Lite bas fakta
En pump ger bara ett flöde, tex L/min. Det är systemet som bestämmer trycket, under förutsättning att det som driver pumpen orkar.
Låt oss då betrakta en "smörjsystemet " i en MC motor.
Vi kan anta att drivkällan till oljepumpen mer än väl räcker till
.
Vi börjar vid tomgång kall motor.
Flödet som pumpen levererar fördelas i hela systemet baserat på läckage och om flödet är för stort i förhållande till det dimensionerade "läckaget" så måste tryckbegränsningsventilen öppnas så att systemets dimensionerade maxtryck inte överskrids.
Nu värms oljan upp och läckaget stiger eftersom högre oljetemp ger lägre viskositet. Systemet "sväljer" mer olja och trycket borde sjunka men istället stänger tryckbegränsningsventilen lagom för att kompensera för detta. Här kan då problem uppstå om man har slitna lager, glapp, sliten oljepump och annat onaturligt läckage. Oljeflödet räcker inte till för att upprätthålla det önskade trycket även om tryckbegränsningsventilen är helt stängd. Oljetryckslampan tänds.
När man sen gasar i väg så gäller samma sak som ovan med en skillnad. Ommotorn är någorlunda OK så räcker flödet alltid till.
Om vi nu hoppar till full gas så måste tryckbegränsningsventilen klara att upprätthålla ett önskat tryck, hålla trycket under det dimensionerade maxftrycket och släppa tillbaka den olja som inte behövs till sumpen.
Tänk också på att oljan fördelas i en motor baserat på "läckage" genom att en större del av flödet går dit det "läcker" mest. Det vill säga kolla alla lager och andra "läckage" punkter. När man kollar/renoverar oljepumpen var extra noga med fjädern/käglan till tryckbegränsningsventilen.
Det vill säga.
Varken en oljetryckkontakt eller en oljetryckgivare vettigt monterad kan påverka funktionen eftersom dom inte skall läcka.
En oljetryckgivare är alltid bra eftersom man på den kan se förändringar innan det resulterar i katastrof. Det kräver dock att man tittar på den så att man lär sig hur ens motor uppför sig under olika förhållanden.
Placeringen av en oljetrycksgivare är avgörande för vad man kan se på den.
Direkt efter pumpen så ser man hur pump, tbv och hela systemet fungerar.