Oljebyte på cykel som ståt länge

Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Hej på er!
Håller på med mitt första projekt att göra om en gammal gs 500 från 1978.
Funderade kring den gamla motoroljan. Cykeln har mer eller mindre stått sedan 1994 då den senaste var i bruk.
Bör man göra något annat än tappa ut gamla oljan och byta filter innan man slänger i ny. Ska man köra någon typ av invändig motorrengöring eller så?
Tacksam för svar
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Du kan tömma ur den gamla oljan med kall motor. Byt oljefilter. Häll i rätt biltemaolja (billig och bra) och kolla att oljetryckslampan slocknar. Men sen kör du bara 10-30 mil och byter olja och filter igen. Lite överkurs kanske.

Jag vet inte hur den förvarats, under en gran med kondens, regnvatten i luftburken och ner i motorn via vevhusventilationen eller inomhus i 15 grader konstant i ett syrgastält.
Många förespråkar oljebyte direkt på hösten när hojen ställs in för säsongen. Gammal olja fräter, säger en del. Well...
Vet du när oljan byttes senast?

Går motorn runt?
Pytsades det i några matskedar olja i tändstiftshålen? Drogs motorn runt två varv innan tändstiften skruvades i igen?
Nä vem gör sådant längre, det var ju förr.

1994, det är ju nästan förr i tiden.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Efter 25 år hade jag helt klart kostat på mig lite olja i tändstiftshålen och dra runt några varv innan startförsök. Och helt enligt Björn Fs recept i övrigt också.
 
Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Tack för svar. Vi kör på ett oljebyte nu och ytterligare ett efter några turer. Projektet kommer säkert att ta större delen av vintern ändå.
Jag vet tyvärr inte allt det. Tror att den stått i ett garage, dock ej uppvärmt.
Oklart när oljebyte gjorts senaste och även kring olja i stifthålen.
Provstartade motorn då jag köpte den och den startade. Ingen luftburk och hostade rätt ordentligt men....
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tack för svar. Vi kör på ett oljebyte nu och ytterligare ett efter några turer. Projektet kommer säkert att ta större delen av vintern ändå.
Jag vet tyvärr inte allt det. Tror att den stått i ett garage, dock ej uppvärmt.
Oklart när oljebyte gjorts senaste och även kring olja i stifthålen.
Provstartade motorn då jag köpte den och den startade. Ingen luftburk och hostade rätt ordentligt men....
Spelar mindre roll, det märker man. Det ska mycket till innan gammal olja fräter sönder något i motorn. Rent teoretiskt är det sant men jag har aldrig hört talas om något fall där gammal olja ätit upp en motor. Finns ju de som tar ett gammalt barn find med olja från 50-talet och får igång dem illa kvickt.

Oljebyte pga att oljan är över ett år gammal är en skröna. Fem till tio år är mer rimligt.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
På Sachs Mopedmotorer händer det att gammal Olja fräter sönder Motorblocket.
Har inte hört talas om att det gör det på någon Mcmotor.
Men att byta Olja på en motor som stått länge innan start ser jag som självklart.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
På Sachs Mopedmotorer händer det att gammal Olja fräter sönder Motorblocket.
Har inte hört talas om att det gör det på någon Mcmotor.
Men att byta Olja på en motor som stått länge innan start ser jag som självklart.
Kan du styrka det på något sätt?

Håller också med om att man bör kosta på ett oljebyte om den stått 5+ år.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag hade varit mer orolig för rost i tanken efter stilleståndet.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Kan du styrka det på något sätt?

Håller också med om att man bör kosta på ett oljebyte om den stått 5+ år.
Har tyvärr inga bilder, men jag har sett block som såg ut som en Ost.
Ställ frågan på något Mopedforum, så kanske du kan få en bild
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Som jag fattar det så är det ingen direkt fara med lager eller sönderfrättning med halvgammal olja men däremot att det kan koksa igen främst kolvringarna så motorn börjar dra olja och till slut repar cylinderväggarna. I alla fall vissa motorer. Det kanske dock gäller mest med olja som gått långt?
 
Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Tack för svar.
Efter att jag tappat oljan skruvade jag i pluggen FÖRSIKTIGT! men upptäckte till min stora förvåning att pluggen inte går att dra stumt? Den fortsätter liksom bara snurra i gångorna som att dessa skulle vara trasiga. Tappade ut 2.5 liter olja när jag tömde och det var då inte en tillstymmelse till läckage.
Satt ingen kopparbricka på plats (silade spilloljan också). Svårt att inspektera gängorna i godset men antar att dessa måste tagit stryk på något vis (tänker på vad ni skriver ang frätande effekt ovan?)

Så fråga: Kan det hjälpa att dra stumt om jag använder bricka eller har jag inget annat val än att använda mig av helicoil nu?
Tack igen hörrni!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tack för svar.
Efter att jag tappat oljan skruvade jag i pluggen FÖRSIKTIGT! men upptäckte till min stora förvåning att pluggen inte går att dra stumt? Den fortsätter liksom bara snurra i gångorna som att dessa skulle vara trasiga. Tappade ut 2.5 liter olja när jag tömde och det var då inte en tillstymmelse till läckage.
Satt ingen kopparbricka på plats (silade spilloljan också). Svårt att inspektera gängorna i godset men antar att dessa måste tagit stryk på något vis (tänker på vad ni skriver ang frätande effekt ovan?)

Så fråga: Kan det hjälpa att dra stumt om jag använder bricka eller har jag inget annat val än att använda mig av helicoil nu?
Tack igen hörrni!
Helicoil, timecert eller plugg med överdimension, dvs gänga om med större dimension om det finns tillräckligt med gods.
Alubricka (koppar) mellan plugg och tråg är ett måste, det finns brickor med gummitätning om anliggningsytan är mycket skadad.

Att gängorna tar stryk beror på att folk har en tendens till att överdra, ju hårdare ju tätare. :)
Använd momentnyckel om du känner dig för osäker/tvärsäker. ;)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Tack för svar.
Efter att jag tappat oljan skruvade jag i pluggen FÖRSIKTIGT! men upptäckte till min stora förvåning att pluggen inte går att dra stumt? Den fortsätter liksom bara snurra i gångorna som att dessa skulle vara trasiga. Tappade ut 2.5 liter olja när jag tömde och det var då inte en tillstymmelse till läckage.
Satt ingen kopparbricka på plats (silade spilloljan också). Svårt att inspektera gängorna i godset men antar att dessa måste tagit stryk på något vis (tänker på vad ni skriver ang frätande effekt ovan?)

Så fråga: Kan det hjälpa att dra stumt om jag använder bricka eller har jag inget annat val än att använda mig av helicoil nu?
Tack igen hörrni!
I fall där skruvens innersta gängor har gått kan det funka att använda en bricka men för att vara snäll mot gängorna i muttern/godset så är det smartare att byta till en ny skruv.
I detta fall är det nog en stålplugg och alugods så då är det ändå godsets gängor som följt med skruven ut=helicoil.

Det är nog inte ett problem med frätande olja utan att galvanisk korrosion försvagat gängan och fått den att fastna i pluggen gängor vilket gjort att den följt med när du lossade pluggen.
 
Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Jag tänker också att det är läge för helicoil men kan ju förstås prova skaffa en bricka och se om den drar först, mestannolikt ä det väll godset. Pluggen gängar i och för sig bra hema vägen men stumnar ej i botten.
Om jag skulle skaffa en sådan omgängningssats behöver man då blåsa ur motorn med kompressor genom påfyllnadshålet för att bli av med ev spån?

Grymma ni är som orkar hjälpa mig, TACK!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det KAN ju vara så att pluggen inte är gängad hela vägen från början utan är smalare närmast "hatten" och då går förbi alla gängor i godset och slirar. Då behöver du bara en bricka i minst rätt tjocklek för att få till det.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top