Oljetrycksgivare på R1

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
En bra idé HanneZ.

Den givaren du kollat på funkar egentligen bara om du även använder den mätare som givaren är till.
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/32/Large/32-202_l.jpg
Dock inte så snyggt ;)

Jag antar att du tänkt koppla ihop befintlig oljenivågivare med en oljetryckskontakt så om antingen nivån blir låg eller oljetrycket går lågt så kommer ett och samma larm i orginal-panelen?

Det du behöver är alltså en oljetryckskontakt.
I boken står det att oljepumpens tryckbegränsningsventil öppnar vid 1.8-2.2bars tryck, det värdet är i närheten av systemets maxtryck, vad det lägsta trycket kan vara vet jag inte men man får väl mäta trycket en varm dag på tomgång och så välja en givare som indikerar ~0.2 bar under det.

Det finns en skruv på toppens vänstra sida, i höjd med kamlagret, jag skulle tippa på att det är M5 gänga, den är till för att testa oljetrycket i så den kanalen borde vara perfekt att ansluta en oljetryckskontakt till.

Sen är det det elektriska, beroende på hur orginal nivågivare jobbar (brytande eller slutande kontakt) så bör man ha en lika dan till oljetrycket.

Jag tror att orginalet är en normalt sluten kontakt där ena kontakten går till jord, enklast är då om man har en oljetryckskontakt som bryter då oljetrycket går lågt, den kopplar du in i serie med oljenivågivaren.

(Jag ska kolla lite själv någon gång fram i veckan).
 

HanneZ

Guest
ahh, har suttit o väntat hela dan på svar :)

Jag hade tänkt att göra en egen meter, nån liten pryl med några få dioder o fästa den på lämpligt ställe.

Läste om de där oljetryckskollarhålet men jag tyckte det stog något om att den bara fick vara urskruvad i en minut eller något. Har dessutom för mig att man ska kolla oljetrycket så långt ner i motorn som möjligt.

Mvh. Hannes
 

HanneZ

Guest
mjaa

Lr kanske inte, ja läste nog lite fel tidigare. Verkar va ett konstigt sätt att mäta oljetryck på dock.
 

Bifogat

  • oilpressure.jpg
    oilpressure.jpg
    48.3 KB · Visningar: 246

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
God kväll pojkar!

Finns det ingen anledning att Yamaha valt just nivå-lösningen istället för att mäta oljetrycket (som alla andra)?
Jag menar att konvertera till en tryck lösning kanske ger andra problem!? Oljetrycket kanske blir väldigt lågt vid något tillfälle (typ varm motor, tomgång… eller något annat) utan att det är farligt för motorn, men ett lika lågt oljetryck vid ett annat driftsfall (t.ex. kall motor/högt varav) kan ge motorskador?

Vad vet jag?! Men ofta har man ju någon orsak till att konstruera en motor på ett visst sätt, Yamaha lär ju kunna sin motor ganska bra, liksom…. Jag jobbar själv som mjukvarukonstruktör för motorstyrsystem, och det händer att kunderna inte vet lika mycket om motorer som vi… liksom… :gnissla
 

HanneZ

Guest
nä, men som sagt de va lite av ett hobby-projekt, alltså kanske inte till någon vidare nytta. Frågan är om de verkligen blir något tryck där upp. Det står ju att om det inte kommer nån olja inom en minut så ska man stänga av. Det borde ju rimligtvis betyda att det inte är olja där utan snarare luft. Ett tag iallafall. Sen borde trycket va högre längre ner tycker jag, men jag är kass på detta.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
HanneZ:
Det sätt att "kolla" oljetrycket som står i boken är ju inte så vetenskapligt utan bara för att se att det överhuvudtaget finns oljetryck och flöde.

Det bästa är ju att sätta oljetryckskontakten så långt bort från pumpen som möjligt för att på så sätt försäkra sej om att det verkligen finns tryck ända ut i systemet.

Dock kommer man att råka ut för samtliga tryckfall som oljan får på sin väg ut till mätpunkten.

Att man sätter dit en oljetryckskontakt ska inte påverka oljetrycket negativt då den inte kommer att stjäla något nämnvärt oljeflöde.

Det är inte oljetrycket i sig som skall bära upp axeltapparna, dock försäkrar ju trycksatt olja att det finns ett säkert tillflöde av olja till alla lager.

Ett lager "blöder" igenom något mer olja med ökat varvtal å andra sidan så roterar oljepumpen proportionellet mot motorns varvtal.

En oljepump är så effektiv att man måste begränsa oljetrycket med en överströmningsventil för att inte oljetrycket skall skena pga att lagren faktiskt inte orkar svälja all olja som levereras, det innebär att det finns en god säkerhetsmarginal nedåt på oljetrycket.

Som "Tripple" är inne på så har R1an lite lägre maxoljetryck en vad som är typiskt för en bilmotor, där ligger oljetrycket någonstans runt 3bar och indikerar för lågttryck runt 0.5bar.

Problemet med ett lägre grundoljetryck är att man får en dålig upplösning att mäta på och en mekanisk oljetryckskontakt, med lite inbyggd onogranhet, gör det inte bättre (pga oljeviskositet, temperatur, mm).

T,ex: Om en motor har ett normalt oljetryck på 1.2-3bar, +/- 0.2bar så är det ganska enkelt att välja en larmnivå på 0.5bar och då vet du att motorn ändå har en hygglig chans att överleva om du aggerar i tid på larmet.

Har motorn däremot ett tryckintervall på 0.5-2bar så blir det svårare att välja en mekanisktryckvakt då de som sagt kan ha en inbyggd onogranhet.

Ska man då ha lite säkerhet mot falsklarm så måste man ha en givare som indikerar under 0.2bar, det kräver en givare med rätt stor area på givarkolven för att reagera på det låga trycket och en sån givare stjäl även lite oljeflöde just när den går ut, vilket, om flödet i toppen redan är lågt, kan vara negativt.

Det finns dock fina piezoelektriska givare som klara sånna här saker utan att stjäla flöde, det kommer iofs att kräva en enkel styrelektronik för att fungera.
Så då är det frågan om det är värt det.

Endel av det här är teorier, jag vet mera när jag har mätt oljetrycksintervallet, (ska göra så fort jag hinner).
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Sådär HanneZ nu är oljetryckettrycket uppmätt.
en vanlig givare på ~0.4-0.5bar borde funka.
Gängan på mätuttaget uppe vid toppen är standard M8.
Har tyvärr fortfarande ingen koll på om orginalgivaren är normalt brytande/slutande.

Jag har inte haft någon koll på egentlig oljetemp.
Hojen är en R1 -99 och har gått mer än 4000mil.
Olja: Castrol 15-50 olja.

Resultat:
Tryck vid kallstart, motortemp <40grader ~19grader omgivningstemp:
3.1bar, 1200r/min
5.5bar, >5000r/min

~45grader:
1.8bar, 1200r/min

~85grader:
1.2bar, 1200r/min
3.1bar, >5000r/min

~85grader, en stund senare, ingen mer förändring på oljetrycket:
1.1bar, 1200r/min
2.4bar, >5000r/min
 

HanneZ

Guest
ahh, skitbra, ja ska sätta igång o meka med detta om nån vecka eller två när hojen är avställd!

Mvh. Hannes
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
HanneZ skrev:
... Frågan är om de verkligen blir något tryck där upp. ...
Skillnaden i tryck på olika höjd är fösumbar. Lite huvudräkning:

Vattenpelare 9,8 (eller 10?) meter = 1 bars övertryck. Olja har densitet ca 0,85, alltså borde 10 meter oljepelare ge 0,85 bars trycksillnad.
I ditt fall rör det sig om 2 dm nivåskillnadn (jag uppskattar). Detta blir alltså 0,017 bars tryckskillad relaterat en 2 dm lägre referenspunkt förutsatt att det inte finns några påtagliga tryckfall pga restriktioner (dvs flödesmostånd) på väg dit. Försumbart.

Hjälp mig gärna kontrollräkna (är inte helt nykter) men you get the point. Nivåskillnaden som sådan är alltså försumbar. Påverkan av eventueklka restriktioner kan jag däremot inte uttala mig om eftersom jag inte kan R1 tillräckligt. Och det kanske var restriktioner mer än "höjd över havet" som Hannes avsåg?
Men men, jag bidrog med det jag kunde.
:fyllisar på er!

Edit: sytälla av hojen omen eller två veckor? Jag ska lagom ställa på imorrn eller på må! Elkände att vara så sen på säsongen.
 

HanneZ

Guest
Nä ser man de så borde de ju inte göra någon skillnad.

Blev lite konfunderad över de som triple skrev. Kan en sensor sänka oljetrycket? Nåt annat som slog mig är hur de kan va tryck över huvudtaget, borde de inte tryckas ut genom ventilhusventilationen? Nu gör de ju inte de men varför?

En annan pröjsar ganska mkt för att ha hojen påställd, potentiell risk säger dom på försäkringsbolaget :va :tungan

/ Hannes
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Nja, en sensor kan inte i sig sänka trycket.

Tryck kan det vara i kanalerna (dvs mellan pump och lager). Det trycket kan man alltid mäta med en oljetrycksgivare.
Nivå kan man givetvis mäta med en nivågivare och det är givetvis den varianten Yam har valt, fråga mig inte varför.
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Ozzian skrev:
915013 Sådär HanneZ nu är oljetryckettrycket uppmätt.
en vanlig givare på ~0.4-0.5bar borde funka.
Gängan på mätuttaget uppe vid toppen är standard M8.
Har tyvärr fortfarande ingen koll på om orginalgivaren är normalt brytande/slutande.

Jag har inte haft någon koll på egentlig oljetemp.
Hojen är en R1 -99 och har gått mer än 4000mil.
Olja: Castrol 15-50 olja.

Resultat:
Tryck vid kallstart, motortemp <40grader ~19grader omgivningstemp:
3.1bar, 1200r/min
5.5bar, >5000r/min

~45grader:
1.8bar, 1200r/min

~85grader:
1.2bar, 1200r/min
3.1bar, >5000r/min

~85grader, en stund senare, ingen mer förändring på oljetrycket:
1.1bar, 1200r/min
2.4bar, >5000r/min

Tar upp den här gammla tråden igen...vad andvände du dig av för givare och mätare?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Lite bas fakta

En pump ger bara ett flöde, tex L/min. Det är systemet som bestämmer trycket, under förutsättning att det som driver pumpen orkar.

Låt oss då betrakta en "smörjsystemet " i en MC motor.

Vi kan anta att drivkällan till oljepumpen mer än väl räcker till :tummenupp .

Vi börjar vid tomgång kall motor.

Flödet som pumpen levererar fördelas i hela systemet baserat på läckage och om flödet är för stort i förhållande till det dimensionerade "läckaget" så måste tryckbegränsningsventilen öppnas så att systemets dimensionerade maxtryck inte överskrids.

Nu värms oljan upp och läckaget stiger eftersom högre oljetemp ger lägre viskositet. Systemet "sväljer" mer olja och trycket borde sjunka men istället stänger tryckbegränsningsventilen lagom för att kompensera för detta. Här kan då problem uppstå om man har slitna lager, glapp, sliten oljepump och annat onaturligt läckage. Oljeflödet räcker inte till för att upprätthålla det önskade trycket även om tryckbegränsningsventilen är helt stängd. Oljetryckslampan tänds.

När man sen gasar i väg så gäller samma sak som ovan med en skillnad. Ommotorn är någorlunda OK så räcker flödet alltid till.

Om vi nu hoppar till full gas så måste tryckbegränsningsventilen klara att upprätthålla ett önskat tryck, hålla trycket under det dimensionerade maxftrycket och släppa tillbaka den olja som inte behövs till sumpen.


Tänk också på att oljan fördelas i en motor baserat på "läckage" genom att en större del av flödet går dit det "läcker" mest. Det vill säga kolla alla lager och andra "läckage" punkter. När man kollar/renoverar oljepumpen var extra noga med fjädern/käglan till tryckbegränsningsventilen.


Det vill säga.

Varken en oljetryckkontakt eller en oljetryckgivare vettigt monterad kan påverka funktionen eftersom dom inte skall läcka.

En oljetryckgivare är alltid bra eftersom man på den kan se förändringar innan det resulterar i katastrof. Det kräver dock att man tittar på den så att man lär sig hur ens motor uppför sig under olika förhållanden.

Placeringen av en oljetrycksgivare är avgörande för vad man kan se på den.

Direkt efter pumpen så ser man hur pump, tbv och hela systemet fungerar.
 
Last edited:

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
olje trycks givare

Jag har satt min givare till olje-trycks kontakten i mitten på den stora bulten som håller olje kylaren ,borrat o gängat 1/8 ntp dragit en stålomspunnen slang
och moterat givaren i ramen (den kom för nära avgasrören ,biltema givaren tycks inte må så bra av vibrationerna)
/micke
 

Dr.Bike

Guest
Bra förklaring Stf Paps!

Vill bara tillägga att NÄR ni renoverar oljepump med tillhörande tryckbegränsare, frestas då INTE att lägga i några brickor under returfjädern i överströmningsventilen.
Detta är annars ett vanligt raggartrick för att få upp oljetrycket.

Ett normalt oljetryck skall ligga runt 4 Bar, inte mer.

Det är nämligen inte trycket i sig som ger den bärigg oljefilmen, dessa ca 4 Bar är ingenting i jämförelse mot det tryck som byggs upp i ett glidlager.
Det kan vara uppemot Bar.

