Olje lampan lyser ibland R1 -98

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Ort
Norrsidan
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Ibland vid väldigt lungt körande så kan olje lampan börja lysa. Men stänger jag av motorn och väntar några sekunder så slocknar den och jag kör vidare. Vid hårdare körning med lite högre varvtal så lyser den aldrig. Vad kan detta bero på? För lite olja? Nån packning?
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Viss olja kan göra att givaren ballar ur, även gammal olja. Ibland går den sönder och då får man byta om man inte vill ha problemet, tyvärr ganska vanligt på de gamla rettorna och finns ingen varning för oljetryck endast nivå.
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
Har samma grej på min 01. Det sitter en oljegivare på baksidan av motorn ihöjd med bakfjädringen... kolla in där och du ser en sladd med en liten plasthylsa fäst på motorblocket. Kolla att den har bra kontakt. Plasthylsan är fäst i givaren och går att lätta. Givaren är i skruvad med 8ans eller 7ans ringnyckel och är normalgängad.
Givaren är fjäderbelastad och trycker imot ena växelaxeln. med åren kan trycket imot axeln minska och lampan tänds.
Var inne på yammaha center i haninge o de hade sålt två sådana givare sedan de öppnade butiken. (de va svindyra.)
Har inte kommit på någon lösning än! men det kommer.
Håll koll på oljenivån o tempen så är det inga problem för motorn.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top