Hej på er.
Intressant tråd, det brukar alltid finnas en stor nyfikenhet kring tillsatser, mer eller mindre magiska.
Har själv en stor portion skepsism till att man gör någonting bättre genom att höja viskositeten, och därmed oljetrycket, i en trycksmord motor, vilken några andra också har skrivit.
Tänker mest på hur själva tekniken med glidlagersmörjning fungerar.
Ett glidlager är inte beroende av pumpens oljetryck på det sätt som många tror, utan fungerar själv som ett slags exenterpump.
Den suger in olja och kan pumpa upp ett smörjande oljetryck på flera hundra bar, förutsatt att oljetillförseln aldrig understiger lagrets sugbehov.
Om det händer så bildas gasblåsor (kavitation) i den belastade zonen, och lagret ligger risigt till.
Det är alltså det tillförda flödet av smörjolja som är viktigt och inte inloppstycket, vilket är en vanlig missuppfattning.
Eftersom lagerspelen bara är några hundradels mm är det inga stora flöden som erfordras.
Förutom oljeflödet så är lagerspelet den kritiska faktorn, vilket naturligtvis påverkar hur oljan transporteras runt.
Men jag tänker mig att en mer trögflytande vätska också kan hindra det viktiga flödet till vissa kritiska punkter, och det i sin tur ger förkortad livslängd.
Men som sagt var bara mina egna tankar, alltid kul att ta del av alla andra, så kanske man blir klokare eller mer förvirrad.