Så precis som StfPaps säger, åtgången av olja i flödet bestäms av "läckage" eller som jag vill uttrycka det: Av lagrens egenförbrukning.

M.a.o så länge det finns olje i tillräcklig mängd till vad ett lager behöver så kommer lagret själv att suga i sig den mängden.
Den mängden blir vare sig större eller mindre beroende på systemtrycket.
Så man vinner inget på att ta upp oljetrycket vid max till säg 8 Bar (som en del gör) Det leder bara till sprängda packboxar i axeländar.

Att en oljetryckslampa blinkar efter hårdkörning på tomgång är inte så illa som man kan tro, då de (iaf på Honda) oftast börjar lysa redan vid 0,2 Bar tryck.
Ser man att den fladdrar lite så vet man att "det finns tryck och lagren får det de behöver"
Men ok, det känns olustigt, och det är dax för åtgärder.
Så visst, i detta läge KAN man raggarrenovera med EN bricka under returfjädern, eller byta fjädern, då detta ofta kan vara en enkel och snabb åtgärd som går att göra utan att plocka ur/isär motorn helt.

Säg att det är en månad kvar på säsongen. Inte vill man riva då?
Sen tar man itu med problemet senare "på riktigt"

Så vare sig ni har 2, 4 eller nåt annat tryck när ni kör, det spelar ingen roll, det är lagrens egenförbrukning som avgör.
Det enda som räknas är att trycket aldrig är NOLL.
Så länge pumpen klarar att leverera ett tryck ute i de periferaste delarna av smörjsystemet kommer oxå alla lager att ha olja så det räcker.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
HanneZ skrev:
892583 ahh, har suttit o väntat hela dan på svar :)

Jag hade tänkt att göra en egen meter, nån liten pryl med några få dioder o fästa den på lämpligt ställe.

Läste om de där oljetryckskollarhålet men jag tyckte det stog något om att den bara fick vara urskruvad i en minut eller något. Har dessutom för mig att man ska kolla oljetrycket så långt ner i motorn som möjligt.

Mvh. Hannes

Normalt tar man trycket i "main oil galley"
D.v.s den tjockaste tvärgående kanalen som förser vevaxel och vevlager med olja.
Detta är ju motorns huvudpulsåder.

I varje ända av denna brukar det finnas en plugg.
Kolla motorbilderna i manualen.

Men om jag finge sätta en givare nånstans skulle jag välja ett så perifert ställe som möjligt (typiskt kamsmörjningen) för där är trycket alltid lägst.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Yep, i kanalen innan kammen/kammarna är ett bra ställe. Då ser man direkt om man får dåligt med olja dit. Men orsaken kan vara riktigt taskiga ramlager, fjäderbrott i tbv, taskig oljepump eller stopp i tilledningen.

Beter sig oljetryckslampan som den brukar men tryckgivaren innan kammarna visar för lågt skulle jag kolla kammarna och tilledningen.

Ett T-stycke där den befintliga tryckvakten sitter är också en vanlig metod.

En vanlig orsak till att oljelampan fladdrar efter hårdkörning är att oljetempen då är högre än vad konstruktören tänkt sig som medel.

Då en normal tbv (TryckBegränsningsVentil) för fordon är en ganska enkel konstuktion (kula/kägla+fjäder) så har den ganska dålig karakteristik och dämpning.

Hög oljetemp = låg viskositet = sämre dämpning + tomgång -> tbv oscillerar resulterar i blinkande olje lampa (speciellt om den har ett värde som ligger nära det tänkta normaltrycket)
 
Last edited:

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Nu sitter det tyvärr ingen oljetryckgivare orginal på R1 -99:mad: bara oljemängd vilket jag tycker helt idiotiskt. Men jag tänkte ta och sätta en givare i toppen där man kollar oljetrycket i vanligt fall i dom här motorerna, men jag vill veta vilken givar/mätare Ozzian här på forumet andvände när han kollade trycket i sin motor. Det är rätt trångt där man tar ut oljetrycket och jag tror det är en M8 bult. Så att få dit vilken givare som helst går nog inte. Tips och trix mottages gärna:tummenupp
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Dr.Bike skrev:
2662684 Pap!

Vill bara tillägga att NÄR ni renoverar oljepump med tillhörande tryckbegränsare, frestas då INTE att lägga i några brickor under returfjädern i överströmningsventilen.
Detta är annars ett vanligt raggartrick för att få upp oljetrycket.


Jaha så nu kan man titulera sig raggare oxå!:D
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top