Oljediskussion (varning)

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Några snabba kommentarer till tråden.

Koppling: Helsyntet kan i vissa fall avslöja kopplingens kondition.
Koppling vs. Castrol gps: Castrols additivpaket är inte det optimala (finns säkert info via google om detta, kopplat till friction modifiers)

Esterbaserad helsyntet typ Motul: Esterbaserad helsyntet har en effekt vad man skulle kunna kalla "polaroiserad" dvs "vidhäftning" är hög.
Ge vissa effekter på t ex lyftare. Klar fördel att använda om man gillar att vrida på rullen direkt och tokvarva hojen med kall motor efter vinterförvaring. :yoparty

Obs. kommentarer från en starkt bakfull Badger
 

Dr.Bike

Guest
Jepp.
Och jag hänger ogärna ut dåliga prodkter, men Castrol GPS är den ENDA olja som jag själv har fått kopplingsslir med runt 7000 rpm (powerslip).
Men det var iofs ett par år sedan.
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Dr.Bike skrev:
2306343 Jepp - du kan således hälla i vad som helst.

Ni byter nämligen inte olja för att oljans smörjförmåga är slut.
Ni byter för att motardmotortillverkarna inte kan bekväma sig med att sätta in ett RIKTIGT oljefilter. (enhetspatron eller insats, veckad papp)
(Neej ett screenfilter som de flesta motarder har, är INTE ett riktigt filter. Det är ett fint metallnät som silar bort de värsta överblivna kuggtänderna, tomflaskorna och hyvelspånen)

Nu får du lugna dig lite! :tungan

Ktm kör iaf med dubbla veckade pappfilter, ett för toppsmörjningen och ett för resten. "Oilscreenen" du pratar om sitter som sugfilter före oljepumpen.

Visserligen har oljefiltren väldigt liten yta jämfört med en ordinär hoj men man bör också beakta att oljevolymen är väldigt liten oftast kring en liter vilket motiverar täta olje + filterbyten då en högpresterande 4t motor + växellåda producerar en hel del partiklar som snabbt sätter igen filter. Dessutom får den lilla oljevolymen passera genom motorn fler gånger än på en hoj som som rymmer 3 eller 4 liter olja.

Men man kan iofs fortfarande betvivla att fem timmars körning motiverar ett oljebyte!

Skulle man förövrigt ha ett "riktigt" (jag kallar igentligen inte ett veckat pappfilter för ett riktigt filter) filter på oljepumpens sugsida skulle jag vara riktigt orolig då man sett vad en torrgående oljepump kan ställa till med!

Vad gäller frågan om Biltema olja så får teknikern i mig tala då jag litar fullt på klassificeringarna. Har dock aldrig provat oljan då det är långt till närmsta Biltema varuhus och dessutom köper jag Mobilolja till fullt accepterbara priser!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal

Dr.Bike

Guest
Honken skrev:
2310514 Nu får du lugna dig lite! :tungan

Ktm kör iaf med dubbla veckade pappfilter, ett för toppsmörjningen och ett för resten. "Oilscreenen" du pratar om sitter som sugfilter före oljepumpen.

Visserligen har oljefiltren väldigt liten yta jämfört med en ordinär hoj men man bör också beakta att oljevolymen är väldigt liten oftast kring en liter vilket motiverar täta olje + filterbyten då en högpresterande 4t motor + växellåda producerar en hel del partiklar som snabbt sätter igen filter. Dessutom får den lilla oljevolymen passera genom motorn fler gånger än på en hoj som som rymmer 3 eller 4 liter olja.

Men man kan iofs fortfarande betvivla att fem timmars körning motiverar ett oljebyte!

Skulle man förövrigt ha ett "riktigt" (jag kallar igentligen inte ett veckat pappfilter för ett riktigt filter) filter på oljepumpens sugsida skulle jag vara riktigt orolig då man sett vad en torrgående oljepump kan ställa till med!

