Oljeläckage zx6r

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Oljeläckage ZX6R ???

Hej

Kan bli svårt att förklara det här men försöker!

Hojen är en zx6r-08

Symptomen är att den läcker olja på vänstersidan typ runt den övre skruven som håller fast ramen i motorn.

Det rinner inte konstant utan man kan se droppar och stänk på kåpan efter varannan körning ungefär.

Plockade ner kåpan idag och kikade om man såg något mer, och det som är oljigt förutom där skruven sitter i ramen är på insidan vid motorfästet samt ovanför... svårt att förklara (se bilderna om det hjälper)

Jag vet inte om det kan vara ventilkåpspackningen som kan ha rasat eller är jag helt fel ute?

Dessutom ser färgen på oljan ut som grafit grå och är ganska fet... (blyertsfärg)

Någon som har idéer, vore tacksamt... ingen aning om vad jag ska göra:va
 

Bifogat

  • motor1.jpg
    motor1.jpg
    230.1 KB · Visningar: 74
  • motor2.jpg
    motor2.jpg
    236.9 KB · Visningar: 61
  • motor3.jpg
    motor3.jpg
    238.7 KB · Visningar: 63
  • motor4.jpg
    motor4.jpg
    224.6 KB · Visningar: 68
  • motor5.jpg
    motor5.jpg
    238.1 KB · Visningar: 58
Last edited:

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
och om det är ventilkåspackningen, hur farligt är det?:) kan man köra hösten ut och hur dyrt blir det att byta?
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Inget farligt om det bara "svettas" lite, inte så svårt att byta heller. Det finns ju även packningar i tändstiftshålen under ventilkåpan, och längst ner intill tändstiftet brukar det finnas ett dräneringshål som mynnar ut framåt under avgasporten. Det ser ju ut att komma därifrån.

Fast det där med grafitgrå olja verkar ju inte så roligt, dags att lyfta på ventilkåpan och kamaxelöverfallen och kontrollera.
 
Last edited:

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Inget farligt om det bara "svettas" lite, inte så svårt att byta heller. Det finns ju även packningar i tändstiftshålen under ventilkåpan, och längst ner intill tändstiftet brukar det finnas ett dräneringshål som mynnar ut framåt under avgasporten. Det ser ju ut att komma därifrån.

Fast det där med grafitgrå olja verkar ju inte så roligt, dags att lyfta på ventilkåpan och kamaxelöverfallen och kontrollera.

Fast det där med grafitgrå olja verkar ju inte så roligt, dags att lyfta på ventilkåpan och kamaxelöverfallen och kontrollera.[/QUOTE]

Okej, tack!

Om man lämnar in den, hur långtid bör man räkna med?
Kollade och de specade ca 3 tim...

Och den stora frågan, kan man lita på att de kan göra ett bra arbete med ventilkåpspackning som är ett relativt stort ingrepp:confused:
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Ventilkåpspackningen är inte ett "stort ingrepp". Lyft av tanken, luftburken, tändhattarna, ventilkåpan. Kolla packningen så den inte är skadad, gör rent i spåren runt kåpan och på toppen, montera, dra fast kåpan med rätt moment.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top