Oljan vill inte ut!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vad skulle ett oljeproffs göra ifall en hoj stått i 2 år, starta upp och varmköra och byta sen eller byta olja direkt?

ifall oljan inte byttes innan den ställdes av

ifall hojen stått i varm eller kall garage

Tja. Jag vet inte riktigt om det är så djäkla noga egentligen.
Det beror väl lite på hur länge den stått, hur länge innan den ställdes undan som oljan byttes och hur kinkig man är.
Om man utgår ifrån att den som ställt undan hojen har gjort byte 1 gång/år så innebär det ju i värsta fall att oljan är 3 år gammal om hojen stått i 2.
Oljan försämras ju när den används och den tar åt sig lite fukt när hojen står men det ska inte vara så illa att man inte kan varmköra.
Jag skulle inte köra med hojen i onödan om oljan var såpass gammal. Varmköra är väl inget problem att göra egentligen men jag vet inte om jag skulle orka med det.
Jag skulle nog troligen göra ett oljebyte och sedan eventuellt se till att nästföljande oljebyte kom lite tidigare än nödvändigt. Men dagens oljor är såpass bra att om man inte kör väldigt hårt med hojen så håller dom troligen bra mycket längre än vad tillverkaren har angivit för en 10 år gammal cykel och dom har i dom flesta fall klassningar som är skyhögt över vad motorcykeltillverkaren har satt som minimikrav.

Slutsatsen är väl egentligen att man bör byta olja om den stått så länge men om man varmkör eller inte är egentligen upp till var och en. Det finns inget rent generellt som säger att oljan skulle vara så dålig att det skulle vara farligt för motorn med en varmkörning utan belastning och det finns heller inget som säger att man skulle tjäna på att varmköra den med den gamla oljan innan oljebytet. Om man inte vet exakt hur dålig den gamla oljan är så vet man ju inte om man tjänar mer på att inte köra alls med den gamla oljan eller om man tjänar med på att varmköra och få ut lite mer av den gamla oljan.
Vill man vara riktigt försiktig så gör man ett byte varefter man varmkör och byter en gång till men då skulle jag säga att man är inne på overkill på riktigt.
 

Dr.Bike

Guest
Tja. Jag vet inte riktigt om det är så djäkla noga egentligen...... Det finns inget generellt som säger att oljan skulle vara så dålig

Bra svar! Och det är i linje med vad jag skulle sagt.
Om jag inte suttit i möte vill säga.

Men svaret är aldrig enkelt.

Det består i två delar:
En teknisk och en "blind" del.

Den tekniska handlar om oljan, och den kan ju då antas:

- vara nybytt? (troligen inte, men kolla stickan/nivåfösntret
- ha brukats okänt antal mil

Men! Oavsett vilket kan den utan vidare göra tjänst för en varmkörning.
Oljan, är, alltså oavsett ålder - helt funkis. I detta avseende.


Den blinda delen i "vad vi inte vet om motorn, tidigare ägaren, eller vad som är i tråget" ... kan för vissa te sig som helt oöverstigliga hinder, och utlöser därför menatala spärrar! ;)

- tänk om nån bytt ut oljan mot kolasås?
- tänk om oljan är så slut/full i vatten/sludge att den inte smörjer?
- tänk om...
- o.s.v

Dvs hypokondriska konspirationsteoretiker, som ser en möjlig katastrof i allting.

Hur kommer man runt det här då?

Tja. Det finns bara två sätt.

1. Kolla oljenivån, toppa ev upp. Kolla konsistensen på oljan. Rinner den? Ja? Bra. Starta.

2. Byt olja. Starta.

Vilket du väljer, beror på vilken typ av människa du är.
Vad jag hade valt?
Troligen 2:an - eftersom jag inte litar på folk... ;)
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Vad jag hade valt?
Troligen 2:an - eftersom jag inte litar på folk... ;)

Det gör du nog rätt i, köpte förut en begagnad hoj, killen sa att oljan var bytt osv. så jag körde en del innan jag bytte, att den var bytt stämde inte riktigt, vad är vinsten på det, 300-400 kr :näsblod
 

Dr.Bike

Guest
Det gör du nog rätt i, köpte förut en begagnad hoj, killen sa att oljan var bytt osv. så jag körde en del innan jag bytte, att den var bytt stämde inte riktigt, vad är vinsten på det, 300-400 kr :näsblod

Ungefär så + att man gärna vill göra ett eget "avstamp" och känna att man har koll. Det är mycket värt. För att inte förglömma att man ju vill vara god vän med maskinen! ;)
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top