OccT skrev:2188247Tjenare.
Jag har fått för mig att det ska vara 10/40W och 0,8liter växellådsolja stämmer det ?
Sedan på bilden vilken olja visar det ?![]()
Såg tomt ut på min med. Så jag fylde på. När jag hält i en liter och det inte hänt något insåg jag att det redan va överfult.philsson skrev:2188537ser rätt tomt ut. Är hojen ställd på stödet kan oljan rinna iväg till andra motorhalvan. Du får kika med hojen rak.![]()
Hände mig medprulle skrev:2188556Såg tomt ut på min med. Så jag fylde på. När jag hält i en liter och det inte hänt något insåg jag att det redan va överfult.
Och de va fullt med koks i botten.. (glimmade inte så de va inte fd drev..)
Inge bra! kör INTE med för mycket olja!. kan sluta illa.Lundgren skrev:2188812Hände mig med![]()
Ne jag vet, fick använda en sån där vakumpumpphilsson skrev:2188831Inge bra! kör INTE med för mycket olja!. kan sluta illa.
Trashcan skrev:218845110/40 låter bra, det är det som är standard på de flesta 125or vad jag vet. Det borde stå hur mycket olja du ska ha i nånstans vid påfyllningshålet, bara att kolla. Den där lilla rutan på bilden visar hur mycket växellådsolja du har.
Ljunghusen skrev:2189372Oljeviskositet väljs efter temperatur, inget annat. Dvs du har ex 10w-40 i alla dina hojar om dom körs i samma temp. Ska man köra i norrland på vintern får man gå ner till 5w-40 t ex. Saharaöknen 10w-50 t ex
OccT skrev:2189394jaha thx.. Men sommar i sverige är 10/40 bra då![]()
Ljunghusen skrev:2189372Oljeviskositet väljs efter temperatur, inget annat. Dvs du har ex 10w-40 i alla dina hojar om dom körs i samma temp. Ska man köra i norrland på vintern får man gå ner till 5w-40 t ex. Saharaöknen 10w-50 t ex
Mr Helmut skrev:2189405Eller högre
Jag har kört på 75w140 som högst och den funkade fint tyckte jag!
Efter hur hårt maskinen går också kanske
Ljunghusen skrev:218962875W140 är ingen motorolja, det är transmissionsolja. Och det motsvarar typ 10W40 motorolja, eller något i den stilen
10W = Hur låg temp den tål. 40 = hur hög temp den tål.
10W är ungefär -15 minusgrader, 40 ca 40-50 plusgrader (utetemp). Dvs 10W40 funkar bra i -15 grader till +40-50 grader
5W - ca 30 grader, 50W 60 +grader osv
Så ska man köra året runt är 5W-50 kanon. Men dyr! Därför är det bättre med en sommarolja och en vinterolja, om det behövs dvs
Mr Helmut skrev:2189752Eftersom det gäller en 2-takt så kanske det är bra om det är transmissionsolja och inte motorolja![]()
OccT skrev:218978510/40 ska jag ha eller![]()
![]()
Om det står att det är en hypoidolja ska du inte använda den. Pajjar lamellerna eller va det va.OccT skrev:2191830Jag var och köpte nu.. han som var där sa gav mig en med 10/40 Statoil men nu när jag läser på den så är det för bilar och lätta lastbilaroch den är delsyntetisk. Ska jag ha den eller är det bara att åka och byta ? Han sa att dom använder det till allt dom gör...
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |