligt så kan du lossa kåpan o kolla så ackningen e hel.. det bör inte rinna ur nåon olja knappt om ni vinklar hojen ordentligt...
 

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
Långa farbron skrev:
2379285 Köp Biltemas stargas och spreja motrn undertill så all skit lossnar,kör en sväng och kolla var det läcker.


Biltemas stargas löser olja o skit supereffektivt och har bra tryck i sig så skiten lossnar,deesutom hyfsat billig och betydligt smidigare än att skrubba motorn med avfettning undertill dessutom blir det snustorrt av startgasen vilket underlättar läckagesökningen.

Ska nog ta o testa det.... Tack för tipset!

Bhult skrev:
2379294 ha en polare som håller hojen lutad åt andra hållet ordentligt så kan du lossa kåpan o kolla så ackningen e hel.. det bör inte rinna ur nåon olja knappt om ni vinklar hojen ordentligt...

Ah!! Skönt att slippa tappa ur... oljan är bara cirkus 1 månad gammal o jag är fan fattigare än en strandsatt lapplisa
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top