Oljebyte efter att hojen stått stilla tre år

Syntetolja lär inte bli dålig på tre år om den inte körts MEN det finns ju ingen garanti för att föregående ägare gjort vad han sagt.
Jag skulle ha köpt lite olja på biltema och bytt med.

Vad som dock är betydligt viktigare är att du byte bromsvätskan direkt.
Den vill du inte köra omkring med för gammal.
 
Jag byter aldrig olja, jag tankar olja och fyller på bensin :)

Du har en Yamaha va?

I min förra bil fyllde jag en liter olja var fjärde tank, bytte inte olja och filter dom sista sju åren alls (inte stift eller bränslefilter heller), den nya ägaren sköter den nog lite bättre :D

Jag upplyste IAF om vilka serviceintervaller jag hade använt.
 
Last edited:
NU tror inte jag att folk är sådanna idioter att de slår i en annan olja en den som är avsedd för mc..när han bytte? Blir du gladare av att du vet exakt datum:va[/QUOTE]

Nu bryr jag mig inte när det gäller vilken dag nån byter olja det viktigaste för mig är att jag ska ha färsk olja i motorn . det handlar om nåra hundra lappar .
ska man börja snåla på det . Då kan man lika gärna strunta i å köpa en hoj.
 
Syntetolja lär inte bli dålig på tre år om den inte körts MEN det finns ju ingen garanti för att föregående ägare gjort vad han sagt.
Jag skulle ha köpt lite olja på biltema och bytt med.

Vad som dock är betydligt viktigare är att du byte bromsvätskan direkt.
Den vill du inte köra omkring med för gammal.

Du tog orden ur munnen på mig. Bromsvätskan hade jag bytt med detsamma.

Oljan hade jag bytt med, även om säljaren hade påstått att han bytt precis innan med olja som påven själv hade gett honom. Har alltid bytt olja och filter på begagnade hojar som hamnat i min ägo direkt efter köp. Onödigt kanske men sån är jag iaf...
 
Du tog orden ur munnen på mig. Bromsvätskan hade jag bytt med detsamma.

Oljan hade jag bytt med, även om säljaren hade påstått att han bytt precis innan med olja som påven själv hade gett honom. Har alltid bytt olja och filter på begagnade hojar som hamnat i min ägo direkt efter köp. Onödigt kanske men sån är jag iaf...

Jag byter inte olja oftare än nödvändigt, men på en helt ny hoj skulle jag byta en gång extra jag med, för säljare brukar ju dra till med sånt som låter bra i köpares öron.
Han kanske körde ett par hundra mil efter oljebytet innan han ställde av den.

Sen kan jag köra 200 mil över bytesgränsen utan att oroa mig, jag byter en gång om året oavsett hur mycket jag har kört...
 
...min Farsas föredettas Farsa var gammal rallyräv från Finland. De sista åren innan han dog blev han ganska senil & fick inte köra bil längre. Han fortsatte dock att byta olja på bilen en gg var 3:e månad som han alltid gjort, fastän bilen aldrig lämnade garaget.

Han chansade INTE !!!! :yoparty
 
Jag byter inte olja oftare än nödvändigt, men på en helt ny hoj skulle jag byta en gång extra jag med, för säljare brukar ju dra till med sånt som låter bra i köpares öron.
Han kanske körde ett par hundra mil efter oljebytet innan han ställde av den.

Sen kan jag köra 200 mil över bytesgränsen utan att oroa mig, jag byter en gång om året oavsett hur mycket jag har kört...

Japp, när man precis införskaffat hojen samt en gång per år. Har alltid funkat för mig.
 
...min Farsas föredettas Farsa var gammal rallyräv från Finland. De sista åren innan han dog blev han ganska senil & fick inte köra bil längre. Han fortsatte dock att byta olja på bilen en gg var 3:e månad som han alltid gjort, fastän bilen aldrig lämnade garaget.

Han chansade INTE !!!! :yoparty


.....ganska senil = fick inte köra.....
.....byta olja en gg var 3:e månad....

Alltså, tecken på demens att byta olja stup i ett:Bugar

Mats
 
Nu bryr jag mig inte när det gäller vilken dag nån byter olja det viktigaste för mig är att jag ska ha färsk olja i motorn . det handlar om nåra hundra lappar .
ska man börja snåla på det . Då kan man lika gärna strunta i å köpa en hoj.

Köpte en dunk olja till min nya hoj - 996 kronor. Inte fikapengar, men inte heller någotr att bråka om. :tungan
 
Att byta olja och filter kostar inte många kronor så varför chansa:confused:

Man kan väl kolla på oljan å se om den ser fräsh ut. Det bör ju räcka för att men ska ha ganska goda odds.

Här har ni ett tips som garanterat ingen av er kollar innan ni kör iväg med er nya hoj.......Kolla så banjobultarna är åtdragna och bromsoken sitter fast.
 
Köpte en dunk olja till min nya hoj - 996 kronor. Inte fikapengar, men inte heller någotr att bråka om. :tungan

Hur fan mycket olja ska din hoj ha. Jag får inte i olja för mer än knappt 400 spänn även om jag köper den dyrare oljan som Yamma rekommenderar. Med biltemaolja så blir det drygt 200 spänn.
 
Hur fan mycket olja ska din hoj ha. Jag får inte i olja för mer än knappt 400 spänn även om jag köper den dyrare oljan som Yamma rekommenderar. Med biltemaolja så blir det drygt 200 spänn.

Det är säkert en sådandär Jaguar V12 han kör.... :D
 
Tycker man kan göra som med mjölken i kylen. Om den luktar ok så får den vara med i kaffet. Spelar det roll vad det står för datum på kartongen?
 
även om det va använd olja kvar i hojen så har den inte dött av det heller- Ny olja byter man inte för att den förvaras I hojen istället för en dunk..
 
Man kan ju alltid hälla ur oljan och se hur den ser ut, ser den fin ut så häll i skiten igen..

Annars byt....
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top