Börjar misstänka att jag fyllt på för mkt olja. Kanske får tappa ur en del för säkerhets skull? Läste i andra forum att de 3,9 litrarna som ange i instruktionsboken är alldeles för mkt. Kanske den är ovanför max nu? Edit: hur lång stund efter det att du rätat upp hojen tar det innan du ser nivån? Väntat 5-10 min, bör det räcka?
Oljenivån syns när jag rätar upp hojen. När den står på sidostödet, ingen olja.
Lägger mig på knä på höger sida och rätar upp hojen.
På Sprint RS klarade jag det med att dra åt höger/nedåt i höger styre som jag minns det.
På GSX1300R har jag en 15x15mm 4-kantprofil ca 1m lång instoppad i svingaxeln ca 10 cm och trycker nedåt med en hand och håller emot hojen med den andra för kontrol så den inte faller på mig.
Ett knep för att göra hojen lättare räta upp kan vara att lägga en lagom tjock brädbit under sidostödet, så hojen inte lutar lika mycket som vanligt på sidostödet.
Och när hojen rätas upp så syns det hur oljenivån kommer nedifrån, mer och mer ju mer hojen rätas upp
och sedan stannar någonstans i det lilla runda fönstret.
swlabr skriver citat: skulle du fyllt på ovanför fönstrets topp så lär du ju se oljan om du ställer den på sidostödet. slut citat
Gäller i varje fall inte på GSX1300R. Oljenivån försvinner snabbt när den börjar luta tillbaka mot sidostödet. Långt innan den är nere på sidostödet. Bred R4.
Kan tänka mig man kan se oljenivå vid överfyllnad på sidostödet på smal enstånka eller V2 eller Aprilia RSV4 som knappt lutar något alls på sidostödet tycker jag.
(Golvet på vårt garage ca 2m x 6 m lutar ner mot mitten så jag har använt vattenpass för att hitta två vågräta punkter med 1,5 meters avstånd och målat två röda fyrkanter ca 3cm x 3 cm på golvet. Så vid dom fyrkanterna ställer jag hjulen när det är dags för de sista dl olja. Och upprätning för kolla oljenivån.
Målat med rött billigt nagellack från Lidl på golvet, samma nagellack som jag använt för att tex märka ut fälgarnas tyngsta punkt. Den ligger inte alltid vid ventilen......)
Till sist: Gubblasse skriver #6. Cbr900 motorerna kräver lite mer olja om du leker på bakhjulet.
Eller på annat sätt motorerna tål att man fyllt på för mycket olja.
Så har du fyllt på nära 4 liter eller 4 liter. Inga problem.