Oljebyte ; vår eller höst

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Alternativ till laddare är att koppla lös pluskabeln efter att ha laddat fullt
f'låt, men om minuskabeln är inkopplad är väl hela chassit jordat och anslutet till batteriet, och en lös pluskabel som snuddar vid någon chassidel orsakar väl då kortslutning och får det att smälla till rejält? Är det inte minuskabeln du menar ska kopplas bort, eller är jag helt väck?

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
f'låt, men om minuskabeln är inkopplad är väl hela chassit jordat och anslutet till batteriet, och en lös pluskabel som snuddar vid någon chassidel orsakar väl då kortslutning och får det att smälla till rejält? Är det inte minuskabeln du menar ska kopplas bort, eller är jag helt väck?

Du är helt väck... :hihi
Om inte pluspolen är inkopplad blir det inte kortslutning.

Däremot håller jag helt med om att man bör lossa minuspolen först. Av den enkla anledningen att det är lätt att kortsluta pluspolen mot chassit när man lossar den anslutningen, framförallt på bilar.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Du är helt väck... :hihi
Om inte pluspolen är inkopplad blir det inte kortslutning.

Däremot håller jag helt med om att man bör lossa minuspolen först. Av den enkla anledningen att det är lätt att kortsluta pluspolen mot chassit när man lossar den anslutningen, framförallt på bilar.
Nu förstod jag inte vad jag menade.:va
Men du verkar mena att pluskabeln mot jord är ofarligt medan pluspolen mot jord är etter värre.
Det var kanske det jag också borde ha menat.
Nu ska det bli gott med mera kaffe medan ännu en Lützendimma klarnar bit för bit.
:glömdet

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
vad jag förstått så förbrukad olja innnehåller massa "nasty" saker som inte är bra för motorn. och det är onödigt att låta det ligga o götta sig på metallen, så byt på hösten

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nu förstod jag inte vad jag menade.:va
Men du verkar mena att pluskabeln mot jord är ofarligt medan pluspolen mot jord är etter värre.
Det var kanske det jag också borde ha menat.
Nu ska det bli gott med mera kaffe medan ännu en Lützendimma klarnar bit för bit.
:glömdet

:hihi

Det som kan hända när man lossar pluspolen är att verktyget man lossar med går emot chassit, som i sin tur är jordat mot batteriet. I det fallet blir det kortslutning av batteriet. Efter att pluspolen är bortkopplad är det dock ingen fara om pluskabeln rör vid chassit.

Dock ska ju såklart batteriets pluspol inte röra chassit så länge minuskabeln är ansluten.

Hopps vi rört ihop oss tillräckligt nu :)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring