Oljefylld cylinder KTM 690

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Hej,

Den 14/9 så lämnade jag in min Ktm 690 2007 på service, den fungerade då kanon. När jag hämtade hojen från service så startade meken hojen utanför verkstaden och den såg ut att fungera som vanligt. Jag har inte kört en meter sedan dess, bara lastat in hojen i bilen och ställt den i garaget.

Igår när jag startade den så ville den inte hoppa igång. Det luktade mkt soppa, och det pustade ut lite blå rök från avgaset? Den ville verkligen inte tända. Jag plockade ur tändstiftet och körde runt motorn nu och den skickar upp olja genom tändstifthålet?!

Vad kan vara fel??

Ska givetvis prata med verkstaden imorgon.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
För det första vore det bra om du berättade var dom på verkstaden gjort med hojen? Är det frågan om en ventiljustering eller ett kolvbyte eller något annat?

Vad felet kan vara?

Felaktigt installerade kolvringar (om dom är bytta).

Felaktigt installerad toppackning, men då kan man ju tycka att motorn skulle vara full med vatten istället.

Luktar den soppa skulle det kunna tänkas vara något med förgaseriet också...
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Kolla oljenivån. Är den överfylld kan oljan ta vägen genom vevhusventen-förgasare- in i cylindern.

Startar en första gång och trycker oljan in i vevhusventilationen. Sedan rinner oljan ner i luftburk och in i förgasaren, när du ska starta nästa gång åker oljan in i cylindern.


En teori som inte är helt otrolig.
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Okej, tack boys. Det är insprut på hojen men annars låter det väl sannolikt att den fått på took för mkt olja?

Det gjordes en vanlig 750mila service och de kollade ventilerna. När jag hämtade hojen tre dagar efter att de ringt, så fråga jag om meken behövde justera ventilerna. Det mindes han inte riktigt men hade för sig det.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Okej, tack boys. Det är insprut på hojen men annars låter det väl sannolikt att den fått på took för mkt olja?

Det gjordes en vanlig 750mila service och de kollade ventilerna. När jag hämtade hojen tre dagar efter att de ringt, så fråga jag om meken behövde justera ventilerna. Det mindes han inte riktigt men hade för sig det.

Ok, ersätt förgasare med spjällhus i mitt inlägg så blir det rätt:)
 

sportbike

Guest
Okej, tack boys. Det är insprut på hojen men annars låter det väl sannolikt att den fått på took för mkt olja?

Det gjordes en vanlig 750mila service och de kollade ventilerna. När jag hämtade hojen tre dagar efter att de ringt, så fråga jag om meken behövde justera ventilerna. Det mindes han inte riktigt men hade för sig det.

Vilken verkstad?
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Vilken verkstad?

Auktoriserad ktm-verkstad. Berättar om det visar sig att de faktiskt har gjort något fel. Det finns väl en sannolikhet att hojen gått sönder när jag starta den igen, trots att den sannolikheten är försumbar..
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Men vad var gjort på verkstad med hojen då? Vad var det som skulle fixas?
 

sportbike

Guest
Auktoriserad ktm-verkstad. Berättar om det visar sig att de faktiskt har gjort något fel. Det finns väl en sannolikhet att hojen gått sönder när jag starta den igen, trots att den sannolikheten är försumbar..

Ok, undrar bara.
Antingen har du betalat för kontroll av ventilspel eller justering dito.
Är 690:n schimsad eller har den skruv och mutter?
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Men vad var gjort på verkstad med hojen då? Vad var det som skulle fixas?

Inget behövde fixas, var dags dags för service bara enligt serviceboken.
Jag minns inte på rak arm vad de gör på 750-mila servicen mer än att han iaf kollade ventiler, bytte olja & stift.
Kan ladda upp serviceprotollet när jag är hemma om nån timme.
 
Last edited:

sportbike

Guest

I min bok brukar man då ta betalt för de schims som gått åt.
När jag schimsar en mc-motor noterar jag också alltid vilka spel respektive ventil haft.
Då är det lättare att ta betalt för jobbet och kunden får den infon även om han/hon inte är intresserad av den.
Men det är jag det.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
I min bok brukar man då ta betalt för de schims som gått åt.
När jag schimsar en mc-motor noterar jag också alltid vilka spel respektive ventil haft.
Då är det lättare att ta betalt för jobbet och kunden får den infon även om han/hon inte är intresserad av den.
Men det är jag det.

