Oljelampa gsxr -92

HanneZ

Guest
Robban_C skrev:
Silikon på utsidan hjälper troligen inte eftersom det är en kanal under tryck. Dvs när du vrider ur knarren så har du ett tryck på typ 3-4 kg/cm2 som orsakar läckan. Detta tryck klarar silikonet knappast.

Men... ska den va tät bara jag drar i den asså? Eller hur ska jag gå den tät?

/ Hannes

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag tycker du ska tippa hojen på sidan som jag skrev ovan och sen tvätta gängorna torra. Sen använder du lite Loctite VVS-tätning (blå/vit förpackning med gul moja i) på gängorna. Ersätter gängtejp och silikon utan risk att täppa igen oljekanaler. Alternativt Loctites hydrauliktätning.
Men det är ju vad jag tycker. :)

Edit: Koniska gängor blir ju ofta täta utan tätmedel men det känns inte helt säkert att det blir tätt.

HanneZ

Guest
Ahh ok, testar väl utan först, märks ju ganska snabbt om det skiter sig.

För övrigt är det ganska onödigt att byta sensor för att om den av nån anledning skulle tappa oljetryck så har ytterliggare en sak gått sönder på skithojen O DÅ SLÄNGER JA DEN TA MIG FAAN PÅ TIPPEN #"&¤%/("#%(/"#¤

:)

Tack robban!

/ Hannes

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Apapapap, lugn o fin nu!
Var snäll mot din hoj så är den snäll mot dej! :7peta

HanneZ

Guest
Jag har lagt ner mer tid o pengar än vad jag lagt på alla flickvänner nånsin tillsammans. Han har fått ny olja titt som tätt, har fått stå i 15 gradig värme hela vintern m.m. Det enda jag inte gjort är att köra den den, kanske därför den är arg :)

Jag har aningen för mycket olja i, det är inte därför som sensorn inte utlöser även fast motorn inte är igång?

/ Hannes

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Knappast därför.

Låt oss räkna lite tillsammans:
Låt oss också förutsätta att givaren bryter då 0,8 bar uppnås (gissar men det duger).
För att få 0,8 bar i tryck till följd av tyngdkraften åtgår det 8 meter vattenpelare. Då oljan har en densitet av ca 0,85 så borde den erforderliga oljepelaren ha en höjd av 8/0,85 dvs ca 9,41 meter innan det statiska trycket gör att givaren slår till.
Låter det rimligt beräknat?
Nu ska givetvis 9,41 meter tas med en liten nypa salt eftersom jag inte vet när givaren ska slå till men du ser ju åtminstone i vilket kvarter det hamnar.

Hur mycket för hög sade du att nivån är? :D

Kolla gärna med u lundin eller nån av di andre som är bevandrade inom fysik om jag har räknat rätt.

Haha, nu är det dags för kyckling! :tummenupp

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Kan lilla hålet in i givaren ha varit igenslammat?
Eller att den elektriskt inte alltid har fullgod mellan kontaktpunkterna inuti?

HanneZ

Guest
Det är mycket möjligt, igenslammat låter ju inte så bra, jag har precis hällt i ny olja i den. Hur som helst så började de fungera efter en urblåsning!

/ Hannes

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
HanneZ skrev:
...Hur som helst så började de fungera efter en urblåsning!...
Vad låter det som då? :)
Inte ovanligt med slam här och var inuti en gammal puffra. Det är ju därför man alltid ska byta olja efter en långkörning för att på så sätt få ur så mycket slam som möjligt. Visserligen är oljan som kommer ut ofta rätt skitig men det är ju bättre än att oljan stannar kvar i motorn. :)

Men dom som låter oljan stå kvar i puffran över vintern och sen byter på våren, hur ser deras motorer ut inuti? :D

HanneZ

Guest
mmm, ja bytte olja på min typ 5-6 ggr i höstas för o slemma ur gammalt slem. Hela motorn va fylld av en taskig sörja av vatten o olje, o hela kylsystemet osså.

Men men, nu slipper jag ju att ta bort skiten iaf, en sak mindre o göra inför den 28 juni :D

/ Hannes

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...