Oljekylare?

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
GSXr 1000-01 turbo motoriserad sportbil
DSC_3622.JPG

DSC_3621.JPG

Andersson turbo: Jag lånade en bild på din mkt läckra hoj- mkt imponerande bygge!! :tummenupp
Jag tycker denna oljekylare ser ut som en Laminova kylare. Hur tycker du att det funkar med denna typ av kylare även vid lång och hård belastning?
Vad är det för pris på en sådan?
Vad har olje viskositeten för inverkan på oljetempen 10W40 el. 15W50?

Även andra får givetvis också svara :) !!

Tack på förhand! /Micke F

Last edited:

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Har jag uppfattat det rätt om det är kylvattnet efter kylaren som kyler oljan i den där lådan? Smart idé, men borde inte det höja tempen på kyl vattet före det ens har nått motorn?

Hur blir det med oljetrycket med en sådan oljekylare? Pressar pumpen först upp oljan och sen rinner ner igen och ut i systemet eller? Eller ä'r det retur oljan från toppen som passerar där? Nu har jag hjärnsläpp... men någon kanske förstår vad jag försöker skriva! :näsblod

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Henkka skrev:
Har jag uppfattat det rätt om det är kylvattnet efter kylaren som kyler oljan i den där lådan? Smart idé, men borde inte det höja tempen på kyl vattet före det ens har nått motorn?

Hur blir det med oljetrycket med en sådan oljekylare? Pressar pumpen först upp oljan och sen rinner ner igen och ut i systemet eller? Eller ä'r det retur oljan från toppen som passerar där? Nu har jag hjärnsläpp... men någon kanske förstår vad jag försöker skriva! :näsblod
Kylaren är mycket riktigt en laminowa kylare tyvär jäkligt dyra men dom e ju balla hehe

Helt riktigt så ska den sitta på andra sidan för bästa kyleffekt men det fungerar fullt tillfredställande även på varma sidan då temperaturdifferansen är så hög mellan oljetemp och vattentemp

Det är faktiskt en fördel med att montera den efter motorn och det är att oljetempen stiger mycket fortare vid kallstart

Kylaren har relativt högt motstånd men sitter bara i ett "biflöde" från huvudkretsen

Det sitter även så i orginal på busan men jag har ökat på flödet förbi oljekylet lite för att inte tappa oljetryck

Peter

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Hoj
-
Är det bara den du använder till oljekyl eller har du någon mer kylare?

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Kamikaze kid skrev:
Vill oxå köpa en sådan kylare!!!

Vem säljer dom i närheten av Stockholm / Uppsala?
Herr Andersson turbo själv?

Kanske lite längre fram jag måste köpa flera åt gången å ligger lite lågt med ekonomin för tillfället men det är flera som har frågat så ja får väl försöka fixa fram några stycken

peter

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
andersson turbo skrev:
Kanske lite längre fram jag måste köpa flera åt gången å ligger lite lågt med ekonomin för tillfället men det är flera som har frågat så ja får väl försöka fixa fram några stycken

peter

Kanon...
Jag är en av de som är intresserad av att inhandla en sådan!
Så skriv upp mig på gruppköp! :tummenupp

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
GSXr 1000-01 turbo motoriserad sportbil
Jag är också intresserad, bara inte priset skenar iväg så fruktansvärt.. Vad kan de ha för ca pris?

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag tror att priset ligger runt 3000:- för bara kylaren
sen ska man ha lie slangar med

Det var nåt år sen jag pratade med laminowa grabbarna
så jag får återkomma med mer exakt pris senare

Peter

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...