Oljeskruvsgängorna slut i motorblocket

bonnevillehill

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Triumph Bonneville T140E 79
Jo hårddragna oljepluggar har jag lossat några stycken. Det beror på en inte alltid helt omotiverad rädsla för att tappa nämnda plugg med avåkning eller rasad motor som resultat.
Om man använder ett gammaldags packningsklister liknande "Permatex" eller Biltemas billiga packningsklister på gängor och tätning så tappar man aldrig en plugg även om man bara drar den lite lätt. Dessutom blir det tätt.
Det är ett sätt att spara gängor.
Jag använde ofta den typen av klister på pluggar och skruvar som jag ville behålla trots frekvent lossande och spännande när jag tävlade med Formel Ford i många år.
Även skruvar jag bara drog med fingrarna stannade kvar.
Dessa packningsklister blir sega och klistriga när de torkar och håller det mesta på plats.
Den enda skruv jag tappade satt i huvet, och det känns sååå skönt utan :)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
använd silikon och eller najtråd så kan ni halvera nm och ändå sova skönt om kvällarna och glömma allt vad helicoil och skumma trattkantareller heter.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Slutade med att jag kommer lämna in hojen. Arbetet kostar typ 750kr sen blir det väl lite tillägg för material och hyra kärra. Så runt 1000 hamnar det säkert på.

Kollade lite på hur man skulle göra för att reparera själv och då skulle jag bli tvungen att köpa en gängreparationssats för ca 350kr och då blir ju inte skillnaden sådär jättestor.

Tack för hjälpen och alla tips!
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Alltid detta snack om heli-coil när det är time-cert som äger. :)

http://www.timesert.com/

/Fredde

använd silikon och eller najtråd så kan ni halvera nm och ändå sova skönt om kvällarna och glömma allt vad helicoil och skumma trattkantareller heter.

Varför i hela friden skulle du inte behöva dra "rätt" åtdragningsmoment bara för att du har en skruv najad??

Det är ju "spänningen" i skruven som håller ihop förbandet och gör att skruven inte lossnar...

/Fredde

Vad säger att en digital momentnyckel skulle visa mer rätt än en analog? Är den lika slut/lika felkalibrerad så visar den iaf lika mycket fel.

Inte ett skit men vissa kan man sätta på auto och på så sätt se "direkt" vilket moment man drar med. Mäter man med två klick klick mot varandra är det ju svårt att få dem att klicka precis samtidigt och avgöra om de visar samma.

/Fredde
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
:d

Det är många som sabbar sina gängor i sumpen på hojar helt klart.
Anledningen kan ju vara allt från brist på känsla/avsaknad av momentnyckel, "dålig" momentnyckel till att faktiskt gängorna ger upp till slut.

Att det sluter tätt med bra mkt mindre moment än angivet tvivlar du väl inte på? silikon och/eller najning så drar inte sakerna upp sig.

Vad är det du inte håller med om?

Att råda folk till att ta det lite lugnare med momentet och komplettera med ovanstående förslag är dumt för att?

Varför i hela friden skulle du inte behöva dra "rätt" åtdragningsmoment bara för att du har en skruv najad??

Det är ju "spänningen" i skruven som håller ihop förbandet och gör att skruven inte lossnar...

/Fredde
/Fredde
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top