Jepp.Är det till VTR:en?
Jag har sett flera tidningsartiklar och flera trådar på internetforum där självutnämnda experter sågat isär oljefilter och sedan bedömt vilka filter som är bra och dåliga utifrån vad de sett på insidan. För mig är sådana "tester" fullständigt värdelösa. Hur ska en obildad motorjournalist kunna bedöma vilka filter som är bra respektive dåliga utifrån att titta på innehållet...? Hur ska han kunna bedöma vilket filtermaterial som fungerar bättre genom visuell inspektion...? Hur ska han kunna bedöma vilket filtermaterial som kanske bygger upp onödigt mycket flödesmotstånd...? Nä. Lägg ner här och nu.
Enda sättet att bedöma ett oljefilters funktion är genom seriösa laboratorietester där man mäter vad oljan innehåller före respektive efter oljefiltret och att dessutom genomföra sådana tester över tid. Sådana laboratorietester existerar endast hos stora motortillverkare och möjligtvis hos de allra största producenterna av oljefilter. Dessa tester är vetenskapliga medans jag är beredd att avfärda alla andra "tester" som ovetenskapligt nonsens.
För en helt vanlig gathoj finns ett beprövat trick som fungerar - använd original oljefilter och original motorolja och byt dessa vid föreskrivna intervall. Den motorn kommer garanterat inte att haverera inom en rimlig livstid för att oljan blev för smutsig.
Jag fattar inte heller varför folk ska experimentera. Man kan hålla sig till original eller kända beprövade märken som funnits i urminnes tider.
Själv ville jag ha original filter men lokala handlaren ville sälja hiflo....
Antar det är bättre avans på eftermarknad om man inte är guldsäljare i yamahas rullor...
Till att börja med så har lokala handlaren nästan alltid haft originalfilter hemma men om jag inte sa något tog de fram Hiflo.
Var väl inte helt nöjd när jag lämnade in på 1000milaservice hojens första år och det sitter Hiflo när jag hämtar hojen.
Originalfilter till R1an är inte speciell dyrt i förhållande till oljan jag häller i så ska jag köpa ett ickeoriginal ska det bevisligen vara bättre än original, är Hiflo bättre än original?
Det vore nästan dags att köpa upp filter av flertal olika märken och öppna upp dem och jämföra. Gärna i form av en Youtube video med test av dem.
För nu köper man ju grisen i säcken i de flesta fall.
Det som påverkar filtreringen, enl Hiflo, är bättre filtermaterial och mjuktätning på bypsssventilen för att förhindra genomläckage när stängd.Hur ser då ett Hiflo race-filter ut ?
Det som påverkar filtreringen, enl Hiflo, är bättre filtermaterial och mjuktätning på bypsssventilen för att förhindra genomläckage när stängd.
Om vi inte vet chansar vi
För att göra min inställning klar, personligen vill jag inte ha ett billigt filter, jag vill ha ett som gör jobbet och betalar gärna för att vara så säker jag kan på det, tänker ju inget annorlunda när jag pytsar i svindyr motulolja var 1000e mil, hehe.
Ta inte åt dej personligen, vi är ju för det mesta hänvisade att lita på vad tillverkarna uppger och att de har goda intentioner, i nästa steg att godkända oberoende testar produkterna OCH ger oss konsumenter resultatet såklart så vi kan ta beslut.
Till R1an kostade hiflo 90kr, original ca145kr.
Väntar delar från KFM i Tyskland och där kostar original 140kr.
Men för att vara rättvis, Hiflo filtret till R1an visar inga uppenbara brister i uppbyggnad (som f,ö är löjligt likt KN) men som Alatalo nämnt är det ett antal saker ett filter måste uppfylla för att fungera bra nog.
I huvudsak en avvägning mellan hur stort inbyggnadsmått som kan tillåtas (anger maximal utnyttjningsbar filterarea), i grova drag, ju större area desto finare avskiljningsgrad kan filtermaterialet ha utan att bli igensatt för snabbt, dvs, hur mycket föroreningar filtret kan bära innan det slutar fungera.
(I gengälld kan man öka arean för att använda ett sämre (billigare) filtermaterial).
Problemet är att man inte vet när filtret blivit för igensatt.
Under förhållanden filtet inte kan svälja oljeflödet går oljan bypass via en inbyggd överströmningsventil, det är en viktig funktion för att skydda filtermaterialet från sprängning eller så högt tryck att uppsamlade föroreningar pressas genom filtermaterialet och ut i oljesystemet igen
Bypass sker även när oljan är för tjock för att komma igenom filtermaterialet tillräckligt snabbt, t,ex vid kallstart o,d.
Industrifilter har ofta en indikering som visar när filtret börjar bli så igensatt att det inte längre kan göra sitt jobb, sån funktion har jag tyvärr aldrig sett på personfordonsidan...
Hur som helst, R1ans originalfilter liknar inga vanliga filter jag sett om det är bra eller bara billigt vet jag inte..
Original
View attachment 447977
HIFLO
View attachment 447978
Backventil/insatstätning
View attachment 447979
Limmning, filtermaterial/gavel
View attachment 447980
Bypassventil
View attachment 447981
KN
View attachment 447982
Förmodligen är vi lika gamla för jag är "uppenbarligenDå kan man ju fråga sig - "bättre" jämfört med vad?
Bypassventil som förhindrar läckage - ungefär som att säga "solen lyser även idag - ovanför molnen".
Blir floskel-detektorn känsligare med åldern och grinigheten hos en gubbe, eller är det bara jag?
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |