Oljetryck vid tomgång?????

tompasio

Tompasio
Gick med
27 May 2004
Hoj
Inne på min 18:e hoj,en CBR 1000F 1997
Köpte en Kawasaki Z 550 -82 på senhösten,Har pulat lite med den och pustat upp den.Bytte olja och filter nyligen.Var ute på premiärturen idag och efter ca 2 mils körning så tänds oljelampan vid tomgång (1000-1100 rpm).Högre varv än 1300 så är den släckt.Vad kan detta bero på?????

sportbike

Guest
En gissning är att din oljetrycksgivare har fått nog,och vill gå i pension..:)

Sjödda

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R -97
Har samma problem på min hoj nu. Har funkat fint, men igår helt plötsligt började lampan lysa. Märkte då iofs att oljenivån var låg. Fyllde på, men varningslampan fortsatte lysa. Bytte idag olja och filter, men lampan fortsätter lysa.

Tips någon?

Och finns det något enkelt sätt att kolla om givaren funkar eller ej?

I Haynes servicemanual (som ger allt annat än glasklara svar) står det att man kan ta loss kabeln från givaren och jorda den för att se om lampan lyser. Men det känns som att bara visar att lampan fungerar, eller?

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Har samma problem på min hoj nu. Har funkat fint, men igår helt plötsligt började lampan lysa. Märkte då iofs att oljenivån var låg. Fyllde på, men varningslampan fortsatte lysa. Bytte idag olja och filter, men lampan fortsätter lysa.

Tips någon?

Och finns det något enkelt sätt att kolla om givaren funkar eller ej?

I Haynes servicemanual (som ger allt annat än glasklara svar) står det att man kan ta loss kabeln från givaren och jorda den för att se om lampan lyser. Men det känns som att bara visar att lampan fungerar, eller?
njaa, det visar ju att allt förutom givaren fungerar.

Sjödda

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R -97
njaa, det visar ju att allt förutom givaren fungerar.

Fast visar det verkligen att givaren inte fungerar? Jag fattar inte riktigt. :confused:

Om lampan lyser hela tiden, både när man slår på tändningen, och när motorn är igång.

Man tar sedan bort kabeln och jordar den, så givaren inte är inblandad alls, och lampan lyser. Kan jag utifrån det dra slutsatsen att givaren inte funkar?
edit: Eller bara att allt funkar från givaren till lampan... men givaren kan fortfarande vara hel också?

Om allt är riktigt så ska lampan inte lysa om jag jordar kabeln eller?

Elektronik är inte min starkaste sida (om ni inte hade märkt det redan...)

Last edited:

sportbike

Guest
Fast visar det verkligen att givaren inte fungerar? Jag fattar inte riktigt. :confused:

Om lampan lyser hela tiden, både när man slår på tändningen, och när motorn är igång.

Man tar sedan bort kabeln och jordar den, så givaren inte är inblandad alls, och lampan lyser. Kan jag utifrån det dra slutsatsen att givaren inte funkar?
edit: Eller bara att allt funkar från givaren till lampan... men givaren kan fortfarande vara hel också?

Om allt är riktigt så ska lampan inte lysa om jag jordar kabeln eller?

Elektronik är inte min starkaste sida (om ni inte hade märkt det redan...)

Jo,lampan ska lysa när du jordar kabeln.
Oljetrycksgivaren bryter just jordkretsen när du har tryck.

Sjödda

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R -97
Ok, det var lite det jag var rädd för.

Enda sättet nu är alltså att skaffa en oljetrycksmätare för att få svar på vad som är fel?

Eller kanske byta givaren direkt och hoppas att den är boven. Kan inte vara så dyr antar jag.

Eller finns det något annat jag kan göra?

sportbike

Guest
Ok, det var lite det jag var rädd för.

Enda sättet nu är alltså att skaffa en oljetrycksmätare för att få svar på vad som är fel?

Eller kanske byta givaren direkt och hoppas att den är boven. Kan inte vara så dyr antar jag.

Eller finns det något annat jag kan göra?

Kabeln till givaren kan ju vara klämd/skavd nånstans.

Sjödda

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R -97
Visst,men lampan ska ju endast få en minussignal från givaren.
Inte nån annanstans på vägen dit.

Ja det är klart, men om lampan inte lyser när kabeln inte är kopplad till givaren borde det ju lira.

Så frågan är mer vad man gör med givaren... Blir väl att inhandla en oljetrycksmätare. Ingen som har en att låna ut mot några bärs eller nåt?

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Hoj
sextresexor
Alltså:

Om lampan slockar när du plockar av kabeln från givaren = Givaren paj.
Om lampan lyser när du plockar bort den från givaren = Kabel avskavd eller nått annat fel.
Om lampan slockar när du tagit bort den från givaren och du sedan jordar kabeln och lampan lyser = Allt funkar som de ska men givaren e paj.

Klarare än så blir de inte ;)

//Tapper

Sjödda

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R -97
Alltså:

Om lampan slockar när du plockar av kabeln från givaren = Givaren paj.
Om lampan lyser när du plockar bort den från givaren = Kabel avskavd eller nått annat fel.
Om lampan slockar när du tagit bort den från givaren och du sedan jordar kabeln och lampan lyser = Allt funkar som de ska men givaren e paj.

Klarare än så blir de inte ;)

//Tapper

Men om givaren faktiskt fungerar då, och det är något annat fel?

Jag menar det alternativet finns ju också, vilket är det sista man vill så klart. Men vad skulle hända i kabeltestet då?

Ledsen om jag verkar trög. Men jag vill bara vara säker på att det finns ett sätt att säkerställa att givaren är paj, och inte oljepump eller annat som innebär att jag faktiskt inte har smörjning.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Skruva ur givaren och kör på starten,kommer det en stråle olja ut så pumpar han iaf och du kan nog räkna med att givaren är kass.

Kommer ingen olja så kanske givaren är trasig iaf men det är det minsta problemet då.

Henrik

Sjödda

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R -97
Skruva ur givaren och kör på starten,kommer det en stråle olja ut så pumpar han iaf och du kan nog räkna med att givaren är kass.

Kommer ingen olja så kanske givaren är trasig iaf men det är det minsta problemet då.

Henrik

Det ska provas!

Måste man ur med tändkablarna eller kan man köra med dödarknappen på bara?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati