Oljelampa R1 -99

Tring R6

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Hoj
Yammaha R6
Hej alla glada mekaniker, min kompis har en R1:a och har ett knepigt problem med sin oljelampa. När han kör så tänder den sig under 2-3min ibland. Motorcyckeln lämnades in på Yamahcenter i GBG som konstaterade att oljan var gammal och skummade och bytte oljan. Problemet slutade under några veckor men är nu tillbaka men inte lika ofta. Enligt Yamahacenter sitter det ingen oljetryckskontakt på yamaha cycklar utan endast en nivå mätare och dom fyllde olje nivån någon centimeter ovanför övre pricken, så olja finns. Är det kontakten som är kass eller finns det något annat som kan vara fel.

Tacksam för svar /// :confused: Thomas

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Det där är en inbyggd, dålig egenskap på (en del) Yammor. Möjligen kan man fylla LITE extra för att slippa se eländet så ofta. Annars är det bara att leva med. Borde vara lag på oljeTRYCKSlampa.
/u

Fjompen

Finndubb på 500:an :)
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
CR500 -98 YZf 450-04 XT600-88
Vilken tur då :) Ja har trott att det har varit oljetrycket så ja har slagit av hojen när den har tänds. Lite pinsamt när man precis har kört om :rodnar
Yammorna (R1-98) dom drar en hel del olja va? Polarna som kör Fireblade fyller aldrig på.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
tyckte oxo att min tände sig ofta, så nu gör jag ett test.
Har fyllt på exakty så mycket man får, alltså övre pricken i glasgluggen, skrev upp miltalen och nu kör jag den ganska hårt, få se när den börjar lysa igen och hur många mil det blev.

Nån skrev om yamahacenter som fyllt på någon centimeter över den övre pricken, det kan väl inte på något sätt vara bra....?

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Min oljelampa började lysa, och när jag kollade nivån så var den vid den övre pricken. Det var svagt utför men den bord inte tändas så lätt när nivån är nästan full....

Jag vet att givaren sitter i bakkant på motorn, men det gick ca 80 km/h i svagt utförslut.

IRON MAN

Daniel-#99 Rookie600
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
R6 SuperSport
Jag har samma problem med min R6:a,fast lampan tänds bara när motorn är kall, och tempraturen ligger under 75.Jag pratade med yamaha center i GBG och dom sa att det var ett inbyggt fel som beror på att den har oljenivå mätare och inte tryck mätare,så det är ingen fara med att köra med en lysande lampa men den det känns ju jävligt fel och riskabelt. :mad:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Lamapan har en tendens att börja lysa lite väl tidigt, typ bara när den är strax under övre strecket

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bara för att vara annorlunda..

Min oljelampa börjar lysa när nivån är vid det nedra strecket.

Däremot lampan för låg bensin-nivå kan börja lysa när den känner för det.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Wiseguy skrev:
Bara för att vara annorlunda..

Min oljelampa börjar lysa när nivån är vid det nedra strecket.

Däremot lampan för låg bensin-nivå kan börja lysa när den känner för det.

Du har det bra du.....

someone

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
KTM 1190R
Men.. hur vet man om man tappar oljetrycket då? Av ett mindre roligt ljud eller? Verkar helmysko... :dummer en oljetrycksmätare varnar ju för båda sakerna (låg oljenivå -> inget-/dåligt tryck) men man kan ju tappa tryck utan att för den delen ha för lite olja.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
someone skrev:
Men.. hur vet man om man tappar oljetrycket då? Av ett mindre roligt ljud eller? Verkar helmysko... :dummer en oljetrycksmätare varnar ju för båda sakerna (låg oljenivå -> inget-/dåligt tryck) men man kan ju tappa tryck utan att för den delen ha för lite olja.

Det är ju det som är så dumt. Det vet man inte ju inte..

Och tråden är rätt gammal btw. :7peta :tungan

someone

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
KTM 1190R
URRninja skrev:
Det är ju det som är så dumt. Det vet man inte ju inte..

Och tråden är rätt gammal btw. :7peta :tungan

Men va f*n.. det kan ju inte kännas speciellt tryggt. :va Eller är det högst osannolikt att man tappar oljetryck på R1:eek:rna?

Och jo jag vet att tråden är gammal men satt o läste igenom lite inlägg angående R1:eek:r och tyckte det verkade så konstigt att jag blev tvungen att fråga.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
someone skrev:
Men va f*n.. det kan ju inte kännas speciellt tryggt. :va Eller är det högst osannolikt att man tappar oljetryck på R1:eek:rna?

Ja, det är högst osannolikt.

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
BMW s1000rr 2012
Gammal tråd.. Men har percis samma problem och vill veta vad ni som har detta problem gjort för att fixa det? Eller ni bara kör på med blinkade lampa och kollar nivån ofta själv istället.?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024