jag har en mc som har både olje och luftkylning, jag förstår att luftkylningen sker då jag kör med den och luftmotståndet pressas mot det där elementet/kylare men vad jag inte förstår är oljekylning? Kyler oljan motorn? och skall jag då byta denna olja? (jag har inte sett något i instruktionsboken om det)
troligen en ren idiotfråga men känner jag ändå får ställa den
exakt en sådan här är mc´n
https://bikez.com/motorcycles/honda_cbx_600_e_1983.php
Det är motoroljan du kyler igenom oljekylet (tvåa på pucken) - så den byter du med jämna mellanrum. Förhoppningsvis har du gjort eller planerat att göra det nu när hojen skall igång efter så många år. Även oljefilter skall bytas.
Med tanke på frågeställningen så är du inte proffsmekaniker (inte illa menat), så följ instruktionsboken noga.
1. Innan du startar motorn - kolla oljenivån (innan byte)
2. Om oljenivån är ok - starta, varmkör och tappa ut gamla oljan (ett tråg under motorn, lossa oljepluggen, på med gummihandske, skruva loss pluggen o tappa den inte i tråget)
3. Lossa filterhuset/locket o ta ut filtret - ha koll på fjädrar/gummibrickor/packningar
4. När allt runnit ut - torka av så det blir rena tätningsytor runt pluggen o filterhuset/locket
5. Sätt i pluggen - gärna med en ny tätningsbricka och dra åt med RÄTT moment - inte för mycket, då finns risk att gängorna går åt pipsvängen
6. Sätt i filtret med alla fjädrar/packningar i rätt ordning
7. Dra åt filterhuset/locket med RÄTT moment
8. Fyll olja i något mindre än angiven mängd - vänta tills den runnit ner - kolla nivån - fyll tills nivån är OK - kör igång motorn någon minut eller två - stäng av - vänta 10 min tills oljan runnit ner i tråget igen - kolla volymen (den kan ha sjunkit lite eftersom filtret inte var fyllt när du satte i det - justera nivån (du behöver inte ligga på max)
Åtdragningsmoment borde finnas i manualen - om inte så får du leta efter verkstadshandbok på nätet - det brukar finnas