Oljemängd i Husqvarna

speedbas

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
Husqvarna 570te 01`
Tjena ,
Jag undrar hur mycket olja jag ska ha i motorn på min Husqvarna 570te 01`? jag har inget nivåglas på min kåpa så jag ser inte nivån. Har tömt gamla oljan och gjort rent filtren och ska fylla på med ny olja.Tacksam för svar :tummenupp

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Det står att man ska ha 1.6 liter i bågen men häller du ner det så trycker den ur olja ur vevhusventilationen så rätt mängd är mellan 1,2 och 1,3 liter och detta för att man aldrig får den helt tom på olja vid byte då det finns kvar en skvätt i systemet. Jag kör alltid på 1,2 när jag bytar. Var också noga med att ha DELSYNTETOLJA, annars slirar den som inget annat på lamellerna.

Edit
Ang. bromsljuskontakten till frambromsen så passar vilken moppekontakt som helst som finns att beställa hos alla som tar in saker från Duells eller Jofrab (Garage24). Standarsgänga på den serru..

Last edited:

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Hoj
Honda Africa Twin -93
1.2L kör jag i min 570 -03, står som sagt 1.6 i nån pdf jag har men det blir på tok för mycket olja. Har också fått tipset från Halvards att det är delsyntet som gäller, så det blidde en 20l dunk så borde man klara sig en stund :D

Har du ingen sån där liten nivåskruv på vänster sida?
Borde sitta en på kåpan ganska rakt nedanför påfyllningen, fyll på tills det börjar komma ut där så är det lagom :tummenupp

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
1.2L kör jag i min 570 -03, står som sagt 1.6 i nån pdf jag har men det blir på tok för mycket olja. Har också fått tipset från Halvards att det är delsyntet som gäller, så det blidde en 20l dunk så borde man klara sig en stund :D

Har du ingen sån där liten nivåskruv på vänster sida?
Borde sitta en på kåpan ganska rakt nedanför påfyllningen, fyll på tills det börjar komma ut där så är det lagom :tummenupp

Alla har inte den skruven där utan det är nåt man måste se till att fixa själv. Vad har du för olja och vart köpte du 20litaren och för vilket pris? Jag håller på att leta ihjäl mig efter delsyntetolja i stora kvantiteter men det är ju stört omöjligt att få tag på till hyfsade priser.

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Hoj
Honda Africa Twin -93
Jag köpte via OKQ8, deras SBK 10w-40, uppfyller samma krav som deras helsyntetiska 15W-50. Tror jag gav 1070:- eller så.
Dom hade inte just delsynteten färdig på dunk, utan det tillverkades/hälldes upp på beställning :tummenupp

order.smorjmedel@okq8.se eller 020-88 88 00
Katalog

vet inte hur det fungerar med frakt eller så, jag beställde till macken jag jobbar på och kvitterade ut den i kassan helt enkelt.

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Jag köpte via OKQ8, deras SBK 10w-40, uppfyller samma krav som deras helsyntetiska 15W-50. Tror jag gav 1070:- eller så.
Dom hade inte just delsynteten färdig på dunk, utan det tillverkades/hälldes upp på beställning :tummenupp

order.smorjmedel@okq8.se eller 020-88 88 00
Katalog

vet inte hur det fungerar med frakt eller så, jag beställde till macken jag jobbar på och kvitterade ut den i kassan helt enkelt.

Åh, tack så mycket :) Nu ska här undersökas!

speedbas

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
Husqvarna 570te 01`
Tackar för era svar!
jag pytsar i 1,2L delsyntet, ska nog fixa nivå glaset också så att man kan se nivån där.

PåVeN

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2005
Hoj
Husqvarna TC250 -08, Husqvarna TE510 -05
Jag rekommenderar samma olja som Halvards motor dvs Castrol GPS.
Själv har jag kört med 1.4L olja i 570 hojjarna jag haft, och det har gått bra. Men det är klart, jag har ju kört enduro och cross och inte piskat asfalt med dom.
Men det står ju i boken att vid oljebyte så är det 1.6L och vid race ska man ha 1.2L. Och det står väll så för att om man ska börja varva, så vet dom att det kommer olja ur vevhusventilationen annars.

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...