Oljefråga (nej, inte DEN frågan!)

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jahapp, där hade jag varit duktig och läst hur folk rekommenderar att man byter olja det sista man gör innan vintervilan, pytsar i billig olja och sedan byter igen innan man börjar köra på våren.

Jag visste allt!

Förklarar detta för tjejen och upptäcker återigen att hon är en sån där irriterande intelligent typ som förstår saker och sedan ifrågasätter dem.

Hon: "Varför byter man olja på våren?"
Jag: "Ööööh... tja... den åldras väl... samlar på sig fukt... eeeh... titta, nu är det nog något på TV!"

Jag började inse att jag inte hade så mycket på fötterna som jag trodde.

Hon: "Varför fyller man då på olja istället för att bara låta den stå tom?"
Jag: "Eeeeeh... OJ, vad sent det blev! Dags att sova! Klockan är ju... ehm... över nio. Snart..."

Vad hade varit rätta och korrekta svar? Varför skall man inte byta till finoljan redan på hösten och köra på den tills den är slut? Varför skall man ha olja i hojen över vintern överhuvudtaget, när den bara lär stå nere i tråget och sega ihop sig?

Dr.Bike: Den här tråden inspirerade mig. Som man ligger får man bädda! ;)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Anledningen till att man skall ha i olja är att den är korrosionsskyddande, vid oljebyte får man aldrig ut allt svavel och andra korroderande substanser, har man olja i neutraliseras dessa.
Det finns dock inte mycket anledning att hälla i skitolja över vintern istället för att hälla i finolja redan på hösten och låta det stå, åldrandet och nedbrytandet är tämligen begränsat om den nu inte står ute 3 mån i blask...
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Boris JR skrev:
Anledningen till att man skall ha i olja är att den är korrosionsskyddande, vid oljebyte får man aldrig ut allt svavel och andra korroderande substanser, har man olja i neutraliseras dessa.
Det finns dock inte mycket anledning att hälla i skitolja över vintern istället för att hälla i finolja redan på hösten och låta det stå, åldrandet och nedbrytandet är tämligen begränsat om den nu inte står ute 3 mån i blask...
håller med... sen hör man väl just det att det kan bildas lite fukt i... vet igentilgen inte hur mycket det är.. eller om det överhuvud taget bildas nån fukt. Jag har kvar min gammla olja, å petar in ny på våren istället..!
 

Dr.Bike

Guest
Precis som Boris JR säger så är det helt onödigt att byta kalsonger två gånger innan man skitit på sig... :hihi
Det vore fint att få veta var denna skröna kommer ifrån. Och hur någon på nåt vis kan motivera den logiskt/faktamässigt.

Visst, motorolja KAN ta upp vatten. Det är den till för.
Men om motorn står still eller bara dras runt med startmotorn och stiften ur, var skall vattnet komma ifrån?
Och: Jo LITE skit finns det allt kvar i den slurk olja som inte rinner ur, men ska man börja så då får man köra med en lättre varnoleneblandad sköljolja oxå innan man häller i den renan nya oljan.
Den metoden har f.ö kommit till heders igen har jag sett på bilsidan, fast mer som en dialysapparat som kopplas på oljefiltrest uttag.

Nä - gör som Boris sa, byt nu på hösten och sov gott i vinter, precis som din hoj kommer göra :tummenupp
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
porec skrev:
håller med... sen hör man väl just det att det kan bildas lite fukt i... vet igentilgen inte hur mycket det är.. eller om det överhuvud taget bildas nån fukt. Jag har kvar min gammla olja, å petar in ny på våren istället..!

Den tror jag mig ha svar på, tills någon säger annorlunda. Använd olja innehåller en massa guck som inte är så bra för de dyra metallklumpar vi vårdar så ömt. Därför är det en bra idé att ha i ny, fräsch olja innan vintervilan - och ge fan i att provstarta några gånger för att njuta av ljudet.

Eventuellt vatten i oljan lär dessutom försvinna rätt fort när den börjar bli varm.

Tack för svar, då vet jag att orsaken att jag inte kunde motivera det jag "visste" var att jag var fel ute. :tummenupp
 

Kizmiaz

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Fagersta
Hoj
GPZ900R
Vilken skada kan gammal förorenad olja åsamka nere i tråget?
Möjligen oljepumpen?
För att få någon effekt av att byta olja innan vintern borde man väl dra runt motorn för att pumpa runt den nya oljan i alla kanaler, lager etc., annars lär ju den konserverande effekten vara lika med noll.
 

FireRacer

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade 97:a
Ha ha asgarvar.... skönaste kommentaren på länge. Syftar på DRBikes " varför byta kallingar 2 gånger innan man skitit på sig?" asskön!!!

:tummenupp
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Kan någon tala om vad som händer eller kan hända när man låter t.ex. 300 mil gammal olja vara kvar i motorn under 3 månaders vintervila i kallgarage?
 

Dr.Bike

Guest
PacMan skrev:
Kan någon tala om vad som händer eller kan hända när man låter t.ex. 300 mil gammal olja vara kvar i motorn under 3 månaders vintervila i kallgarage?

Ah. I princip ingenting.
MEN! (alltid detta men) Det beror på!

HUR har dessa 300 mil spenderats?
Är det idel kallstarter, så att oljan ser ut som majonnäs, och är full av vatten och bensin? Är oljan toksvart osv. Körs maskinen någonsin genomvarm?
Är det på DETTA viset, är det som en gång var olja, nu en frätande smet.

EN trevlig biprodukt vid kallstart är bla svavelsyra.
Den vill du INTE ha i tråget under vintern.

MEN 2: Långa (mer än 3 mil på raken) körningar där oljan får koka ur varje gång är ju gynnsammare, och "endast" surt svavel, slam och sot blir kvar i oljan.

Så att bara kolla stickan och avgöra hur det verkligen står till är svårt.
alltså tar man det säkra före det osäkra och byter.

Läs gärna tråden: "Varmkör du?" för fler vintertips. Den ligger under Mcrelaterade diskussioner tror jag.

Edit: Det gjorde den. Vassego, service a´la carte´:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=102451
 
Last edited:

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
En svart och rytande Honda!
Jävla larv.
Ett oljebyte räcker bra.
Att göra det på hösten är att föredra så att hojen är startklar till våren.
Vad skulle man vinna på 2 byten ?
Olja har en stor ovilja att absorbera fukt/vatten,testa i burk så får ni se.
Det är Motorcycklar inte spädbarn vi åker på.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Lånar tråden lite, jag tänkte byta olja och oljefilter nu på hösten, ska man köpa Yamaha org filter eller är det svindyrt och sämre än andra?

Rekomenderad olja?

Yamaha r6
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Dr.Bike skrev:
HUr har dessa 300 mil spenderats?
Är det idel kallstarter, så att pljan ser ut som majonnäs, och är full av vatten och bensin? Är oljan toksvart osv.
Är det på DETTA viset är det som en gång var olja, nu en frätande smet.

EN trevlig biprodukt vid kallstart är bla svavelsyra.
Den vill du INTE ha i tråget under vintern.

Tja, oftast har det varit turer längre än 3 mil, men nu under hösten har det ofta blivit kortare rundor ändå, dvs. rätt många kallstarter. Denna "frätande smet", kan den helt eller delvis återställas till olja genom att jag ser till att köra hojen ordentligt varm innan jag parkerar den för vintern? Kan något mer än vatten kokas bort ur oljan?
 

Dr.Bike

Guest
PacMan skrev:
Tja, oftast har det varit turer längre än 3 mil, men nu under hösten har det ofta blivit kortare rundor ändå, dvs. rätt många kallstarter. Denna "frätande smet", kan den helt eller delvis återställas till olja genom att jag ser till att köra hojen ordentligt varm innan jag parkerar den för vintern? Kan något mer än vatten kokas bort ur oljan?

O ja. alla lättflyktiga kolväten, d.v.s oförbränd bensin och dess kloner kokar bort och far ut via vevhusventilationen.
Samt vattnet då.

Men oljan blir inte ny. Det blir den ju inte.
 

Dr.Bike

Guest
Neutral skrev:
Jag har inte hittat någon som testar själva filtreringen men det finns folk som river isär filter och kollar hur de är uppbyggda.

http://www.tobycreek.org/oil_filters/index.shtml


Fins ett FINSKT (!) test av oljefilter. Till bilar.
Där kom förvånande nog Biltema tvåa om jag minns rätt.

Superseriöst. Gjordes på nåt universitet.
Kan leta upp länken.

Det som förvånade/störde mig mest var att de jag hållit som mina favoriter (för jag utgick från att de var noggranna i allt) Tyska MANN, var bland de sämre!

Här är testet!

http://www.mr2.com/TEXT/oil_filter_test.html
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top