Oljebyte

roadräser

Kör fort på allt!!
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Kungsbacka
Hoj
aprilia rs250
-PLM- skrev:
2562951 Det är väl mycket spån!
Körde in min förra 625 efter skolan -hård inkörning = mest effekt.
Efter 11mil ansåg jag den vara inkörd. Knappt sett ett enda spån på oljepluggarna vid oljebytena.
Min tjej har en 640, samma motor... Bytte olja efter att hon kört 400mil och knappt ett spån.
Kanske är det så enkelt att det var sämre toleranser på just dina växellådsdrev som nu slitit in sig. Byt igen om 50mil och se hur det ser ut.

Har precis som du kört in min 525 rätt så hårt och var inte ens i närheten av så mycket spån, inte på mina crosscyklar heller, hade det vart min cykel hade jag nog kollat med handlaren om det kan vara nån garantifråga om den rasar.

Hoppas på det bästa för dig (trådskaparen alltså), en rasad cykel är så j-a tråkigt.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
roadräser skrev:
2563035 Har precis som du kört in min 525 rätt så hårt och var inte ens i närheten av så mycket spån, inte på mina crosscyklar heller, hade det vart min cykel hade jag nog kollat med handlaren om det kan vara nån garantifråga om den rasar.

Hoppas på det bästa för dig (trådskaparen alltså), en rasad cykel är så j-a tråkigt.
Om spånorna kommer från växellådsdrev med dåliga toleranser(och det gör dom antagligen)spelar det ju ingen som helst roll hur man kör in hojjen.
 

roadräser

Kör fort på allt!!
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Kungsbacka
Hoj
aprilia rs250
Busaberg skrev:
2563322 Om spånorna kommer från växellådsdrev med dåliga toleranser(och det gör dom antagligen)spelar det ju ingen som helst roll hur man kör in hojjen.

rätt givet, det var inte poängen:va
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
philsson skrev:
2559415 Nej det ser ju inget trevligt ut men å andra sidan har jag inget att gämföra med egentligen eftersom husan saknar oljeplugg och således även magneten som får dedär spånen att se så agresiva ut.
Såhär såg min oljesil ut vid oljebytet bara några mil innan vevlagret rasade, fanns även någon liten glittersträng i oljan som jag tappade ur men det är inte mycket spån om man gämför med din motor. Fast i ditt fall skulle jag ju gissa som andra här att det är växellådan vi pratar om och den brukar ju skapa en del spån när den så att säga sliter in sig, även när man har spräckt en motor med väl insliten låda så bildas efteråt spån då lådan "kör in sig" på nytt i det nya läget motorn hamnade i när man återmonterade utan att skillnaden egentligen är så stor.
pict2395b.jpg

Vart brukar ett sånt där filter sitta? Vart sitter det på din husa? Ska finnas på min DR 350 men jag hittar inget :gnissla Har kollat i handboken men fattar endå inte riktigt. Det tyska språket är inte så lätt.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
enduroemil skrev:
2563819 Vart brukar ett sånt där filter sitta? Vart sitter det på din husa? Ska finnas på min DR 350 men jag hittar inget :gnissla Har kollat i handboken men fattar endå inte riktigt. Det tyska språket är inte så lätt.

Det brukar sitta undertill, eller långt ner på vä eller hö sida, inskruvat i blocket
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
enduroemil skrev:
2563819 Vart brukar ett sånt där filter sitta? Vart sitter det på din husa? Ska finnas på min DR 350 men jag hittar inget :gnissla Har kollat i handboken men fattar endå inte riktigt. Det tyska språket är inte så lätt.
På min hoj sitter den precis framför framdrevet på höger sida motorn. Sitter ingen oljeplugg utan jag får ta loss silen när jag byter olja för att tömma motorn.
pict1035b.jpg
 

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Bollnäs
Hoj
GSX1000R K2
kN_KY skrev:
2559254 Köpte olja o filter igår, jösses vad dyrt det va :skrämd !! Men men nu va det inte det jag skulle skriva om.

Meckade bort pluggarna undertill, blev lite skrämd där med så mkt spåner o skit det satt på magnetpluggarna. Jag har inte bytt olja själv på hojjen innan så jag vet inte vad som e "normalt" eller inte, men jag tycker att det såg ut som om det va väldigt mkt igelkott på pluggarna. Jag bifogar två bilder på hur det ser ut. Ser det likadant ut på era hojjar eller e det nått galet med min motor? Hojjen har rullar ca 300mil.

Tack på förhand
Såg i stort sett lika ut på min när jag gjorde 100 milaservicen! jag pröjsar 200:-för 4 liter gps:tummenupp men jag kör på maxima helsyntet maxima kostar 140 kr litern
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
kN_KY skrev:
2559545 Screw Type Filter - 168:-
Åk till biltema och inhandla filter av motsvarande storlek för under 50 kr! Kanske finns sånt där pappersfilter också men det kollade jag inte senast jag var där.
 

kN_KY

Rock on!
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Örkelljunga
Hoj
Yamaha YZF250
Bodoe skrev:
2565479 Åk till biltema och inhandla filter av motsvarande storlek för under 50 kr! Kanske finns sånt där pappersfilter också men det kollade jag inte senast jag var där.

