Olje Temp

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Har letat efter en enkel lösning på ett lite problem jag har....
Nämligen att oljan blir varm som fan i mitt "hemmabygge".
Grejen är att jag inte har någon koll å hur varm den är...
Håller på att fixa kylning men vill ha koll på oljetempen

Jag söker nu en enkel lösning på tenperatur märare...
Har kikat på HD åkarnas mätare i oljepåfyllnings hålet.
Men den passar ju inte rakt i och så sitter det ju en kopplingskorg och snurrar innanför pluggen...( det brukar sitta en oljesticka på mätrar eländet!)

En separat oljetemps mätare vid mätarhuset och en givare i tråget...
Jo visst men det som finns att tillgå är av bilmodell och dom känns klumpiga!


Ideer?
 

Dr.Bike

Guest
Tjena! Det finns billiga digitala termometrar för vätskor där proben sitter i en tunn sladd. Den kan du sänka ner i oljan direkt när du stannar till, eller göra ett eget litet hål för fast montage. Jag har en som inte är större än en febertermometerm men den är gammal och testproben är fast i form av ett en dm långt spjut.

Kolla Elfa, Claes i sjön och motsvarande..

Kamikaze kid skrev:
Har letat efter en enkel lösning på ett lite problem jag har....
Nämligen att oljan blir varm som fan i mitt "hemmabygge".
Grejen är att jag inte har någon koll å hur varm den är...
Håller på att fixa kylning men vill ha koll på oljetempen

Jag söker nu en enkel lösning på tenperatur märare...
Har kikat på HD åkarnas mätare i oljepåfyllnings hålet.
Men den passar ju inte rakt i och så sitter det ju en kopplingskorg och snurrar innanför pluggen...( det brukar sitta en oljesticka på mätrar eländet!)

En separat oljetemps mätare vid mätarhuset och en givare i tråget...
Jo visst men det som finns att tillgå är av bilmodell och dom känns klumpiga!


Ideer?
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
jag har sett nån slags mojjar du kan sätta i oljepåfyllningshålet i stället för plastgrejen som sitter där, den har då en slags nerstickande känselkropp.

Tyvärr minns jag inet var jag såg den, men en sån bör fungera för folk som saknar oljetempsmätare.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
En sådan här kunde kanske vara något, jag har haft några stycken tillsalu men sålde tyvärr den sista i veckan men jag kan kanske fixa fler. Givaren har M14x1,25mm gäng
 

Bifogat

  • yoshi_temp.jpg
    yoshi_temp.jpg
    23.4 KB · Visningar: 98

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
gixxer_1255 skrev:
En sådan här kunde kanske vara något, jag har haft några stycken tillsalu men sålde tyvärr den sista i veckan men jag kan kanske fixa fler. Givaren har M14x1,25mm gäng
Ah, där var den ju, vad kostar de ungefär?
 

Barbone

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Ort
H
Hoj
yamaha -06
Kolla på luftkylda Duccar
900ss mfl sitter det oljetempmätare
uppe vid panelen.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Poacher skrev:
Ah, där var den ju, vad kostar de ungefär?

Jag har sålt dom för 750kr, det är volt och tempmätare. Jag har en på min GSXR 1137turbo och den går varmare än en GSXR utan turbo, ca 75-85grader på landsvägskörning men 95-105grader i stan. Så jag vet inte om det är bra att ha en, man har en sak till att oroasig för.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
gixxer_1255 skrev:
Jag har sålt dom för 750kr, det är volt och tempmätare. Jag har en på min GSXR 1137turbo och den går varmare än en GSXR utan turbo, ca 75-85grader på landsvägskörning men 95-105grader i stan. Så jag vet inte om det är bra att ha en, man har en sak till att oroasig för.

Låter vettigt...

Jag oroar mig redan eftersom jag inte har en aaaning om vilken oljetemp jag har...
Har redan förbrukat en vevaxel och misstänker starkt att detta är problemet.
Även om en oljekylare ska monteras så vill jag gärna veta hur oljetempen beter sig ...

Byggde en egen oljekyl av modell enkel som ser ut såhär...
Det är det slingrande vattenledningsröret på Kylaren!
Funkar sådär misstänker jag!
 

Bifogat

  • Bilder från gamla datorn 085.jpg
    Bilder från gamla datorn 085.jpg
    33.2 KB · Visningar: 120
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Montera gärna på en separat oljekylare med fläkt. I anslutning till den så kan en temp-probe anslutas för att kolla värmen. Oljorna ska jobba under ganska höga temperaturer (mellan 80-110 grader), men man ska dra öronen åt sig om maskinen går varmare än så under längre perioder. Jag kör själv med en oljesticka modell KTM för tempmätning på enstånkan och den kan ligga på 110-115 grader om man kört hårt en varm sommardag. Gäller att byta olja ofta och använda bra kvaliteer.

Men smörjtrycket och distributionen av oljan är ännu viktigare...
 

Dr.Bike

Guest
Kamikaze kid skrev:
Ja det var en enklare modell.
Kan bli svårt att se den under färd om den sitter nere i tråget...

Finns den modellen med mätproben i en sladd?

Jag tror Bengan hittade en före mig, så svar ja, det finns de med sladd.
Till nöds kan du ku ytmontera proben med epoxy på lämplig plats, väl medveten om att dina avläsningar kommer att vara något låga.
Men en prob i tråget är väl det mest tillförlitliga, eller varför inte i toppen, där det ju blir som varmast.
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Vad är anledningen till att oljan blir så varm då? I en original motor så håller ju sig oljan vanligtvis i schack.

Jag brukar låna en stektermometer från köket när jag ska kolla tempen på mina hojar iaf, under färd kör jag med metoden "känna värmen från motorn slå mot benen och det luktar varmt" så är det nog dags att stanna och köpa glass. :)
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Henkka skrev:
Vad är anledningen till att oljan blir så varm då? I en original motor så håller ju sig oljan vanligtvis i schack.

:)

Anledningen är att oljekylaren blivit utbytt mot en meter vattenledningsrör...
Och den gör inte samma nytta som en riktig kylare med flänsar.

Japp det ska dit en oljekylare av redig modell.
Och trycket skall ökas med hjälp av en stöddigare reduceringsventil.
Att få upp oljan i pickupen är inga problem enliget alla gamla Blackbird kännare...
Har för mig att Spöket him self åkte bakhjul med trimmad BB utan sådana bekymmer, och även andra gasglada med turbo och annat klarar sig!
Problemet är att det inte riktigt finns utrymme med en oljekylare sedan BB motorn bomades in!
Fick ta bort kylfläkten för att få plats!
Men nu så ska det ske!

Men koll på olje tempen vill jag nu ha efter fadäsen med vevaxeln!
Yoshimura mätaren leder min lista på det jag söker än så länge.
Får man ju en volt mätare på köpet...Fräckt! :banana
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top