Vad skulle ett oljeproffs göra ifall en hoj stått i 2 år, starta upp och varmköra och byta sen eller byta olja direkt?
ifall oljan inte byttes innan den ställdes av
ifall hojen stått i varm eller kall garage
Tja. Jag vet inte riktigt om det är så djäkla noga egentligen.
Det beror väl lite på hur länge den stått, hur länge innan den ställdes undan som oljan byttes och hur kinkig man är.
Om man utgår ifrån att den som ställt undan hojen har gjort byte 1 gång/år så innebär det ju i värsta fall att oljan är 3 år gammal om hojen stått i 2.
Oljan försämras ju när den används och den tar åt sig lite fukt när hojen står men det ska inte vara så illa att man inte kan varmköra.
Jag skulle inte köra med hojen i onödan om oljan var såpass gammal. Varmköra är väl inget problem att göra egentligen men jag vet inte om jag skulle orka med det.
Jag skulle nog troligen göra ett oljebyte och sedan eventuellt se till att nästföljande oljebyte kom lite tidigare än nödvändigt. Men dagens oljor är såpass bra att om man inte kör väldigt hårt med hojen så håller dom troligen bra mycket längre än vad tillverkaren har angivit för en 10 år gammal cykel och dom har i dom flesta fall klassningar som är skyhögt över vad motorcykeltillverkaren har satt som minimikrav.
Slutsatsen är väl egentligen att man bör byta olja om den stått så länge men om man varmkör eller inte är egentligen upp till var och en. Det finns inget rent generellt som säger att oljan skulle vara så dålig att det skulle vara farligt för motorn med en varmkörning utan belastning och det finns heller inget som säger att man skulle tjäna på att varmköra den med den gamla oljan innan oljebytet. Om man inte vet exakt hur dålig den gamla oljan är så vet man ju inte om man tjänar mer på att inte köra alls med den gamla oljan eller om man tjänar med på att varmköra och få ut lite mer av den gamla oljan.
Vill man vara riktigt försiktig så gör man ett byte varefter man varmkör och byter en gång till men då skulle jag säga att man är inne på overkill på riktigt.