Vad gäller frågan om Biltema olja så får teknikern i mig tala då jag litar fullt på klassificeringarna. Har dock aldrig provat oljan då det är långt till närmsta Biltema varuhus och dessutom köper jag Mobilolja till fullt accepterbara priser!


Ah fäen! :tummenupp Nån Kåteämm har jag inte skruvat i ännu! :lol Men visst, endast EN liter oljevolym är skrämmande lite.
Trots det, så har du HELT rätt i din slutsats: Man behöver INTE byta så tätt på given. Iaf inte av rent smörjtekniska skäl.
Om sen motorn maler ner sig självt trots allt och partiklar är ett problem så undrar man u hur de har konstruerat saker och ting.

Utvik: Ett bra veckat pappfilter tar partiklar ner till 5 my.
(ett hårstrå är 40 my)
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Dr.Bike skrev:
2310612

Utvik: Ett bra veckat pappfilter tar partiklar ner till 5 my.
(ett hårstrå är 40 my)

Nu kanske det är dags för en oljefiltertråd :tomten

Har pysslat en del med oljefilter i mitt arbete och i det fallet är det iofs mest hydraulsystem man talar om men även olika typer av växellådor.

Att säga att ett filter tar partiklar ner till 5 my i det fallet så har man väldigt lite att komma med! Där handlar det likväl som oljetester om standardiserade testmetoder med partikelräkning som berättar hur mycket och hur stora partiklar som passerar filtret. Enklare filtertyper (veckade pappfilter) brukar ha en tendens till att i en början filtrera bra men sedan börja släppa partiklar (och fibrer). De mer avancerade filtren som klarar testerna bra är uppbyggda av flera lager med skiftande "täthet" som kan fånga upp partiklar och absolut inte släppa i från sig fibrer in i oljesystemet!

Detta är en hel vetenskap i sig och absolut en avvikelse från ämnet i denna tråd!

Edit:

Det du säger om att en motor + växellåda äter upp sig självt är faktiskt sant! Alla mekaniska prylar som rörs och slits producerar partiklar oavsett om det rör sig om en motor eller ett hydraulsystem. Sen hur man anpassat filtren i en motor utifrån detta är ju som du säger upp tillverkaren och inget jag törs mig på att bedöma!

En gammal rallycrossåkare som jag pratat med (visserligen filterförsäljare också så man får ta det hela med en nypa salt) Installerade en offlinefilterkrets dvs. pump + filterpatron i växellådan på sitt ekipage. Detta innebar en mångdubblad livslängd på kuggar och lager i lådan! Man har också testat detta i industrimiljö med mycket goda resultat! (industrifallet kommer från "oberoende" källor!)
 
Last edited:

back in black

Ringräv
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
RF 900 rgv 250
Bear skrev:
2305023 Men det som slår mig är att fokus har legat på hur motorn mår (med några få undantag för växellåda) och det kanske är där som skillnaderna mellan oljorna ligger, vad vet jag (som glad amatör). /.../
Borde kanske startas en tråd där man delade med sig av erfarenheterna av hojmodell kontra olje märke/sort :näsblod

//B
Mina Suzuki gillade inte Biltemaoljan.
Det var problem med kopplingarna som gjorde att jag gick tillbaka till Motul igen.
PÅ gathojen märkte jag även en markant ökning av oljeförbrukningen, detta har väl iofs med viskoskillnad att göra då den gick på 5100 som är 15-50.

Jag har iaf provat och säger NEJ TACK.
 

Dr.Bike

Guest
Honken skrev:
2310645 Nu kanske det är dags för en oljefiltertråd :tomten

Har pysslat en del med oljefilter i mitt arbete och i det fallet är det iofs mest hydraulsystem man talar om men även olika typer av växellådor.

Att säga att ett filter tar partiklar ner till 5 my i det fallet så har man väldigt lite att komma med! Där handlar det likväl som oljetester om standardiserade testmetoder med partikelräkning som berättar hur mycket och hur stora partiklar som passerar filtret. Enklare filtertyper (veckade pappfilter) brukar ha en tendens till att i en början filtrera bra men sedan börja släppa partiklar (och fibrer). De mer avancerade filtren som klarar testerna bra är uppbyggda av flera lager med skiftande "täthet" som kan fånga upp partiklar och absolut inte släppa i från sig fibrer in i oljesystemet!

