Oljeläckage vid utblås KTM 660 -04

Jason

Make yourself
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld!
Hej på er.

Har ett läckage på en KTM 660 -04 550mil.
Någon som har kunskap om 660s LC4ans topplock?

Det är så här, jag upptäckte en liten oljefläck under hojen igår och tog reda på vart det kom ifrån.
Det verkar som det kommer från dom två ytersta skruvarna som håller den vänstar utblåset på plats (se bild, se pilar).
Jag kolla så det inte kom från ventilkåpspackingen + från locket där man kommer åt att justera ventilespel.

Jag tog bort SASen för två veckor och då skruvar man bort utblåsen för att sätt ditt plugen. Jag rensa gängorna med en gäng tapp eftersom det va kvar locktight och sedan satte tillbaks allt.

Fråga: vad finns bakom skruvhålen? vattenkanaler? oljekanaler? bara alu? och vart kommer oljan (det är motorolja inge annat) ifrån?
Kan det rinna ner olja genom ventiletätningen, men då borde det förbrännas när det börjar bli varmt tycker jag, eller?

Mvh Jason

Bifogat

• toppen.JPG
    toppen.JPG
    53.7 KB · Visningar: 206
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Vatten finns bakom.

Gissar på att det läcker i ventilkåpspackningen,vilket är ett klassiskt Lc4 "trick" går nog tom att få tillrättat på fabriksgarantin har jag för mig.

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Jason skrev:
Hej på er.

Har ett läckage på en KTM 660 -04 550mil.
Någon som har kunskap om 660s LC4ans topplock?

Det är så här, jag upptäckte en liten oljefläck under hojen igår och tog redan på vart det kom ifrån.
Det verkar som det kommer från dom två ytersta skruvarna som håller den vänstar utblåset på plats (se bild, se pilar).
Jag kolla så det inte kom från ventilkåpspackingen + från locket där man kommer åt att justera ventilespel.

Jag tog bort SASen för två veckor och då skruvar man bort utblåsen för att sätt ditt plugen. Jag rensa gängorna med en gäng tapp eftersom det va kvar locktight och sedan satte tillbaks allt.

Fråga: vad finns bakom skruvhålen? vattenkanaler? oljekanaler? bara alu? och vart kommer oljan (det är motorolja inge annat) ifrån?
Kan det rinna ner olja genom ventiletätningen, men då borde det förbrännas när det börjar bli varmt tycker jag, eller?

Mvh Jason
Bara en liten dubbelkontrollfråga så här i all vänlighet; du är alltså 111% säker att det inte kommer från ventilkåpan. LC4'an har nämligen en histora att läcka precis just där, i främre vänstra hörnet av ventilkåpan. Och just där framme/uppe är det förbannat svårt och se var det kommer ifrån.

Beror i så fall på för lite tätning vid montering och fixas enkelt genom att lägga på mer.

Edit: Å lite långsam var man åxå :hihi

.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Långa farbron skrev:
Vatten finns bakom.

Gissar på att det läcker i ventilkåpspackningen,vilket är ett klassiskt Lc4 "trick" går nog tom att få tillrättat på fabriksgarantin har jag för mig.

Kan jag verifiera!
Både jag och Sirsmoke fick det!

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Jag har vatir och försökt få det åtgärdat 2 ggr på superbike, men det läcker fortfarande ibland...

Det får man väl leva med...

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
HP2
Polaren har samma fenomen på sin 660. Enl. känd källa på känd firma beror detta på att en bult
som skruvas i toppen uppifrån har kontakt med bulten som håller fast avgasröret.
Har inte mekat med den och kan inte säga vilken bult det är men det ska vara den vägen oljan kryper ut.
Tätningsmassa typ loctite löser pboblemet. Vilken bult du vill lossa för att täta är nog valfritt :)

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
420 skrev:
Polaren har samma fenomen på sin 660. Enl. känd källa på känd firma beror detta på att en bult
som skruvas i toppen uppifrån har kontakt med bulten som håller fast avgasröret.
Har inte mekat med den och kan inte säga vilken bult det är men det ska vara den vägen oljan kryper ut.
Tätningsmassa typ loctite löser pboblemet. Vilken bult du vill lossa för att täta är nog valfritt :)

Det där betvivlar jag,kolla sprängskissen.

:)

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
HP2
Långa farbron skrev:
Det där betvivlar jag,kolla sprängskissen.

:)

Jo jag kollade på den och du har rätt i att det inte ser ut som det finns en sån bult.
Men det var vad som sades och eftersom jag inte kör en 660 själv så har jag såklart inte kollat upp det.
Men han som sa det brukar inte ha fel :)

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Långa farbron skrev:
Gissar på att det läcker i ventilkåpspackningen,vilket är ett klassiskt Lc4 "trick" .

Så hände det även mig.... men troligtvis på grund av min egen dumhet ! :kocko Satte dit ett uppsamlingskärl för vevhusventilationen o gjorde allt för få hål i det , så det blev övertryck i motorn , med följden att jag tryckte "sönder" tätningen mellan ventilkåpa o topp. Lätt ordnat , men retfullt... :gnissla

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jason skrev:

Avfetta motorn, tvätta av och torka, spraya sen på barnpuder eller vetemjöl överallt på topplocket cylinder så ser du exakt var läckan är så slipper du fundera.

four stroke

Ny medlem
Gick med
16 May 2005
Hoj
husa 650
ktm

andersbrink skrev:
Avfetta motorn, tvätta av och torka, spraya sen på barnpuder eller vetemjöl överallt på topplocket cylinder så ser du exakt var läckan är så slipper du fundera.
KTM bara problem suck suck!! :lol

Jason

Make yourself
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld!
Problemt hittat!

Tja.

Va ner till garaget idag, kollade upp problemet och det är HÅL rakt igenom (alltså där kammen är mont) i den översta yttre hålet :gnissla

De ni! Vad tycker ni om det...
Hur f*n kan det vara så? :confused:

Jag tror att har löst problemt genom att jag köpte Locktights 577.
Jag får hoppas att det blir bra. Vad tror ni?

Ska kolla imorgon om det löste problemet.
Återkommer!

Mvh Jason

Bifogat

• läcka.JPG
    läcka.JPG
    41.3 KB · Visningar: 173
Last edited:

Jason

Make yourself
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld!
Långa farbron skrev:
Ok jag kanske var otydlig :)

Där det är hål rakt igenom ,tänkte jag mest på.

Det kanske var jag som va otydlig :)
Jaja! Men förstår du? Tittar man in i hålet (den övere ytersta) så ser man igenom.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept