Oljeslangar till oljekylaren på Hayabusa Turbo

Kapten Slow

Addicted
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Honda CBR1000RR-05 Kraschad 09-04-11 :( Trajja Daytona 955i-01 Streetfighter Suzuki Gixxer 1000 08 Triumph Tiger 1968 Hayabusa Turbo 00 Såld
IMG625.jpgHej fick ett lite väl spännande slut på min åktur igår en av oljeslangarna till oljekylaren hoppade isär och det resulterade i att all motorolja sprutade ut över bakdäcket.
Som tur var hände detta på en raksträcka och inte på en kurvig väg så jag klarade mig från utan att krascha.

När jag kollade den andra slangen gick även den att dra isär i pressningen utan allt för mycket kraft användes så jag tyckte att jag skulle köpa båda två ringde till din mc idag och kollade med dom vad slngarna skulle kosta 1400 kr st :eek:

Det tycker jag är helt sinnessjukt för ett par slangar som pallar 10 bars tryck och inte är pålitliga funderar på att pressa egna slangar och sätta dit men problemet är ju adaptern mot motor finns det andra att köpa med gängor i eller får man tillverka egna någon som har en lösning på problemet eller kör alla med orginalslangar?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hydroscand
Bohab
Finns nån i Lunda industriområde som är bra oxå
Kolla med nån lokal lastbilsnisse var han får sina slangar gjorda
Andra hydraulikfirmor som pressar kopplingar på slang

Edit: nu såg jag adaptern på bilden, ser ju ut att kunna lossa på den och göra om till gängad anslutning

Kapten Slow

Addicted
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Honda CBR1000RR-05 Kraschad 09-04-11 :( Trajja Daytona 955i-01 Streetfighter Suzuki Gixxer 1000 08 Triumph Tiger 1968 Hayabusa Turbo 00 Såld
Slangarna pressar jag själv då vi är återförsäljare åt Dunlop hiflex på jobbet. Problemet är adaptern mot motorn var också inne på att gänga den men den har ett fräst spår med en o-ring i som tätar mot motorn så hålet som man gängar går nog ej att göra större än 1/8 och det blir alldeles för litet hål i själva kopplingen då

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Slangarna pressar jag själv då vi är återförsäljare åt Dunlop hiflex på jobbet. Problemet är adaptern mot motorn var också inne på att gänga den men den har ett fräst spår med en o-ring i som tätar mot motorn så hålet som man gängar går nog ej att göra större än 1/8 och det blir alldeles för litet hål i själva kopplingen då
Om inte original funkar.
Åk till NBM Hydraulic med befintliga slangar och adaptrar och lägg upp allting på disken.
Jag tycker inte att det du visar på din bild ser original ut. Den blå adaptern ser tex ut som en AN Push On. Inte lämpligt på trycksatt het motorolja.

Peter "AnderssonTurbo" vet säkert precis hur du ska lösa detta på bästa och billigaste viset.

Last edited:

Kapten Slow

Addicted
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
NBM ? Vart åker jag då ?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...