Oljebyte / diverse hjälp

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Hoj
Såld
okej, tänkte lämna in lilla er-sexan för "service" imorgon, det som görs är enbart nivåkontroll som jag förstått det, kostar väl 150 spänn eller någe men jag får en fin stämpel :)

Har varit och kollat oljan och den är på lite låg nivå, eftersom jag inte vet vilken olja som redan finns så byter jag hela skiten, men nu har jag inte bytt olja på en hoj tidigare, även om det säkerligen inte är speciellt svårt eller något så tänkte jag höra om någon tänkt vara på klubben imorgon eller här i veckan och kan se till så jag inte klantar något, har även tänkt kolla på om man kan snygga till baken lite på den.

Reward: No cash, en blöt puss kanske?

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Hoj
Såld
eh inte till er-6n? Jag har ju varit där och frågat nämligen.

-Freddy-

Guest
Jag kan hjälpa dig när jag är på klubben under veckan, jag hör av mig dom gånger jag är där.

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Hoj
Såld
bra, jag kan ju passa på att ta med mc-boken också, sen kan vi strunta i dom där 50kr jag ville ha :)) Har du någon aning om vilken dag du kommer vara där?

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Hoj
Såld
var visst 600mil som servicen skulle göras på så jag måste köra 100 mil innan jag kan få nån stämpel, om jag inte vet vilken olja som finns i så är det väl bäst om man byter allt istället för att fylla på och riskera att få två helt olika oljor?

Btw, 0.2 timmar beräknas servicen ta enligt norrlands MC och det är nivåkontroll och däckspark som meken sa :) 145 kronor är ju överkomligt för en fin stämpel :)

EDIT Har nu under en otroligt tråkig lektion lyckats läsa mig till att det är helt okej att blanda dagens moderna oljor, så jag fyller nog bara på lite grann denna gång, sen byter jag i samband med servicen om ca 100 mil, och fylla på olja är ju lätt som tusan så de fixar jag själv :D

Last edited:

tele

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Honda SuperMagna -87
Enligt papperen jag läser här från att sambon gjorde 100milaservice så finns mest bara kontroller på raden för 600milaservicen men ngt papper längre bak står att olja och filter ska bytas varje år. "Periodic Maintenance 2-5" står längst upp på papperet om du skulle snacka med Norrlands ngt.

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Hoj
Såld
jo, som sagt, kontroller på 600 mil :) Sen ska jag byta oljan ändå, men varför låta norrlands göra det och ta 1.000 kr extra för servicen istället för de 145 som jag tyckte lät så bra :D

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
jo, som sagt, kontroller på 600 mil :) Sen ska jag byta oljan ändå, men varför låta norrlands göra det och ta 1.000 kr extra för servicen istället för de 145 som jag tyckte lät så bra :D

1000:- låter faktiskt inte såååå farligt för ett oljebyte.
En hyfsat bra olja går på 6-700:- för 4L dunk. Lägg sen till filter på en dryg 100-ring så blir det inte mycket över för arbetet.

För allt vad du gör så slå inte i olja från macken i din hoj, du får troligen en slirande koppling på köpet i så fall.

Oljebyte och oljekvalitet är nog de viktigaste faktorerna för att ha en problemfri och långlivad hoj.

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Hoj
Såld
hehe, självklart köper jag mc-olja och inte bilolja. drygt 550 gick 4L på så jag köpte 1L för 150 istället.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept