Oljebyte???

moddlaren

Guest
Här är världens största idiot!

Skall ut på långtur på söndag morgon och tänkte att jag såhär på midsommarafton(!) skulle passa på och göra ett oljebyte innan resan. Lyckas dock dra sönder bottenpluggen! :huvet Tänker inte gå in på detaljerna, men jag kan i alla fall skylla på att jag hade ett par öl inanför västen.

Hur gör jag för att få tag i en ny bottenplugg imorgon lördag? Måste vara årets rödaste dag.. Har en Triumph Tiger -900 (-98) för övrigt.

Kan jag förresten vara säker på att det är pluggen och inte även gängorna i motorblocket som är paj? Nu sitter pluggen fortfarande i, men det står och droppar...


Biltema har en del olje pluggar och vissa biltema har öppet i morgon..
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Nog för att det ofta går utmärkt att använda handkraft men det räcker ju med att man pajar gängorna i tråget 1 gång för att en hyfsad momentnyckel skall framstå som billigt :)
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det verkar som om en stor del på SH går på anabola när man för ofta läser att man drar åt en oljeplugg så hårt så att godset spricker i sumpen eller att gängorna havererar.Om oljesumpspluggen skruvas in för hand till stop och man sedan drar minimalt med en vanlig hylsa som räcker gott så varför överdriva detta moment tills man uppnått haveri.

Så där kan ni inte göra med tjejerna heller när ni ska till om ni bara tror att det är till att stoppa in den innan ni smort upp resten av maskineriet.SkÄRPNING och lite känsla va ... :fakta :crash
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jag föredrar ny kopparbricka, tredoring har jag iofs på oljetanken då jag inte hittade kopparbricka i rätt storlek.
Känns inte bra o dra tredoring med kopparbrickespecat moment.

Tänk också på att gängan på skruven kan bli för lång om tätningsbrickan är för tunn. Crack.

Detta är iofs mer känslo än kunskapsargument, gla midsommar och skål :)
 

Torleif

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Uppsala
Hoj
1998, Triumph Tiger 900
Nog för att det ofta går utmärkt att använda handkraft men det räcker ju med att man pajar gängorna i tråget 1 gång för att en hyfsad momentnyckel skall framstå som billigt :)

Grejen var att jag faktiskt använde en momentnyckel. Antingen var den inte riktigt som den skulle (inköpt på biltema!) eller så var det jag som inte var som jag skulle och hade lyckats med något handhavandefel.

Är ju ganska långt skaft, så man känner ju inte kraften. Jag drog och drog, men det sade aldrig klick. Till slut undrade jag vad fn som var problemet (jag är dum, jag vet!) och när jag böjde mig under för att kolla så var saker och ting inte riktigt som de borde. :(
 

Eye_In_The_Sky

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2012
Ort
Finland
Hoj
R1
Brukar ni fylla i den oljemängd som står i handboken eller har ni i lite mer? Har hört att vissa fyller flera dl extra utöver vad det rekommenderats "Så motorn inte tar skada då man kör på bakhjulet". Kan motorn på något vis ta skada om man exempelvis fyller en halv liter utöver rekommendationen :dummer
 

Torleif

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Uppsala
Hoj
1998, Triumph Tiger 900
Brukar ni fylla i den oljemängd som står i handboken eller har ni i lite mer? Har hört att vissa fyller flera dl extra utöver vad det rekommenderats "Så motorn inte tar skada då man kör på bakhjulet". Kan motorn på något vis ta skada om man exempelvis fyller en halv liter utöver rekommendationen :dummer

Nu har jag fått ordning på mitt oljetråg. Köpte en reparationssats på Biltema. Nu har jag istället ett problem som är relaterat till ovanstående fråga. Enligt instruktionsboken går det i fyra liter olja. Detta är den mängd som jag hällde i och då når nivån upp till övre strecket på stickan. problemet är att jag bara tappade ur drygt två liter - det skiljer alltså nästan två liter!

Nu kollade jag ju inte nivån omedelbart före bytet, men tidigare har jag inte reagerat på att det varit för lågt. Övre srecket på stickan når jag när hojjen står upprätt, som den skall göra när man kollar. När den står på sidostödet blir det mycket högre! Blev det kvar en massa olja i motorn så att jag nu bör tappa ur eller är det bara att köra vidare?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top