oljefilter

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ett bra trick om man överväger att byta filtermärke är ju att såga upp ett befintligt filter samt ett av det märke man överväger till sin modell. Så brukar jag göra. Man lägger förstås snittet längs den rotationssymmetriska axeln.
Då kan man försäkra sig om att ev överströmningsventil finns, hur den är konstruerad, skillnader i veckning, filterarea, filtermaterial, limning av filtermaterialet i gavlarna osv. Finner man härvidlag att tex Biltemas filter ej skiljer sig otillständigt mycket från tex sitt oem-filter så är ju isf de två uppsågade filtrena ganska snabbt intjänade mtp Biltemas ofta lägre pris. Skulle biltemas filter vara undermåligt är ju kostnaden för de uppsågade filtren kanhända ännu mer försumbar.


Till min nuvarande hoj har jag sågat upp K&N, Emgo samt HD-original.
Det vart HD original ty de andra hade ingen intern överströmningsventil (till min hojmodell). Så oljetrycket går till oljetanken via pumpens överströmmare istf att bypassa filtret och ut till smörjställensa när motorn är kall med de två förstnämda filtermärkena till min hojmodell.

Nu har även biltema filter till min hojmodell så jag ska köpa och såga upp ett sånt också. men redan på storleken ser jag att det förmodligen har mindre filterarea jämfört med HD-original eftersom detta är dubbelt så långt.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Eftersom de som säljer fordonen vi har själva inte gör dom filtrena, så skulle jag hålla mig till filter från erkända tillverkare av filter. Nu är jag lite skadad av oljeindustin, men märken som Pall, Boll & Kirch och Mann rekommenderas av den största filterleverantören till offshoreindustrin.

Jepp. Vi kör bara med Pall här. (men det beror antagligen på att de är CERTIFIERADE... vilket inte alls betyder att de måste vara bättre, men däremot kan ta hutlöst betalt! :))
Icke förty är de mig veterligt de enda där man kan beställa för olika reningsgrad direkt i My.
Vi kör med 3 My.

Ett filter som JAG trodde på stenhårt i fordons-svängen var Mann.
Tysk kvalite´och ordnung tänker man ju.

Det kom på näst sist plats på skalan i reningstetet! Det var bara de som var "Inferior" dvs direkt olämpliga som var sämre rent tekniskt... :död
Gå siffra....

Jag hittade testet oxå! *jippi*

OLJEFILTERTEST
 
Last edited:

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Olje filter är ju ingen del som brukar vara i akut behov av byte så jag beställer mina från UK, ett original filter till min Mille kostade , £4.99 + frakt £2, i Sverige skulle det säkert kosta +200:-
 

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Jepp. Vi kör bara med Pall här. (men det beror antagligen på att de är CERTIFIERADE... vilket inte alls betyder att de måste vara bättre, men däremot kan ta hutlöst betalt! :))
Icke förty är de mig veterligt de enda där man kan beställa för olika reningsgrad direkt i My.
Vi kör med 3 My.

Ett filter som JAG trodde på stenhårt i fordons-svängen var Mann.
Tysk kvalite´och ordnung tänker man ju.

Det kom på näst sist plats på skalan i reningstetet! Det var bara de som var "Inferior" dvs direkt olämpliga som var sämre rent tekniskt... :död
Gå siffra....

Jag hittade testet oxå! *jippi*

OLJEFILTERTEST

Vet inte hur aktuellt det där testet är egentligen "Date: Fri, 7 Jul 1995 00:57:49 +0300 (EET DST)"
:rolleyes:

Borde ha hänt lite på 14år tycker man...
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Klart du vågar..är ju inte biltema som tillverkat filtret, precis som med oljan...du har en äldre hoj, och garanterat att det är 100 ggr bättre ATT BYTA oljan MED biltema filter än många som fuskar med oljebyten med långa intervaller, men med kanske dyrare filter..byt annars 100 mil tidigare eller så om det känns bättre för dig, för hojen är det garanterat ingen skillnad.
 

Dr.Bike

Guest
Vet inte hur aktuellt det där testet är egentligen "Date: Fri, 7 Jul 1995 00:57:49 +0300 (EET DST)"
:rolleyes:

Borde ha hänt lite på 14år tycker man...

Absolut!
Biltema ligger i topp nu...
;)


Närå - det du säger stämmer - och det påpekar jag ju gång efter anna i tråden om du läser den, att dagsform och produktutveckling gör att man sällan kan dra långtgående växlar på ett enskilt resultat.

Men det jag ville visa med just den här testen, är at "det inte alltid är som man tror"

Vilket även testredaktören har som slutsats.

M.v.h
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top