Oljeläcka från odragen bult, går det att fixa?

Ressser

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2010
Ort
Staden
Hoj
oljegixxer
Jag har ett problem med att en ventilkåpsbult inte har några gänger att ta i längre så det går inte att dra ner den. Men resterande 11 är dragna så det läcker inte från själva packningen eller så...

Jag undrar om det finns något sätt att täta detta hålet utan att behöva fixa nya gängor. Jag prövade nu senast med att ta någon form av båttätningslim runt hålet och sedan trycka ner bulten i detta men det fungerade inte helt 100 utan det sipprar ut lite under gång...

Saken är att det överfallet som har gängorna till bulten finns inte att få tag på löst utan man måste skaffa en ny topp med detta för runt 5000 och det är det inte värt.

Finns det något bra sätt att fixa detta?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Gänga hålet o skruva i en skruv med loctite på?
Alt grov plåtskruv och packningssilicon?
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Helicoil är nog det heta tipset.

Då borrar man ur befintliga rester och sätter sedan i nya gängor. Det finns gör det själv satser, är du obekväm med detta kan nog både verkstäder och maskinfirmor hjälpa dig.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Helicoil är bäst men det funkar hjälpligt med packningssilikon. Dock kan det ställa till problem om silikonbitar lossnar och följer med i oljesystemet (speciellt om de fastnar i de fina munstyckena som kyler kolvarnas undersidor).

Om du skickar överfallet till mig med frankerat returkuvert så monterar jag en ny helicoil gratis till dig. Alternativt så lämnar du överfallet till min arbetskamrat i Torslanda (jag såg att du bor i Västra Götaland) i dag eller i morgon så får jag den av honom på onsdag o du kan hämta igen hos honom i Torslanda på torsdag. Det är inte första gången dessa udda M7-gängor ger upp ... :)
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Helicoil är bäst men det funkar hjälpligt med packningssilikon. Dock kan det ställa till problem om silikonbiltar lossnar och följer med i oljesystemet (speciellt om de fastnar i de fina munstyckena som kyler kolvarnas undersidor).

Om du skickar överfallet till mig med frankerat returkuvert så monterar jag en ny helicoil gratis till dig. Alternativt så lämnar du överfallet till min arbetskamrat i Torslanda (jag såg att du bor i Västra Götaland) i dag eller i morgon så får jag den av honom på onsdag o du kan hämta igen hos honom i Torslanda på torsdag. Det är inte första gången dessa udda M7-gängor ger upp ... :)

SH-andan när den är som bäst.:tummenupp
 

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Helicoil är bäst men det funkar hjälpligt med packningssilikon. Dock kan det ställa till problem om silikonbiltar lossnar och följer med i oljesystemet (speciellt om de fastnar i de fina munstyckena som kyler kolvarnas undersidor).

Om du skickar överfallet till mig med frankerat returkuvert så monterar jag en ny helicoil gratis till dig. Alternativt så lämnar du överfallet till min arbetskamrat i Torslanda (jag såg att du bor i Västra Götaland) i dag eller i morgon så får jag den av honom på onsdag o du kan hämta igen hos honom i Torslanda på torsdag. Det är inte första gången dessa udda M7-gängor ger upp ... :)

Man blir glad över att se och höra sånt här! :tummenupp
 

maxpro

Zäta
Gick med
13 Nov 2007
Ort
Sunne
Hoj
Aerox X2 - Gamax Spillo - Motorspark - Invalid moped - Snart Cross
Dra runt kemisk metall på skruven och kör in. Annars gänga om som de flesta säger.
 

Ressser

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2010
Ort
Staden
Hoj
oljegixxer
Helicoil är bäst men det funkar hjälpligt med packningssilikon. Dock kan det ställa till problem om silikonbiltar lossnar och följer med i oljesystemet (speciellt om de fastnar i de fina munstyckena som kyler kolvarnas undersidor).

Om du skickar överfallet till mig med frankerat returkuvert så monterar jag en ny helicoil gratis till dig. Alternativt så lämnar du överfallet till min arbetskamrat i Torslanda (jag såg att du bor i Västra Götaland) i dag eller i morgon så får jag den av honom på onsdag o du kan hämta igen hos honom i Torslanda på torsdag. Det är inte första gången dessa udda M7-gängor ger upp ... :)

Jag tackar för erbjudandet, jag har aldrig hållt på med helicoil men finns det inte en risk att överfallet spricker om man borrar upp det? det är ju inte så mycket gods... och om man tar helicoil får man större gänga då? för det är de m7 bultarna och de har ju en anning udda form och kan bli svåra att ersätta med en med större gänga...

borde inte siliconbitar som lossnar hamna i filtret eller kan de fastna innan de når filtret då?
Kan kemisk metallbitar lossna på samma sätt?
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Jag tackar för erbjudandet, jag har aldrig hållt på med helicoil men finns det inte en risk att överfallet spricker om man borrar upp det? det är ju inte så mycket gods... och om man tar helicoil får man större gänga då? för det är de m7 bultarna och de har ju en anning udda form och kan bli svåra att ersätta med en med större gänga...

borde inte siliconbitar som lossnar hamna i filtret eller kan de fastna innan de når filtret då?
Kan kemisk metallbitar lossna på samma sätt?
Jag har nog gängat om 30 st överfall till gamla oljegixxer. Det finns gott om gods, jag har aldrig hört om någon som lyckats spräcka ett överfall (aluminium är så mjukt och lätt att borra i) och gängan blir samma M7-gänga som original.

Ev. silikonbitar borde fastna i sugsilen eller filtret.

Som Hostic antydde, kemisk metall är ingen bra idé alls. Håll dig hellre till packningssilikon då. Om gängorna ändå är slut hade jag rekommenderat att du klipper ut en aluminiumcirkel med samma diameter som skruvens skalle och fäster den med silikon (då slipper du att behålla plastbrickan och du får bara en tätningsyta i stället för att täta på båda sidor av brickan, skruven gör ändå ingen nytta).
 
Last edited:

Ressser

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2010
Ort
Staden
Hoj
oljegixxer
tack för tipsen, jag ska nog prova med packningssilikon och se hur det blir, jag har precis monterat in motorn i ramen och har ingen större lust att lyfta ut den igen, sen att bytta packningen för ventilkåpan som också är i princip ny...
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top