Oljebyten

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hej.

Ska till helgen byta olja på Trajjan.
Har fått förklarat för mig av en kollega som påstår sig besitta kunskap om motorer hur detta ska gå till.
Han menar på att det bästa är att låta hojen stå typ 24 timmar efter du kört den sist och sedan tömma den på olja.
Med fördel kan man dra ur pluggen och filter och låta den stå över natten för att få ur all skit.
Är detta att rekommendera?

Tidigare har jag av andra fått rådet att köra hojen lagom varm och sedan tömma den på olja för då rinner den lättare ur.
Problemet jag har enligt mig då är ju att oljan dragits runt i motorn och allt kommer inte rinna ut om jag inte låter den stå utan plugg och filter länge då. Men då är det ju meningslöst att köra den varm från början.

Hur gör ni?
Tömmer den kall eller varmkorv och tömmer?
Låte ni hojen stå utan plugg och filter över natten för att allt ska rinna ur eller kör ni snabbyte?

Tacksam får råd i frågan.

//Andreas
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gör som det står i servicemanualen till din hoj. Skippa varmkorv och kompis.
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Det bästa enligt min mening är att köra motorn varm så oljan rinner ur lätt.
Hur du än gör så är det ju inte så att motorn skär ihop bara för att det är en snutt gammal olja kvar.
Och är det så att du är orolig för det så går det ju alltid att göra ett extra oljebyte under sommaren.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Inte det minst rädd för att den ska säcka ihop.
Vill dock göra det som är bäst.
Men som Jörgen säger kolla manualen and I will...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Inte det minst rädd för att den ska säcka ihop.
Vill dock göra det som är bäst.
Men som Jörgen säger kolla manualen and I will...

Att de flesta tillverkare rekommenderar att tömma oljan varm, är för att man efter körning har störst andel partiklar i suspension i oljan. Dvs tappar man ur oljan då, så ökar man andelen partiklar som åker med ut.
Den andra anledningen är att oljans viskositet är lägre när oljan är varm, vilket gör utströmningen snabbare. Detta hjälper också till att dra med sig av i tråget ev settlade partiklar.

Såna här ämnen brukar av ngn anledning bli sönderdiskuterade.
Det viktiga är trots allt att underhållet görs. Inte om man har varmkört eller inte.
 
Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Hojen på depåstöd, Oljan körd till ca 50 c, Släpp pluggen låt oljan rinna ut. Bort med oljefiltret.

Om du vill vara extra noga till 0 nytta låt hojen stå så ett dygn så det sista får rinna ut. Montera nytt filter "detta ska endast dras för hand" och glöm inte att smöja in packningen på oljefiltret med en tunn hinna olja.

In med pluggen och använd en ny kopparbricka. Har du inte mekkänsla så drar du bottenpluggen med rätt moment, Är ganska tradigt och få gängsallad och kostar mer än det smakar.

Fyll på rätt mängd olja står i serviceboken hur mycket som går åt för just din cykel.


Klart!
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hojen på depåstöd, Oljan körd till ca 50 c, Släpp pluggen låt oljan rinna ut. Bort med oljefiltret.

Om du vill vara extra noga till 0 nytta låt hojen stå så ett dygn så det sista får rinna ut. Montera nytt filter "detta ska endast dras för hand" och glöm inte att smöja in packningen på oljefiltret med en tunn hinna olja.

In med pluggen och använd en ny kopparbricka. Har du inte mekkänsla så drar du bottenpluggen med rätt moment, Är ganska tradigt och få gängsallad och kostar mer än det smakar.

Fyll på rätt mängd olja står i serviceboken hur mycket som går åt för just din cykel.


Klart!

Nästan rätt.
Hojen ska stå på sidostödet enligt manual för att pluggen sitter så till att allt rinner ut om hojen lutar en aning.
Enligt manual ska även hojen varmköras ordentligt innan pluggens dras och sedan filter.
Låt all olja rinna ut och sedan på med insmort filter samt plugg med ny packning.
Fyll på med rätt mängd olja och starta. Låt den gå på tomgång och kontrollera att oljelampan släcks efter kortare körning på tomgång.
Kontrollera oljenivå och fyll på vid behov.

Filter dras med 10Nm
Plugg dras med 25Nm
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Nästan rätt.
Hojen ska stå på sidostödet enligt manual för att pluggen sitter så till att allt rinner ut om hojen lutar en aning.
Enligt manual ska även hojen varmköras ordentligt innan pluggens dras och sedan filter.
Låt all olja rinna ut och sedan på med insmort filter samt plugg med ny packning.
Fyll på med rätt mängd olja och starta. Låt den gå på tomgång och kontrollera att oljelampan släcks efter kortare körning på tomgång.
Kontrollera oljenivå och fyll på vid behov.

Filter dras med 10Nm
Plugg dras med 25Nm

Dåså då verkar du ha koll på grejorna äntligen.

Vad menar du blev fel?

10 nm på oljefiltret motsvarar ganska exakt att dra åt det för hand räcker och blir över så att säga.

Depåstöd gör bättre nytta för avrinningen än sidostöd. Bakändan kommer högre upp och vinkeln mot bottenpluggen blir brantare vilket gör att avrinningen blir bättre.

Du kommer förstå när du provar är busenkelt att byta lite olja i cykeln! God luck :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Depåstöd gör bättre nytta för avrinningen än sidostöd. Bakändan kommer högre upp och vinkeln mot bottenpluggen blir brantare vilket gör att avrinningen blir bättre.
Nja, det beror ju på hur motorn är designad :7peta Eftersom majoriteten av hojarna står på sidostödet designas tråg och placering av oljepluggen så att det rinner ut mest när hojen lutar. Av samma anledning kan nivåfönstret visa helt fel om hojen lyfts 5cm bak med ett depåstöd.
 

Norrlandsiesta

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Luleå
Hoj
CBR 600f -95
Ska ta oljebyte oskulden imorn tänkte jag :yoparty

läste att 10Nm är ungefär så starkt som man orkar för hand.
25Nm, hur mycket är det?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Som Jörgen skriver, det är stor skillnad på hur lätt oljan rinner när den är varm.
Alltså, även om iden att tömma oljan på en "orörd" och kall motor kan ha sina fördelar så är nackdelarna större.

Spån och andra föroreningar hinner sedimentera och "klistras" då i den kalla oljan närmast tråget så du tömmer den "rena" oljan och lämnar skräpet kvar i motorn.

R1an har en skum konstruktion på oljetråget med lite "väggar" på botten så inte nog med att den ska stå på sidostödet när man tömmer utan jag brukar luta ner hojen ganska så mycket efter en stund då det kommer ut ännu mer olja.
Eftersom motorn bara rymmer några liter olja så är varje dl gammal olja man kan få ut en vinst :tummenupp

Total överkurs..... :D
Om jag tycker att oljan ser riktigt sunkig ut när jag tömt ur så pumpar jag ren, varm, olja direkt in i i stamkanalen, (sitter oftast en plugg på sidan av motorn) och kör motorn några varv på startmotorn så alla lagerlägen och toppen blir renspolade.
Men det är jag det, hehe.
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
25Nm är typ att skruva in pluggen för hand och sen 1/16 varv till, alltså inte speciellt mycket. Dock rekommenderar jag kraftigt en sån här, eftersom det är på tok för många som dragit sönder gängorna i tråget.
 

Norrlandsiesta

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Luleå
Hoj
CBR 600f -95
Kom på 2 sek efter jag drog ut bulten och oljan började rinna att jag inte varmkörde den först. Fan nackskott på mig alltså. Hoppas allt smiter ut ändå. Får vicka och greja lite för att vara säker att allt farit ut. :4skrika
 

Claes-Göran

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Suzuki gsxr 1000
Ni krånglar till det för mycket pojkar. Oljan bör vara varm om man vill få ut så mycket som möjligt gammal olja, men det är inget måste. Mina mc kan stå en hel vecka eller mer innan oljebytet på hösten och då har det mesta runnit ner i sumpen. Det lilla som finns kvar blandar sig med ny olja och du kommer inte att märka någon skillnad på slitage etc. Jag har haft och mekat tillräckligt många mc för att veta vad jag pratar om.

För att bättre förstå vilken olja du skall använda + andra oljebytar tips kan jag rekommendera en ANDROID APP som jag köpte i veckan för 29 kr, mycket nyttig info som väl är värd pengarna. Läs inte den om du har förutfattade meningar om att den dyra oljan alltid är den bästa. Du kommer tyvärr bara att bli förbannad när du inser att du har fel. Men här kommer två länkar en till google och en till appland för er som vill lära er mer.

https://play.google.com/store/apps/details?id=appinventor.ai_tenico_se.MC_Olja_Motor

http://www.appland.se/sv/details?id=3063

Classe
:)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top