Detta är en hel vetenskap i sig och absolut en avvikelse från ämnet i denna tråd!

Edit:

Det du säger om att en motor + växellåda äter upp sig självt är faktiskt sant! Alla mekaniska prylar som rörs och slits producerar partiklar oavsett om det rör sig om en motor eller ett hydraulsystem. Sen hur man anpassat filtren i en motor utifrån detta är ju som du säger upp tillverkaren och inget jag törs mig på att bedöma!

En gammal rallycrossåkare som jag pratat med (visserligen filterförsäljare också så man får ta det hela med en nypa salt) Installerade en offlinefilterkrets dvs. pump + filterpatron i växellådan på sitt ekipage. Detta innebar en mångdubblad livslängd på kuggar och lager i lådan! Man har också testat detta i industrimiljö med mycket goda resultat! (industrifallet kommer från "oberoende" källor!)



Filter är intressant.

Jag vet att metoderna är standardiserade, men orkade/ville inte (pga att det var lite off topic) att gå in på det, jag nöjde mig med att ta et storleksexempel, och kanske jag borde relaterat detta till ett metallduksfilter oxå?
Jaha - då gör jag väl det! :) En metallduk, (screenfilter populärt kallat på nysvenska) har gissningsvis inte mindre hål än 1/5 mm dvs 200 My, vilket alltså kan jämföras med ett bra filter som då kunde ta ner till 5 my.

(mera utvik: jag jobbar en hel del med hydraulik, och där ska våra filter ta ner till 3 My eller bättre, d.v.s det man tillåter i en förbränningsmotor är rena grustaget!)

Den filtertest jag relaterar till på annat ställe här på SH är Finsk.
Hittar bara inte länken dit... :(
Där räknas både partikelstorlekar och mängd delat med tid.
Lustigt nog (av ca10-12 filterfabrikat) så kom Biltema trea...


Det du säger om att filtrena efterhand renar sämre är intressant!
jag ville tro att detta BARA var när överströmningsventilen började öppna när filterelementet var mättat.
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Dr.Bike skrev:
2311065 Filter är intressant.

Det du säger om att filtrena efterhand renar sämre är intressant!
jag ville tro att detta BARA var när överströmningsventilen började öppna när filterelementet var mättat.

Nu håller det på vara ett tag sen jag engerade mig i filterklasser och testmetoder men jag vill bestämt minnas att när dom körde "multipass" tester, dvs. filtertester med varierande oljeflöde, började efter ett tag en del enklare filtertyper att släppa igenom de partiklar de en gång fångat upp. Samt släppa ifrån sig fiber från filtermaterialet, vilket knappast gör så mycket skada i en förbränningsmotor men kan ställa till allvarliga problem i ett känsligt hydraulsystem!

Nu pratar vi visserligen väldigt små partiklar och inga växellådskuggar, kolvknaster eller annat kul som kan tänkas mosas ner i oljan under drift! Vad man normalt skulle kalla fint metallspån är i elefantstorlek i detta fall!

Ojoj nu är vi långt från ämnet igen men med alla Biltemaoljetrådar som finns gör det väl inget att några spårar ur

:hihi
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Dr.Bike skrev:
2310231 Jepp.
Och jag hänger ogärna ut dåliga prodkter, men Castrol GPS är den ENDA olja som jag själv har fått kopplingsslir med runt 7000 rpm (powerslip).
Men det var iofs ett par år sedan.

Lustigt. Jag känner till flera fall på Yamaha RR hojar som gått ner från R4 och kopplingslir till GPS och lugn och ro med kopplingen.


