Oljefiltret sitter en aning hårt..

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Snark... vem använder den där muttern för att byta filter? Trodde det mest var kosmetika.

Skaffa avdragare eller kör igenom mejseln.

Byta olja ska inte ta mer än 10 min
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Vad fick du 10 nm från?
15-20 brukar vara mer vanligt på bågar tycker jag.


Halvt OT:
Flertalet Suzuki står det 2 hela varv efter kontakt. Kan lova dig att det är uppskattningsvis långt över 40nm.

Det känns till och med orimligt så jag drar rejält med handkraft...

10Nm är std på många äldre filter. Nyare spinon har mindre diameter och högre åtdragningsmoment.

2 varv på suzuki som det står är vad det ska dras med, men man får räkna från där gummipackiningen touchar blocket.

Vill minnas att Triumph har runt 30Nm i åtdragningsmoment och det drar du inte med handen.

Edit: Kawasaki har 32Nm på sina små spin on.
 
Last edited:

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
Ett spännband runt och dra. Spännbandet kommer att självlåsa, tar minimalt med plats och du kan dra samtidigt som du kan rotera filtret.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ska man använda skallen på K&N-filtret är det bäst att använda en 17mm sexkantshylsa, om inte skallen ska deformeras.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
10Nm är std på många äldre filter. Nyare spinon har mindre diameter och högre åtdragningsmoment.

2 varv på suzuki som det står är vad det ska dras med, men man får räkna från där gummipackiningen touchar blocket.


Vill minnas att Triumph har runt 30Nm i åtdragningsmoment och det drar du inte med handen.

Edit: Kawasaki har 32Nm på sina små spin on.


Självklart. Trots det går det i botten precis innan 2 varv i vissa fall. Eller i alla fall upplevs det så då det tar liksom stopp precis innan 2 varv efter att packningen touchar motorblocket.

Ska man använda skallen på K&N-filtret är det bäst att använda en 17mm sexkantshylsa, om inte skallen ska deformeras.

Alltså inte flerkantiga hylsor ala 12 kant för att förtydliga. Utan sexkant för att öka anläggningsytan. Tror det är risk att folk bara ser hylsa Jörgen men jag kan ha fel. Nu kommer väl alla säga att de minsann fattade med en gång bara för att...
 
Last edited:

EHEC

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Jakobstad
Hoj
Tillfälligt hojlös
Blev mejseln igenom, satt så hårt att jag klöv skiten innan det slutligen kom loss.

Se upp med det, ni som ev. hittar tråden senare!
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Blev mejseln igenom, satt så hårt att jag klöv skiten innan det slutligen kom loss.

Se upp med det, ni som ev. hittar tråden senare!
Jag har lyckats lossa filtren på min daytonamotor med polygrip, men jag drar inte dit dem så hårt heller iofs. Köpte Triumphs oljefilterhylsa men den är bättre för att dra dit filtret än bort. Ser man till att den sitter ordentligt (djupt) över filtret så kan det gå även med den, men den är i plast och har en tendens att glida vid motstånd. Men i ditt fall hade det inte den fungerat iaf då du hade ett K&N filter.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vad fick du 10 nm från?
15-20 brukar vara mer vanligt på bågar tycker jag.


Halvt OT:
Flertalet Suzuki står det 2 hela varv efter kontakt. Kan lova dig att det är uppskattningsvis långt över 40nm.

Det känns till och med orimligt så jag drar rejält med handkraft...

Triumph! En motorcykeltillverkare i England som inte tillverkar "en vanlig båge"! Uppgiften finns i en verkstadsbok eftersom jag gissar att 955-motorn plockades ihop i Hinckley.

En liknande tråd finns här! http://www.triumphtorque.com/messageboard/thread/123304-Oil-change-from-Hell.aspx Där finns 10 Nm så vi är isåfall flera som har "fel".

Orkar ni inte läsa det så kolla länken i första inlägget! http://www.cyclepsycho.com/bmw/oilchange.html

Handlar om en BMW som också har filtret insänkt i tråget som 955. Det finns inte plats för alla "bra" förslag att lossa filtret men en polly eller en mejsel fixar detl! Det är förstås bara första gången på en begagnad hoj sedan är filtret rätt draget och går att få loss utan problem.:tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
lugn o fin. Stämmer säkert jättebra. Ville bara kolla så du inte höfta till eller tog för givet för att det var så på bilen typ ;)

Triumph! En motorcykeltillverkare i England som inte tillverkar "en vanlig båge"! Uppgiften finns i en verkstadsbok eftersom jag gissar att 955-motorn plockades ihop i Hinckley.

Handlar om en BMW som också har filtret insänkt i tråget som 955. Det finns inte plats för alla "bra" förslag att lossa filtret men en polly eller en mejsel fixar detl! Det är förstås bara första gången på en begagnad hoj sedan är filtret rätt draget och går att få loss utan problem.:tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag lossar 90% av alla filter med bara händerna.

90kg:s klämkraft per hand är bra i verkstaden :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En sån här använder jag och den funkar för dig är jag helt övertygad om.

http://www.jula.se/oljefilteravdragare-for-sparrnyckel-600136

Jag hade en svindyr "märkes" variant av den där som tyvärr försvann.

Jag köpte julas (tror jag det var) som funkade precis lika bra, men som saknade en liten fiffig finess, den svindyra hade silicon-noppor på insidan av bandet som gjorde att det inte halkade efter innan man har spännt bandet.

Något som åtgärdades med några pyttesmå duttar motorsilikon.

Den bästa filteravdragaren alla kategorier! :tummenupp
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Jag har hjälpt en kompis med att plocka bort ett oljefilter på hans ducati. Det satt något överdjävligt.

Han hade börjat med en oljefiltertång, dock hade den sluntigt efter att den knölat filter.
Då slog vi en mejsel igenom och drog runt, med följd att filtret skalades upp utan att lossna.

Lösningen blev att klippa och riva bort "filterhuset" tills bara plattan var kvar. Sen tog vi en grov näbbtång och stack in i två av hålen i plattan, satte en stor skiftnyckel om näbbtången för att kunna ta i samtidigt som den höll ihop tången. Då lossnade filtret till slut.

Men jag skulle gärna ta ett snack med han som bytte filtret förra gången.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top