Okej, det ska jag komma ihåg. :tummenupp


Tack sen för alla svar jag fått. Har pratat med handlaren o ska köra ner o visa honom fotona nästa gång jag kommer hem. Pratade med honom på telefon men han lät inte så orolig - klart svår o beskriva på telefon hur pluggarna såg ut. Tar ju det säkra före det osäkra med att byta olja igen efter ett fåtal mil för att just se om det har kommit mkt spåner igen.
Sen det där med inkörningen, jag körde in det rätt så snællt tror jag. Skulle ju kunnat plåga den bra mkt mer under dom första 100milen. O slangat mkt mer än någon annan har jag nog inte gjort det heller. Men 660 ska väl vara okej att slanga med, med tankte på smörjning av motorn/vxl-låda?! Men men vi får se vad Jonte Engdahl säger när jag visar honom korten. Kan ju återkomma med info om vad hans uttalande blir.
Tack än en gång för alla tips o råd!!
//kN_KY
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
kN_KY skrev:
2559545 Jag sa bara till gubben bakon disken att jag skulle ha olja o filter till min 660. Sen plockade den där gubben fram sakerna bara.
Jag har mitt kvitto här:
GPS 10W/40 4L MC - 497:-
Screw Type Filter - 168:-
Pro Air Oil Filter Long - 55:-:

Totalt: 702:-


Kan ju säga att jag höll på svimma när han sa priset :3freak
du skulle ju köpt olja när han hjade invigning.. 2st 4liters för 500kr
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Det är nog lungt, mina pluggar var det alltid en viss mängd fint spån(marginellt mindre än på dina pluggar). Och den gick fortfarande som en klocka när jag sålde den vid 610mil. Körde på Castrol GPS med extra oljebyte mellan filterbytena.

Bara torka bort spånen o bränna vidare!! :yoparty
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Hur har det gatt!? Nyfiken. Eller ni kanske inte har mojlighet att prova hojarna langra i vadret ni har darhemma. :(
 

kN_KY

Rock on!
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Örkelljunga
Hoj
Yamaha YZF250
philsson skrev:
2593652 Hur har det gatt!? Nyfiken. Eller ni kanske inte har mojlighet att prova hojarna langra i vadret ni har darhemma. :(

Snackade med dom hos Jonte Engdahl - sa att det va lugnt. Okej sa jag då, bara så ni vet så kommer jag hit igen till våren om den rasar o kräver en ny motor - för att ni har sagt att det e OK. Men troligtvis så rasar den inte för att dom sa att det va lugnt. Hade tänkt köra en massa nu på min lediga vecka och kolla om det kom några med spåner...men dessvärre va vädret alltför dåligt. Får bli nästa gång jag e ledig....
 

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Sthlm-Sollentuna
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Förstår inte riktigt att ni allvarligt kör på oljor från, vad det nu va...biltema? eller vad någon skrev. Köp oljor som kostar lite mer, det blir billigare i längden när motorn mår bra.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jocke W skrev:
2594942 Förstår inte riktigt att ni allvarligt kör på oljor från, vad det nu va...biltema? eller vad någon skrev. Köp oljor som kostar lite mer, det blir billigare i längden när motorn mår bra.
I det här fallet spelar det nog ingen roll om man så hittar en olja för 500:- litern.Är något yxigt bearbetat kommer det spånor ända till det "gått till sig".
 

DEEMON

?
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Malaysia/Sepang
Hoj
Flera men bara Hondor
Monobike skrev:
2562789 500 spänn för 4l HALVsyntet är ju rena rånet.. :va köp biltema helsysntet istället 316:- för lika mycket, inget fel på den smörjan. :tummenupp

Hehe du är lurad om du har betalat 316 kr för 4 liter helsyntet på¨Biltema för den kostar 219kr.
280kr för Racing oljan :tummenupp

Jocke W skrev:
2594942 Förstår inte riktigt att ni allvarligt kör på oljor från, vad det nu va...biltema? eller vad någon skrev. Köp oljor som kostar lite mer, det blir billigare i längden när motorn mår bra.
Biltema rockar:yoparty
Skämt åtsido så är jag tok nöjd med Biltemas Racingolja lika bra som Motul eller mobile:)
Men ska inte sabba tråden med den diskussionen då det redan finns långa trådar om det:D
 
Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Busaberg skrev:
2559343 Det är nog bara traktorväxellådan som håller på att slita in sig.


:D
Precis, inga problem håller för minst 6000mil.

nosferatu skrev:
2595420 Har gratis olja på jobbet:D :D :D

Wtf var jobbar du ? , det var en snäll chef (det kanske är en hon :D )
Vad är det för olja ?

DEEMON skrev:
2595472


Biltema rockar:yoparty
Skämt åtsido så är jag tok nöjd med Biltemas Racingolja lika bra som Motul eller mobile:)

En liten fråga bara:
Häller du den i din CBR1000RR också ??
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top