Snälla börja inte disskutera med mig. Jag ger mig på förhand. Men förklara gärna varför det är så.

p.s Bytte koppling i helgen och då dök dena disskution upp.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Jonte VSB R-T skrev:
2311270 Lustigt. Jag känner till flera fall på Yamaha RR hojar som gått ner från R4 och kopplingslir till GPS och lugn och ro med kopplingen.


Snälla börja inte disskutera med mig. Jag ger mig på förhand. Men förklara gärna varför det är så.

p.s Bytte koppling i helgen och då dök dena disskution upp.

Se min bakfulla kommentar tidigare ang. helsyntet.
Med GPS, fick Castrol lite på tafsen efter en oberoende analys(par år sen tror jag). Men hursomhelst med koppling finns det betydligt fler variabler än olja.

En RR hoj körs väl knappast med silkesvantar för att spara kopplingen och låda :tungan
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
"Badger" och "Jonte VSB R-T":
I länken jag hänvisade till tidigare (och som jag iofs kan förstå om man inte orkar läsa igenom) så redogör jag så vetenskapligt som en amatör kan göra för hur två R1or, där den ena gått på R4 och den andra på GPS, blivit av med kopplingsslir så fort oljan byttes till annat fabrikat.

I mitt fall är det absolut inget snack om saken, kopplingen började slira i samma ögonblick som GPS hälldes i och försvann i samma ögonblick en annan olja hälldes i.

Min (nuvarande) teori är så här:
Tre olika oljor: En som är "dålig" för kopplingen, en "mitt i mellan" och en "bra".

Säg att jag har en sliten koppling och kör "mitt i mellan" oljan, kopplingen börjar slira, jag häller i den "bra" oljan och kopplingen slutar slira.

En annan person har en halvsliten koppling och kör på den dåliga oljan, kopplingen börjar slira, han häller i "mitt i mellan" oljan och då slutar den slira.

För mej är det den enda förklaringen att en och samma oljetyp ska kunna ge så olika resultat.

Edit: Okej, jag "utökar" teorin med att olika friktionsplattor (läs olika materialsammansättningar) kan reagera olika på ett och samma friktionshämmande additiv.

Det hela blir dock väldigt konstigt om/när det visar sej att det finns hojar (med uppmätt och i övrigt frisk koppling, eller hur?? Som "Per" hänvisar till) bara kan köra på ett enda oljefabrikat och typ, då börjar det nästan likna designing för att styra mot ett specifikt oljefabrikat(?)

Nu börjar det bli spännande :)
 
Last edited:

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
Jag vet flera 1-cyl hojar som inte funkar med annat än GPS hallonsaften. Min fyrtaktare tex.
Har provat ett antal olika fabrikat med jasså :rolleyes: -stämpel som ligger i skapligt pris men konstant samma strul med kopplingsslir. Och då har lamellerna tvättats i mellan bytena av oljemärke också.
Bytte lameller o mellanskivor o fjädrar också för att testa men ingen förändring annat än att plånboken blev lättare.
 

Dr.Bike

Guest
Kan man tro att GPS:en fått en ny formua efter det skäll som Badger påtalar? (och m.a.o numera är helylle ihop med koppling :))
Fullt möjligt, men så var det inte , för mig. Mitt slir upphörde DEN gången då jag gluggade i en Motul 300V.
 

Andersson

Guest
I ärlighetens namn har jag inte läst hela tråden utan bara skummat lite.

Jag bytte till biltemas racingolja för ett par veckor sen, har kanske åkt 20-30 mil sen dess.
Jag fick på min VFR problem med startmotorkopplingen, kort sagt, hojen går ej att starta när den är kall med hjälp av startmotorn. Detta fick jag höra kan bero på oljan, och eftersom att dessa problem uppkom efter oljebytet så ska jag nu byta till motul 5100 istället.

Har precis tappat ut biltema oljan, och som många säger, vattnigare olja har jag aldrig sett. Nog för att oljan var varm när jag tappade ur den men viskositeten var inte långt ifrån samma som vatten kan jag lova.
Deras olja åker inte i nått av mina fordon mer, den saken är säker.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top