oljelampan lyser ,men där finns olja i bågen

_tobbe_

Bonkypagies
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Svedala
Hoj
sv1000s
tjena.

startade min zx6r idag, den har stått ostartad sedan augusti förra året.

jag har bytt olja under vintern, och där e olja i glaset.

men oljelampan lyser, och jag tycker att den går lite dåligt på högre varv.

min fråga är, varför????
 
ingen som vet, eller råkat ut för detta tidigare

Börja med att ta reda på om du har oljetrycksgivare eller oljenivågivare.
Du kan ha dåligt oljetryck trots rätt mängd olja i hojen.
Skulle personligen inte köra någonting innan jag fått det fixat.
 
okej.. vad kan det bero på att det kan vara dåligt oljetryck???

Antingen är det oljetrycks givaren som är trasig eller så är det så att oljan runnit ur pumpen te när du bytt olja eller nåt vilket gör att pumpen inte kan bygga upp tryck utan den måste fyllas först för att du ska få tryck....
Men å andra sidan ska man väl kunna byta olja utan att pumpen blir tom...

Finns nog "pluggar" till oljekanalerna i motorn som du kan skruva ut och sen dra runt motorn och se om det kommer olja där, sen kan du ju kolla så allt går runt som det ska sen kan du ju ta ner pumpen å kolla med borrmaskin om den pumpar ska väl inte vara några större problem att fixa det där...
 
okej.. vad kan det bero på att det kan vara dåligt oljetryck???

* tilltäppta oljekanaler eller filter

* Pump som fallerat

* Läckage någonstans

Men kolla också givaren som "Mad Skills" rekomenderar. Ev kanske du kan mäta den med multimeter (?)
 
men oljelampan lyser, och jag tycker att den går lite dåligt på högre varv.

Hur kommer man på tanken att testa hur bra den går på högvarv med lysande oljetryckslampa :va
 
Eftersom du är mer intresserad att köra hojen än hur det mekaniska fungerar bör du lämna in den eller ta hjälp av någon som är kunnig. Kör inte mer eller ens starta hojen förrän felorsaken är funnen och åtgärdad. Det som bör göras är att mäta upp vilket oljetryck maskinen ger. Kolla först att sladden som går till oljetrycksgivaren inte har kommit i kläm och är kortsluten till chassit eller motorblocket.
 
På min förra hoj (ZX6R '96) var det bara sladden till givaren som satt kasst. Kolla det först!
 
hade samma problem med min zx6r men det visade sig att oljetrycksgivaren var trasig så det var bara o byta så nu funkar den klockrent
 
Borde väl kunna reistansmäta givarens båda poler mot jord. Om båda två har kontakt är givaren kass
am i right :va
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top