Oljebyte KTM 660????

LangSebben

Lev Hårt, Dö Ung och Bli Ett Vackert Lik
Gick med
30 May 2006
Hoj
Stunt moddad husaberg
En fråga: Varför ska man ha Olja i ramen?? Och om man kommer o kör o växlar ner i farten o när jag växlar från 2an till 1an skrapar de typ i växelådan men inte när man stå still o de händer inte hela tiden.? Nån som ha nått förslag va de kan va?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
fyller man både i ramen och motorn, vilka mängder det nu var, behöver man inte lufta. Det sa iallafall Ragnar till mig när jag köpte min nya 625.a.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
-PLM- skrev:
2631160 fyller man både i ramen och motorn, vilka mängder det nu var, behöver man inte lufta. Det sa iallafall Ragnar till mig när jag köpte min nya 625.a.

Det sa han till en kompis till mig också, men läser man i boken så står det med feta bokstäver att man ska lufta. Tror jag litar mer på tillverkaren än en mek... Sen är det ju inte speciellt jobbigt att lufta heller.

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Jag har en gammal 1-liters flaska som det varit Castrol GPS i En sån finurlig flaska med en liten strut i locket som man drar ut. Den är kanon att använda vid oljebyten ! Graderad o klar....fylla med 6 dl o pytsa in i ramen.:tummenupp

Olja i ramen ? Borde väl vara för att åka oljevolymen i motorn totalt , för att på så sätt få längre serviceintervaller !

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
GSX1000R K2
Folkezx9r skrev:
2632115 Jag har en gammal 1-liters flaska som det varit Castrol GPS i En sån finurlig flaska med en liten strut i locket som man drar ut. Den är kanon att använda vid oljebyten ! Graderad o klar....fylla med 6 dl o pytsa in i ramen.:tummenupp

Olja i ramen ? Borde väl vara för att åka oljevolymen i motorn totalt , för att på så sätt få längre serviceintervaller !
Jag har en likadan flaska:tummenupp mer olja längre service intervaller svalare motor.

Nightwish skrev:
778963 Låter tveksamt, jag lägger hellre hojen ner. Tar ungefär en minut..... :7peta
Om det inte finns nån olja i ramröret och du startar motorn känns det
spontant som att oljesystemet måste suga igenom ganska mycket luft
innan det är fullt hela vägen. Och luft smörjer inte så bra..... särskilt inte när
du säger att det brukar ta rätt lång tid innan det är fyllt :skrämd
Du har ju redan all olja i motorn då smörjs ju motorn?! vad är det som "börjar" smörjas när det rinner över i ramen?

Last edited:

Kulgan

När Kulgan vurpar hårdnar asfalten...
Gick med
6 May 2005
Hoj
Såld...letar nytt.
Jag ids aldrig pilla med att fylla i ramen....fyller olja i motorn och bilfiltret sen startar jag och då är det bara slå av när det kommer ur hålet vid styret för att skruva dit pluggen innan allt blir tokgrisigt!

Som sagt det tar lite längre innan oljan kommer men det är ju försumbart i sammanhanget...

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
vi ni ha ett litet tips boys?

köp en vattenflaska på stadium. en sån där enlitersflaska med en slag på.
häll i 6 dl olja i vattenflaskan. stoppa slangen i hålet i ramen och sen är det bara att klämma ihop flaskan så sprutar oljan in i ramen i högt tempo. tar kanske 1 minut att få i all oljan. flaskan kostar groteska 10kr :D
jag har gjort så tre gånger nu och det funkar klockrent.

