Oljenivå i gaffel, ZXR -92

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Så här ser dom alltså ut dom rackrana.
 

Bifogat

  • mvc-005f.jpg
    mvc-005f.jpg
    37.6 KB · Visningar: 90

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Om du spänner ner fjäder så ser du att du kan hålla imot under själva toppen.. dela det där så kan du sätta ihop det under ifrån, då rinner inte oljan ut i hålet :tummenupp
Kan vara lite besvärligt att spänna ner fjädern vid mont + demont..
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
MaPe skrev:
Om du spänner ner fjäder så ser du att du kan hålla imot under själva toppen.. dela det där så kan du sätta ihop det under ifrån, då rinner inte oljan ut i hålet :tummenupp
Kan vara lite besvärligt att spänna ner fjädern vid mont + demont..

Nu har jag läst igenom tråde IGEN och jag måste säga att jag inte riktigt greppar varför man ska ta ur fjädern. Måste ju vara för att den stjäl "plats" av oljan så mätningen inte blir korrekt. Men om jag kör efter volymen så måste det bli NÄSTAN helt rätt (kom ihåg att jag är van med att ha oljan sprutandes över hela framhjulet :rodnar ) Alltså, jag slår i rätt mängd olja, drar röret upp och ner ett par gånger för att få ur luften, skruva ihop: KLART

Eller??? Det verkar ju vara massa onödigt jobb att plocka ur fjädern tycker jag.... bara för att få 101% rätt mängd olja i när jag ändå inte kommer märka det.
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Ja, går du på volym så strunta i att ta ur fjädern... men ha ett bra mått så du ser att det blir lika i båda benen...

Dra benen upp å ner några gånger låt dom vila i 20 min sen monterar du ihop det hela så bör den mesta luften ha letat sig ur oljan..

Kör på å lycka till..

Mathias
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
MaPe skrev:
Ja, går du på volym så strunta i att ta ur fjädern... men ha ett bra mått så du ser att det blir lika i båda benen...

Dra benen upp å ner några gånger låt dom vila i 20 min sen monterar du ihop det hela så bör den mesta luften ha letat sig ur oljan..

Kör på å lycka till..

Mathias

Du tror det blir bra då?? Fick just höra att mina bussningar kommer tidigast på onsdag :mad:
 

Nursen

Våga vägra kåpa!
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
S3 -04
Jag får hjälp att byta mina packboxar nu, men jag undrar:

Vad är glidringar och vad är bussningar? Jag har bara köpt två st packboxar inför bytet eftersom jag fått veta att endast detta behövs. :confused:

Kan man göra något för att förlänga livslängden???


/NN
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
Ta ur fjädern och gör det enligt instruktionerna. Det där med antal milliliter olja är osäkert....Du kommer att få problem med luftbubblor i dämpningsinsatsen då du med fjädern monterad inte kan lufta denna ordentligt.

Det är inte svårt att ta ur fjädern.

Oljenivå 115 mm +/- 2 mm


Var noga med att återmontera toppbulten med rätt avstånd annars skiter det sig totalt.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Kurvmakaren skrev:


Var noga med att återmontera toppbulten med rätt avstånd annars skiter det sig totalt.

Okeeeeejå, får väl ta ur fjädern då :D

Men vadå rätt avstånd på toppbulten? det är väl en justering bara?

Edit, det var ju buslätt att ta bort fjädrarna, gjorde det nyss.
 
Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
NinjaNurse skrev:
Jag får hjälp att byta mina packboxar nu, men jag undrar:

Vad är glidringar och vad är bussningar? Jag har bara köpt två st packboxar inför bytet eftersom jag fått veta att endast detta behövs. :confused:

Kan man göra något för att förlänga livslängden???


/NN

Det är teflon (tror jag) belagda ringar som själva gaffelbenet glider i. I mina var teflonet bortnött = ej bra.
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
Rigge skrev:
Okeeeeejå, får väl ta ur fjädern då :D

Men vadå rätt avstånd på toppbulten? det är väl en justering bara?

Edit, det var ju buslätt att ta bort fjädrarna, gjorde det nyss.

Enligt Kawasakis originalmanual skall du skruva returdämpningsskruven så att du har EXAKT 25 mm mellan underkanten på toppbulten och returdämpningsskuven.
Efter detta skall du skruva toppbulten FULLT på "damper rod" och låsa den med muttern.


Observera att det är ett måste att nyttja ett skjutmått för att få 25 mm måttet exakt.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top