Oljelampan honda hornet

Bakhjulsabbe

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
Honda hornet 600 - 03
Tjena alla mc-knuttar. Var ett bra tag sen man var här inne...

Iallafall så har pappa gått bort nyligen och jag ärvde hans MC (honda hornet 600 -03) Har kört en del men när jag tar på tändningen utan att starta lyser oljelampan rött. Jag kolla oljan och det behövdes fyllas på. Nu är det gott och väl med olja, men lampan slocknar ej. Jag har dock ej kört sen dess alls och lampa släcks när jag startar. Är det ett problem eller e det bara att tuta och köra?
En annan fråga är, var i helsike är bensinmätaren på en honda hornet? Eller lampan? Kan verkligen ej hitta de..

Ursäkta om jag verkar okunnig men har ingen annan och vända mig till och är inte insatt i själva motorcyklar, har bara en 125a normalt fall.

Hoppas nån kan hjälpa iallafall :va

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Beklagar din pappa...
Oljelampan SKALL tändas med tändningen på och motorn avstängd. Du har ju inget oljetryck innan motorn startas, och det är dessutom en bra kontroll att lampan funkar.

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Jag misstänker att denna tråden egentligen borde vara i teknikforumet. Hursomhelst, jag beklagar förlusten av din farsa. Jag skulle å det bestämdaste avråda ifrån att ens ha hojen igång förrän du fått ordning på trycklampan. Troligen är det bara givaren som behöver ses över, men man vet aldrig.

Köp en Haynes mekhandbok om du tänker behålla hojen, det är väl investerade pengar om du vill kunna fixa prylar själv, annars låt nån polare eller verkstad kolla upp saken. Oljetryck är det sista man vill chansa med.

Boken kostar 264 spänn på Bokus.

http://www.bokus.com/bok/9781844255948/honda-cb600ffs-hornet-and-cbf600-service-and-repair-manual/

EDIT: Uppfattade inte att det var innan motorn startades som lampan lös, då är det ju inga problem. Håller dock fortfarande fast vid att boken är en lysande investering. :tummenupp

Bakhjulsabbe

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
Honda hornet 600 - 03
Tack så mycket båda två. Men Zopilote menar att det är normalt och det alltid ska vara så? Du menar att nåt inte stämmer? Känner mig lite kluven här..

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Nej, lampan ska lysa när du slår på tändningen, sedan ska den slockna direkt när motorn byggt upp oljetryck (tar nån sekund efter start). Den får absolut inte lysa sedan.

Bakhjulsabbe

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
Honda hornet 600 - 03
Ja precis, det är precis vad den gör också. Den slocknar direkt när jag startar så då är allt som det ska verkar det som. Fan vad skönt, bara för det ska jag ut och rasta han lita, underbart. Tackar!

unbi

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Hoj
cb600 -08 SVERT!
När du kollade oljan, hade du haft av hojjen en stund och ställde upp den upprätt? Står den på stödet så stämmer inte oljenivån på min -08a iaf.

Bakhjulsabbe

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
Honda hornet 600 - 03
Jag hade inte kört på flera timmar när jag kollade den. Det där med att hålla mc rakt upp råkar jag veta faktiskt. Tack ändå!:)

Bakhjulsabbe

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
Honda hornet 600 - 03
Lite pinsam fråga som jag ej fick svar på, men finns de någon bensinmätare eller varnare på denna hojen eller? Kan verkligen ej hitta något..:huvet

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024