Bushmyra

Gick med
24 Mar 2004
Hoj
GSX1000R K2
bmwjohan skrev:
2636197 vi ni ha ett litet tips boys?

köp en vattenflaska på stadium. en sån där enlitersflaska med en slag på.
häll i 6 dl olja i vattenflaskan. stoppa slangen i hålet i ramen och sen är det bara att klämma ihop flaskan så sprutar oljan in i ramen i högt tempo. tar kanske 1 minut att få i all oljan. flaskan kostar groteska 10kr :D
jag har gjort så tre gånger nu och det funkar klockrent.
Har du ställt undan hojjen än då? eller är du fortfarande ute och gasar?:yoparty

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Bushmyra skrev:
2636281 Har du ställt undan hojjen än då? eller är du fortfarande ute och gasar?:yoparty

jag kör den till och från jobbet varje dag och sen buskör jag kanske varannan kväll samt alltid på lördag och söndag. det är mycket kvar på säsongen! :D

jag har kört 500 mil med min 660 sens mitten aug ha ha :yoparty

4strokeforce

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
KTM 625 sxc
vilka modeller av lc4:an har olja i ramen?

hur är det på KTM 625 SXC -03? dags för byte och då kan det vara bra att veta.

tack på förhand

Bushmyra

Gick med
24 Mar 2004
Hoj
GSX1000R K2
bmwjohan skrev:
2636426 jag kör den till och från jobbet varje dag och sen buskör jag kanske varannan kväll samt alltid på lördag och söndag. det är mycket kvar på säsongen! :D

jag har kört 500 mil med min 660 sens mitten aug ha ha :yoparty
Härligt att höra.jag ställde undan min för en månad sen kanske men ångrar mig häromdan var det 11 grader och sol bitvis torra vägar:tummenupp kör hårt!

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
4strokeforce skrev:
2636673 vilka modeller av lc4:an har olja i ramen?

hur är det på KTM 625 SXC -03? dags för byte och då kan det vara bra att veta.

tack på förhand

Jupp kollade i mekhandboken, 2003 har ingen olja i ramen dvs endast två micro filter!

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
4strokeforce skrev:
2637222 tack för ett bra svar:tummenupp

Kolla om den har ett bilfilter framtill på ramen = olja i ramen, men Gnutten har nog koll på årsmodellerna!

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
-PLM- skrev:
2638088 Kolla om den har ett bilfilter framtill på ramen = olja i ramen, men Gnutten har nog koll på årsmodellerna!

Var dock osäker på SXC då 660smc 2003 har bara 2 microfilter vilket även SXC hade detta år! Så från 2004 är det bilfiltret fram och microfiltret på höger sida om motorn som gäller!

Finns tydligen oljekylare att montera i efterhand på LC4!

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Var dock osäker på SXC då 660smc 2003 har bara 2 microfilter vilket även SXC hade detta år! Så från 2004 är det bilfiltret fram och microfiltret på höger sida om motorn som gäller!

Finns tydligen oljekylare att montera i efterhand på LC4!

Nån som vet hur många filter en 660 smc -06 har, och vart dom sitter? Sen verkar det finnas nåt långt och nåt kort (insats?) filter till olika ktm, vilket ska det vara i min 06:a?

/Robban

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nån som vet hur många filter en 660 smc -06 har, och vart dom sitter? Sen verkar det finnas nåt långt och nåt kort (insats?) filter till olika ktm, vilket ska det vara i min 06:a?

/Robban

Samma motor, dvs ett bilfilter & ett insatsfilter vid fotbromsen. Tror det är 2,1liter som gäller, Dock häller man aldrig i detta helt utan att kolla nivån. 0,6liter fyller man på upp i hålet vid styrhuvudet, det är även där du kommer lufta sen & säg 1,3 i motorn sen finfyller du efter att du har luftat systemet. Kommer inte ihåg riktigt men tror det är korta insatsfiltret, fick du inte med bruksanvisning med hojen?

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Samma motor, dvs ett bilfilter & ett insatsfilter vid fotbromsen. Tror det är 2,1liter som gäller, Dock häller man aldrig i detta helt utan att kolla nivån. 0,6liter fyller man på upp i hålet vid styrhuvudet, det är även där du kommer lufta sen & säg 1,3 i motorn sen finfyller du efter att du har luftat systemet. Kommer inte ihåg riktigt men tror det är korta insatsfiltret, fick du inte med bruksanvisning med hojen?

Okej va bra, då har jag lite mer att gå på, kör efter din beskrivning. Nej jag köpte ju inte hojen ny, och fick "såklart" inte med nån bruksanvisning på svenska eller engelska (men på tyska/holländsa/spanska typ :gnissla )..

Tack iaf..

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...