Det går ju åt lite mer tid också. Att bara mäta är en sak. Men att plocka ut och sen mäta schims och stoppa in nya och mäta igen tar ju längre tid.

Kommer inte ihåg om man fick lyfta kammen eller bara vippan på min.

Ingår extraarbetet i servicepriset?
 

sportbike

Guest
Det går ju åt lite mer tid också. Att bara mäta är en sak. Men att plocka ut och sen mäta schims och stoppa in nya och mäta igen tar ju längre tid.

Kommer inte ihåg om man fick lyfta kammen eller bara vippan på min.

Ingår extraarbetet i servicepriset?

Det vanligaste är att kontrollmätning ingår i det fasta servicepriset.
Sen tillkommer arbete för att ev. lyfta kam/kammar och kostnad för schims.
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
I min bok brukar man då ta betalt för de schims som gått åt.
När jag schimsar en mc-motor noterar jag också alltid vilka spel respektive ventil haft.
Då är det lättare att ta betalt för jobbet och kunden får den infon även om han/hon inte är intresserad av den.
Men det är jag det.

fler borde va som du

då får man en indikation på om ngt håller på o hända :tummenupp
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Kollade serviceprotokollet, följande av intresse är gjort:
Justerat ventiler, vet inte vilken sida av avgas/insug.
Bytt stift
Bytt oljefilter
Skickat i 1,7l olja, vilket det ska vara.

Sedan har man kontrollerat insprutning,bromsar,chassi,hjul osv..

Jag gick nyss ut och kollade hur oljenivån såg ut. Den var i mitten av max och min. Så jag provade att starta igen, den här gången med typ 50% gas. Den hoppa igång efter tre försök och skicka iväg ett sällan skådat rökmoln. Den bolmade satan i två-tre sekunder och sedan gick den fint igen. Lät den stå på tomgång och den uppvisa inget tecken på fel.. Jag tog ut den på en försiktig runda i c:a 10 min, fungerar kalas, och den fungerar att starta igen utan konstigheter.

Meget märkligt?! ska ringa verkstaden imorrn.
 

rasmussen

Guest
Kollade serviceprotokollet, följande av intresse är gjort:
Justerat ventiler, vet inte vilken sida av avgas/insug.
Bytt stift
Bytt oljefilter
Skickat i 1,7l olja, vilket det ska vara.

Sedan har man kontrollerat insprutning,bromsar,chassi,hjul osv..

Jag gick nyss ut och kollade hur oljenivån såg ut. Den var i mitten av max och min. Så jag provade att starta igen, den här gången med typ 50% gas. Den hoppa igång efter tre försök och skicka iväg ett sällan skådat rökmoln. Den bolmade satan i två-tre sekunder och sedan gick den fint igen. Lät den stå på tomgång och den uppvisa inget tecken på fel.. Jag tog ut den på en försiktig runda i c:a 10 min, fungerar kalas, och den fungerar att starta igen utan konstigheter.

Meget märkligt?! ska ringa verkstaden imorrn.

Hur ligger oljenivån när den är ordentligt varmkörd då?
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Borde inte posta i detta forum då jag har mycket liten koll på motorer. Men...

15 minuters idle körning kanske kan vara på sin plats om dom fipplat med mappar etc?
Ska göras helt kall!

The 'famous' 15 minute idle reset procedure. This resets the adaptive base values of the ECU. It won't transform the bike but it can make a worthwhile improvement. It is very important that the engine is stone cold. One or two hours after riding is not enough! Do this after the bike has been off for a full night or day.
 

llarsson

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Partille
Hoj
2005, BMW K1200S
Kan dem haft ut stiftet under arbetet med ventiljusteringen kanske? Har man klantat sig kan olja kommit ner den vägen. Olja kan komma in i cylindern vi ventilstyrningen om tätningen skulle vara kass på någon ventil.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top