oljesmörjning vid bakhjulskörning - twin vs rad-4

Tjena!

Nej man skjuter inga packningar eller nåt bara för att man har mer olja i motorn.
Det är ju inte oljemängden i sig som skapar något tryck, det är ju pumpen, och det trycksatta systemet som smörjer lagren mm bryr sig inte om oljemängden i motorn ett endaste dugg.

Det man däremot vill undvika, och det som är anledningen till att man inte ska ha för mycket olja i en motor, det är effektförlusterna som uppstår när ex.vis oljenivån når upp till roterande drev axlar och ffa vevaxeln.

Dessutom får man en överrik cylindersmörjning av all uppkastad olja på cylinderväggar, varför en del motorer oxå börjar ryka blått.

Men en liter extra kan man gott hälla i utan problem. Det är bl.a en av hondas rekommenderade åtgärder på gamla CBX750F som visade sig ha för lite olja i tråget för att kunna smörja generatorkedjan ordentligt.
Det är f.ö ALLTID positivt med max mängd olja i motorn.

Du brukar ha koll på vad du pratar om så jag ersätter mina tidigare villfarelser med din sanning! :)

Men å andra sidan ska man inte göra som en gjorde på jobbet.. Lossa oljelocket, fyllde på tills det var fullt. Oljelocket satt på ventilkåpan... Den motorn sköt alla tätningar... Kolvarna fungerade jättebra som pumpar :tummenupp

Du brukar ha koll på vad du pratar om så jag ersätter mina tidigare villfarelser med din sanning! :)

Tack så mycket!

Men å andra sidan ska man inte göra som en gjorde på jobbet.. Lossa oljelocket, fyllde på tills det var fullt. Oljelocket satt på ventilkåpan... Den motorn sköt alla tätningar... Kolvarna fungerade jättebra som pumpar :tummenupp

Det är en av mina mörkaste hemligheter... (kan erkännas!) att när jag var runt 9-10 år så fick jag order av min bilverkstadsägande släkting att "föll på ölje i motôrn pôjk..."
Sagt och gjort - det tog ett antal 3-literskannor ur oljebaren innan Duett-motorn var full! :D

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...