oljemängd kvarna

Ture_Tapio

Olika
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Husqvarna 570 sm -02
Tjena! undrar hur mkt olja det ska vara i husqvarna te 570 -02.. om jag fyller efter nivåskruven så får jag i 1liter :va ... medans en åf säger att dom rymmer 1,2 liter... och en anna åf säger att jag ska ha 1,4 liter...... verkar lite oseriöst :kocko
sen undrar jag om det är samma utväxling på smr och te 570 (i motorn)... vad är det för drevning på sm?? nu har jag 14/48... men tycker att den går för sakta. provade med 17 fram, men då kändes den lite för slö....
borde väl gå att lösa med lustgas?... :yoparty
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ture_Tapio skrev:
Tjena! undrar hur mkt olja det ska vara i husqvarna te 570 -02.. om jag fyller efter nivåskruven så får jag i 1liter :va ... medans en åf säger att dom rymmer 1,2 liter... och en anna åf säger att jag ska ha 1,4 liter...... verkar lite oseriöst :kocko
sen undrar jag om det är samma utväxling på smr och te 570 (i motorn)... vad är det för drevning på sm?? nu har jag 14/48... men tycker att den går för sakta. provade med 17 fram, men då kändes den lite för slö....
borde väl gå att lösa med lustgas?... :yoparty

Enl. instruktionsboken ska det vara mellan 1,2 till 1,6 l. Är du säker på att det bara är 1 l vid nivåskruven? Jag har aldrig mätt upp & testat själv men har förutsatt/fått känslan av att det va 1,2 l.
Förut när jag körde mest gata fyllde jag till nivåskruven, sen på med 2 dl till. Nu blir det mkt bana & då kör jag till nivåskruven.

Ja det är samma utväxling. Jag körde med 15/48 förut, det va lagom för gata. Nu har jag 14/48. Kan hålla med om att det blir väl lågt för gata. Har ett 17-drev oxå, men skulle aldrig komma på tanken att sätta på det.
 

Ture_Tapio

Olika
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Husqvarna 570 sm -02
japp... köpte ett parti en liters oljeflaskor.. en flaska så kommer det ut en droppe ur nivåpluggen... med motard hjulen förstås.. kanske blir annorlunda med cross-däcken då det är 21" fram?.. Hmm. Jag funderar på ett 15 drev fram faktiskt. vill ju hänga på en polare som har en 525 -03 han har 15/48 han med, och det går ju 200km lätt... men det är kanske ann utv. i motorn.. jaja tack iaf :Bugar
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ture_Tapio skrev:
japp... köpte ett parti en liters oljeflaskor.. en flaska så kommer det ut en droppe ur nivåpluggen... med motard hjulen förstås.. kanske blir annorlunda med cross-däcken då det är 21" fram?.. Hmm. Jag funderar på ett 15 drev fram faktiskt. vill ju hänga på en polare som har en 525 -03 han har 15/48 han med, och det går ju 200km lätt... men det är kanske ann utv. i motorn.. jaja tack iaf :Bugar

Jag kör oxå 1-liters flaskor för tillfället & får garanterat i mer än 1 l innan det sipprar ut. Är du säker på att du tömt den ordentligt på olja? Plockar du bort oljefiltret och/eller lutar hojen ordentligt?

Skulle tippa på att hojen toppar 180-190 km/h med 15/48. Har ingen aning om vad den gör med 14/48 då jag inte har någon hastighetsmätare som funkar för tillfället.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
resterande mängd finns kvar i motorn...
1.6 l
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Ture_Tapio skrev:
sen undrar jag om det är samma utväxling på smr och te 570 (i motorn)... vad är det för drevning på sm?? nu har jag 14/48... men tycker att den går för sakta. provade med 17 fram, men då kändes den lite för slö....

Det är samma utväxling i lådan på TEn och SMR;n
Drevning:17/48,49 (utv 2.8)
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Jag får i 1,3L när jag bara tar oljefiltret, och lutar hojen kraftigt, lite mer när jag tar pluggen... (1,6L tot i mototrn)

Förresten, får ni nått spån i filtret? Jag får lite ibland... :(
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
RacerX skrev:
Jag får i 1,3L när jag bara tar oljefiltret, och lutar hojen kraftigt, lite mer när jag tar pluggen... (1,6L tot i mototrn)

Förresten, får ni nått spån i filtret? Jag får lite ibland... :(

Sällan ngt alls i filteret, däremot brukar det vara en del fint spån på magnet pluggen. Dock helt normalt så vitt jag vet.
 

Ture_Tapio

Olika
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Husqvarna 570 sm -02
jag fick haveri för en månad sedan... nållagret som sitter på kickaxeln, vilket medförde att det blev ett lagerljud (trodde jag) det var kickdrevet som lutade lite.... slutade med att jag fick byta lager, drev, kickaxel, haken på axeln..... landade på 2500:- :( jag hade spån i filtret före det.... men då körde jag ju bara med en liter i motorn....
 

Ture_Tapio

Olika
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Husqvarna 570 sm -02
kan vara värt att lätta på kick-kåpan och se över lagret.. bara att dra rakt ut piece of a kaka.. :tuttar
 

Ture_Tapio

Olika
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Husqvarna 570 sm -02
jag tar bort pluggen och väntar tills det har runnit klart... sen tar jag filtret... då är hojen upphissad på ett cross-stöd.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ture_Tapio skrev:
vet ni vart man kan köpa svart plast till hojen föresten??
dom blir juh grymt cool mä dä :yoparty

Av vilken ÅF som helst, men tyvärr är ju inte plasten speciellt billig till Qvarnorna. :(

Det är möjligt att du kan få bättre pris i Tyskland, av zupin.de t.ex. Har du onödigt mkt pengar över kan du ju köpa kolfiber av dom annars :tungan
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top