Oljan vill inte ut!

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Köpte en "ny" hoj nyligen, en Suzuki GSX 750 -82 och tänkte byta olja då den vart avställd i två år. Men när jag skruvade bort oljepluggen så rann det knappt någon ut olja så jag var rädd att den var tom på olja, men för att testa hällde jag i 1,5 liter ny olja men det kom fortfarande inte nåt ut!
Jag är därför rädd om det har slaggat igen och vad man måste göra för att få ut den gamla oljan.

Är lite av en novis när det gäller motorer men det här muttern drog jag ur:

Tack för hjälpen

Bifogat

• olja.jpg
    olja.jpg
    235.2 KB · Visningar: 407
  • 20090818028.jpg
    20090818028.jpg
    233.2 KB · Visningar: 294
  • 20090818030.jpg
    20090818030.jpg
    232.6 KB · Visningar: 325
Last edited:
Jag tror det där är en plugg för att kolla oljenivån, kolla under motorn efter en mutter.
(kan ha fel men..)

Jag tror det där är en plugg för att kolla oljenivån, kolla under motorn efter en mutter.
(kan ha fel men..)

Ja, det finns en bult under motorn som du ska lossa för att tappa ur oljan.

Bult med nummer "4" på bilden i underkant.. :tummenupp

Lycka till..

Bifogat

• 34.gif
    34.gif
    48 KB · Visningar: 255
"Bult med nummer "4" på bilden i underkant"

Aha ok! Men jag har lite svårt att tyda vart skruven finns på motorn. Syns den på bilden jag bifogat? Tack!

Den syns inte på din bild.

Fixa en bild på undersidan av motorn eller lägg dig på golvet/marken så ser du säkert den.

Pluggen för Oljan sittuer aldeles brevid (Kommer inte ihåg om det är framför eller bakom) samlingsburken på avgassystemet. När du sen lossar oljefiltret så kommer resterande mängd olja ut. DVS efter det att du lossat pluggen.

//Cap

Sådär, har laddat upp ytterligare två bilder nu, är det någon som ser vilken som är pluggen?
Sen för att komma åt oljefilter så måste jag plocka bort del 9 och del 27 på skissen? Tack

På bild nr: 3 kan man se en skugga av en bult, den ser du på c:a 1/3 del av bilden från höger i underkant av bliden, skulle kunna tro att det är en 14 eller 16mm nyckel till den bulten

Fixat klart allt för en stund sen, fick plocka bort avgassystemet för att komma åt pluggen o oljefiltret, därför jag inte såg den från början :S

Tack assistansen :)

"Bult med nummer "4" på bilden i underkant"

Aha ok! Men jag har lite svårt att tyda vart skruven finns på motorn. Syns den på bilden jag bifogat? Tack!

Det täcklock du tagit av i inlägg ett är över "main oil galley" dvs den huvudkanal för olja som smörjer ram och vevstakslager...
(dessutom sitter det ju som du själv ser, inte särskilt lågt, du har ju ett oljetråg som sticker ner mellan ramrören = all olja UNDER nivån där den plugg du tog bort blir ju kvar.
På din egna bild 3 så syns klart och tydligt avtappningspluggen på trågets undersida. (som oxå är motorns LÄGSTA punkt, och därmed lämpligast för avtappning)
Var glad att pluggen du tog bort inte var någon fixering/hållare för någon axel, som kunde trilla ner/in i motorn med tråkiga konsekvenser som följd.
(sånt händer tyvärr).
Nu är det bara köra på igen med nya friska tag! :)

Ett tips vid framtida oljebyten: varmkör motorn så blir oljan tunnare och rinner ut mycket lättare :tummenupp

Jepp!
Och: RTFM ;)

Fixat klart allt för en stund sen, fick plocka bort avgassystemet för att komma åt pluggen o oljefiltret, därför jag inte såg den från början :S

Tack assistansen :)

:tummenupp Bra jobbat!

Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick